به گزارش ایرنا، صابر گلکاری روز سه شنبه در جمع خبرنگاران مراغه افزود: با وجود اهمیت ساخت این آزادراه، نحوه اجرا و عبور آن از بخش میانی این ایستگاه مورد اعتراض موسسه بوده و در جلسات مختلف اعتراضات خود را در این زمینه اعلام کرده ایم.
وی گفت: با اجرای واریانت (اولین اقدام برای مشخص کردن مسیر) فعلی آزادراه، قطعات تحقیقاتی و نمونه این موسسه که حدود 100 هکتار است به طول چهار کیلومتر تخریب خواهد شد.
گلکاری افزود: با توجه به تعهدات پیش روی این موسسه در تولید بذر و تحقیقات پایه ای، در صورت تخریب بخش تحقیقاتی و تضعیف زیرساخت های آن وزارت جهاد کشاورزی معطل موسسه نشده و امکان انتقال آن را به سایر نقاط کشور فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به مخاطرات پیش رو، جلسات متعددی با حضور معاونان وزارت جهاد کشاورزی و راه و شهرسازی در خصوص عبور آزادراه از این موسسه انجام شده است.
وی اضافه کرد: در این جلسات، واریانت و مسیر جدید آزادراه به وزارت راه و مجری طرح پیشنهاد و با آن موافقت شده است ولی تاکنون اقدام و نتیجه ملموس و قطعی در این خصوص انجام نگرفته است.
گلکاری گفت: در مسیر جدید پیشنهادی، آزادراه از ضلع شمالی این موسسه عبور کرده و با اجرای آن شاهد کاهش هزینه برای مجری طرح و نیز عدم تخریب مزارع تحقیقاتی این موسسه خواهیم بود.
وی ادامه داد: این موسسه با توجه به کم آبی و افزایش مزارع و اراضی دیم در سراسر کشور نقش مهمی در ایجاد بازده بالای محصولات کشاورزی در مناطق خشک و کم آب ایفا می کند.
گلکاری اضافه کرد: از این رو، بسیاری از استان های کشور و شهرستان ها در نقاط مختلف از یافته های تحقیقاتی و پژوهشی این موسسه بهره می گیرند و از این لحاظ موسسه تحقیقات دیم کشور نقش مهمی در آینده کشاورزی این مرز و بوم ایفا می کند.
وی با اشاره به قدمت 25 ساله موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور در مراغه افزود: هم اکنون این موسسه در قالب پنج ایستگاه اصلی در شهرستان های کرمانشاه، گچساران، شیروان، سنندج و مراغه و 16 مرکز استانی در زمینه تحقیقات و تولید بذر فعالیت می کند.
وی ادامه داد: در سال گذشته بیش از 480 طرح تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه کشاورزی دیم با نظارت این موسسه در سراسر کشور اجرا شده است.
گلکاری اضافه کرد: هم اکنون نیز سه طرح بین المللی با مشارکت سیمیت (موسسه بین المللی تحقیقات غلات) و 2 طرح نیز با همکاری ایکاردا (مرکز تحقیقات بین المللی کشاورزی در مناطق خشک) توسط این موسسه در زمینه کشاورزی دیم و بذر در حال اجراست.
به گزارش ایرنا، موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور وابسته به سازمان خوار و بار و کشاورزی ملل متحد و ایکاردا فعالیت‌ های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمائی سردسیری، گرمسیری و نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور آغاز کرد.
مرکز این موسسه در شهرستان مراغه بوده که افزایش عملکرد محصولات زراعی دیم شامل غلات (گندم نان، گندم دوروم، جو و تریتیکاله )، حبوبات ( نخود و عدس)، دانه های روغنی ( کلزا، آفتابگردان و گلرنگ) و علوفه از مهمترین اهداف این موسسه است.
شهرستان مراغه با حدود 263 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
3077/7487/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.