سید مرتضی موسویان روز شنبه در مراسم اختتامیه دهمین جشنواره رسانه های دیجیتال در تبریز با تاکید بر استفاده از وسایل ارتباط جمعی و به خصوص شبکه های مجازی و دیجیتال در ارتقای سواد رسانه ای افزود: شبکه های مجازی مرزها را در نوردیده اند و در اثر بروز و ظهور رسانه ها با دهکده جهانی مواجه هستیم.
موسویان خاطرنشان کرد: برای تحلیل درست پیام های دریافتی از شبکه های اجتماعی باید مجهز به سواد رسانه ای باشیم تا قدرت نقد و تشخیص پیام ها را هم داشته باشیم.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با بیان اینکه دنیای شبکه ای ما را مجبور به داشتن سواد شبکه ای می کند، گفت: در حقیقت شبکه محصول سهم متصل شدن اشیا و افراد است.
موسویان با بیان اینکه سه برابر جمعیت انسانی، اشیا در شبکه وجود دارد، افزود: این تعداد روز به روز بیشتر می شود و زندگی شبکه ای هر روز گسترده تر می شود.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، شبیه سازی محیط واقعی در فضای مجازی را مساله اصلی دنیای امروز برشمرد و گفت: امروز با تکنولوژی های جدید محیط آزمایشگاه های گران قیمت تنها با زدن عینک برای افراد محقق می شود و هیچ فرقی با محیط واقعی ندارد.
موسویان با بیان اینکه فضای مجازی چه بپذیریم و چه نپذیریم در حال گسترش است، افزود: به تدریج کامپیوترهای کوانتومی به عرصه می آیند که قدرت تنها چهار کامپیوتر کوانتومی برابر تمام کامپیوترهای موجود در آمریکا است.
وی هوش مصنوعی، شبیه سازی و قدرت پردازش را مسایل پیش روی انسان آینده دانست و گفت: در آینده شاهد موجودی شبیه انسان به نام 'آواتار'خواهیم بود که می تواند از مغز انسان فرمان بگیرد.
موسویان با بیان اینکه هر چیزی که در مغز قابل تصور است، محقق می شود، بالا رفتن سواد رسانه ای و تکنولوژیک و نیز فرهنگ استفاده از آنها را برای فردای بهتر ضروری دانست.
وی تسلط بر سواد رسانه ای و تکنولوژیک را یکی از راه های کسب ثروت دانست و گفت: نروژ هفت میلیون نفر جمعیت دارد اما 11 برابر ایران درآمد ناخالص ملی دارد و این ناشی از سرمایه انسانی است.
موسویان یکی از موارد شبه انگیز در دنیای جدید را تغییر تعاریف از جمله حریم خصوصی عنوان کرد و افزود: حریم خصوصی در محیط جدید روز به روز عوض خواهد شد و در دنیای جدید زندگی یک گوی بلورین است و ما باید نظرمان را در مورد حریم خصوصی تغییر دهیم.
وی همچنین با اشاره به محورهای کلان این جشنواره که قابلیت جذب افراد بسیاری دارد، خاطرنشان کرد: این مسابقه بین المللی با موضوعات اینترنت، شبکه های اجتماعی، بازی و سرگرمی دیجیتال، تلفن همراه، رایانه، سبک زندگی دیجیتال، اشتراک گذاری محتوا،کودکان و نوجوانان آنلاین و حریم خصوصی برگزار شد.
موسویان گفت: در عصر سرعت و ارتباطات که زندگی اجتماعی با استفاده از شبکه های مجازی عجین شده است، شاهد بروز یک نوع دگردیسی هستیم که ممکن است فرصت ها و تهدید هایی را برای ما ایجاد کند.
رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با اشاره به نظریه دوفضایی شدن تاکید کرد: علم هایی چون اقتصاد، جامعه شناسی ،روان شناسی و مدیریت که جایگاه شان از تکنولوژی هم فراتر است براساس شرایط خاصی بروز کرده اند و در حال حاضر ما باید براساس ادبیات خاص فضای جدید، به سراغ مدیریت این فضا برویم.
مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین المللی رسانه های دیجیتال و چهارمین جشنواره بین المللی کاریکاتور امروز با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در تبریز برگزار شد.
6132/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.