به گزارش ایرنا، حمید شکری یکشنبه شب در آیین نکوداشت روز مراغه در تالار عبدالقادر مراغی افزود: با تقویت زیرساخت ها و صیانت از آثار تاریخی و فرهنگی، این شهر ظرفیت تبدیل شدن به مرکز گردشگری شمالغرب کشور را دارد.
وی ادامه داد: مراغه به عنوان شهری تاثیرگذار در عرصه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری در تاریخ معاصر کشورمان، نیازمند توجه بیشتر مردم و مسئولان است.
وی اضافه کرد: ساخت رصدخانه تاریخی و بزرگ مراغه در قرن هفتم هجری، نقطه عطفی در تاریخ پرشکوه این شهر فرهنگی است.
شکری گفت: این رصدخانه تاریخی به عنوان میراثی ماندگار همواره مرکز فرهنگ و علم و محلی برای حضور دانشمندان بزرگ جهان بوده و از این رو نقش بزرگی در تاریخ و فرهنگ این دیار داشته است.
شهردار مراغه نیز در این آیین با اشاره به ظرفیت های فرهنگی و هنری این شهرستان گفت: مجموعه مدیریت شهری مراغه با اجرای طرح های مختلف با برنامه ریزی استراتژیک درصدد توسعه و تبدیل این شهر ترایخی به قطب گردشگری است.
محمدرضا احمدی افزود: شهرداری مراغه با اجرای طرح های ورزشی از جمله پیست های ورزش های آبی، تسهیل در ایجاد مراکز درمانی و طرح های فرهنگی در راستای تحقق این امر گام بر می دارد.
وی اضافه کرد: در راستای تجلیل از مشاهیر فرهنگ و ادب این شهرستان نیز تندیس استاد کریمی 19 اردیبهشت امسال رونمایی خواهد شد.
رئیس دانشگاه مراغه نیز در این آیین گفت: مراغه، داروزه تمدن و مکتبی علمی و فرهنگی ایران زمین در تاریخ طلایی خود بوده است.
لطف اللهی افزود: در راستای معرفی و شناساندن ظرفیت های علمی و تاریخی مراغه، این دانشگاه از 2 سال پیش تاکنون اقدام به جمع آوری اسناد و آثار تاریخی این شهر کرده است.
وی ادامه داد: بررسی زوایای مختلف فرهنگی، علمی و تاریخی مکتب مراغه در قالب آثاری در زمینه های هنر، ادبیات، علوم مختلف، عرفان و حکمت می تواند در شناخت بیشتر تاریخ مراغه موثر باشد.
وی اضافه کرد: راه اندازی هفته و روز مراغه در قالب همایش های فرهنگی و هنری، ایجاد شهرک سینمایی، احیا و ایجاد پایگاه دائمی رصدخانه تاریخی، سرمایه گذاری برای احیای آثار تاریخی از جمله معبد مهر، تلاش برای ثبت جهانی معماری گنبدهای تاریخی و تدوین طرح جامع گردشگری این شهرستان از اقداماتی است که می تواند زمینه ساز توسعه این شهر شود.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز در این آیین با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای تصویب روز مراغه در شورای فرهنگ عمومی این شهرستان گفت: این روز فرصت مناسبی برای تعیین مرزهای فرهنگی و تاریخی و ظرفیت های نهفته این شهر تاریخی است.
احمد دادرس فیاض افزود: تهیه سند جامع روز مراغه در قالب سندی راهبردی برای بسیج امکانات و توسعه زیرساخت ها می تواند زمینه ساز توسعه گردشگری و معرفی این شهر تاریخی را فراهم سازد.
به گزارش ایرنا، در این آیین از طراحان برگزیده لوگوی روز مراغه و نیز هنرمندان و دست اندرکاران روز مراغه با اهدای لوح تجلیل شد.
آیین نکوداشت روز مراغه به مناسبت بسته شدن زیج ایلخانی و تاسیس رصدخانه تاریخی این شهر در 16 اردیبهشت ماه در تالار عبدالقادر مراغی برگزار شد.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
این شهرستان با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع شده است.
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.