به گزارش ایرنا، هفته گذشته بود که مصطفی مولوی مدیرعامل قطار شهری تبریز از تعطیلی کارگاه های اجرای این طرح مهم زیرساختی در حوزه حمل و نقل درون شهری خبر داد و اعلام کرد که بدهی یک هزار و 200 میلیارد ریالی این سازمان از بابت خط یک ادامه کار را با مشکل جدی مواجه کرده است.
انتشار این خبر در رسانه ها و فضای مجازی موجی از نگرانی را در میان افکار عمومی کلانشهر 1.8 میلیون نفری کلانشهر تبریز دامن زد؛ به ویژه اینکه اجرای طرح قطار شهری تبریز در 15 سال گذشته با فراز و نشیب های فراوانی روبرو بوده و به اندازه کافی دچار تاخیر شده است.
اهمیت انتشار خبر توقف فعالیت کارگاه های خط اول قطار شهری تبریز به ویژه زمانی دوچندان شد که محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری در سفر 13 روز گذشته کابینه دولت تدبیر و امید به آذربایجان شرقی از پشتیبانی دولت از اجرای این طرح مهم زیرساختی با وجود محدودیت های مالی دولت خبر داد.
اعضای شورای اسلامی تبریز در جلسه امروز ( یکشنبه) به دو فوریت و لایحه شهرداری تبریز در خصوص اخذ وام یک هزار میلیارد ریالی برای راه اندازی کارگاه ها و تداوم فعالیت خط یک مترو رای موافق دادند.
بر این اساس یک هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود 18 درصد و زمان بازپرداخت یک ساله از بانک شهر برای ادامه این طرح اخذ می شود.
این مبلغ در ذیل مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال از سهم شهرداری برای احداث خط یک مترو در قالب بودجه سال 1397 قرار می گیرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تبریز در بررسی این لایحه، خواستار اخذ همه مبلغ مورد نیاز برای تکمیل خط یک در قالب تسهیلات بانکی شد.
محمدباقر بهشتی افزود: با توجه به اینکه دولت پرداخت نیمی از بودجه مورد نیاز برای توسعه متروی تبریز را در قالب اوراق مشارکت تقبل کرده لذا برای شهرداری به صرفه تر است که این اعتبار را از محل اوراق مشارکت تامین کند.
وی اظهار کرد: تا پنجشنبه هفته گذشته میزان بدهی های سازمان از بابت خط یک مترو تبریز، مبلغ یک هزار و 200 میلیارد ریال اعلام شده بود اما در آخرین محاسبات معاونت مالی و اداری، این مبلغ یک هزار و 700 میلیارد ریال اعلام شده است.
شهرام دبیری، عضو شورای اسلامی تبریز نیز با تاکید بر اینکه در خصوص تکمیل مترو، نباید زمان را از دست داد، گفت: دریافت تسهیلات ریالی برای کوتاه مدت مفید و ضروری است اما شهرداری در خصوص تامین اعتبار بلند مدت برای مترو، باید به فکر اوراق مشارکت باشد.
عضو دیگر شورای اسلامی تبریز با بیان این که مهمترین طرح عمرانی در قالب بودجه سال جاری تکمیل خط یک مترو است، گفت: در حالی که در بررسی بودجه تمام طرح های عمرانی تحت شعاع قطار شهری قرار گرفته، در زمان کنونی تکمیل این طرح درگیر اما و اگر شده است.
عبدالله تقی پور افزود: شهرداری باید در خصوص اینکه آیا می خواهد امسال خط یک مترو را به پایان برساند یا خیر، تعیین تکلیف کند.
فریدون بابایی اقدم عضو دیگر شورای اسلامی تبریز نیز خواستار عمل دولت به تعهدات خود در برابر قطار شهری تبریز شد و گفت: در حالی که همه از وضع بدهی های شهرداری اطلاع داریم، باید پیش بینی کنیم که مبلغ حدود 200 میلیارد ریال سود تسهیلات مورد بحث، چگونه و از چه محلی پرداخت خواهد شد.
مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز نیز یکشنبه هفته گذشته در جمع اعضای شورای اسلامی این شهر با بیان اینکه برای ادامه اجرای این طرح اعتبار زیادی نیاز است، گفته بود: کارگاه‌های این طرح زیربنایی به علت بدهی یک هزار و 200 میلیارد ریالی تعطیل شده است.
مصطفی مولوی اعلام کرده بود: برای رفع این مشکل حداقل یک هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است و از شورا می خواهیم تا مجوز برداشت تسهیلات را صادر کند.
بر اساس اعلام مدیرعامل سازمان قطار شهری تبریز خط یک مترو تبریز تا پایان سال قابل بهره برداری خواهد بود.
عملیات اجرایی قطار شهری تبریز از حدود 15 سال قبل آغاز شده و در زمان کنونی 12 کیلومتر از مسیر 18 کیلومتری خط اول آن با صرف 17 هزار میلیارد ریال اعتبار در حال بهره برداری است.
برای اجرای خط دوم قطار شهری تبریز نیز تاکنون حدود پنج هزار میلیارد ریال هزینه شده و این خط نیز 15 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.