به گزارش ایرنا، مقوله مدیریت واحد شهری در پی گسترش و پیچیدگی امور ملی و محلی به عنوان مهمترین راهبرد برای ایجاد تحول در ساختار اداری و مدیریتی کشور و کاهش وظایف دولت در سطح منطقه ای و محلی و تسهیل در روند مدیریت شهری مطرح شده است.
به عقیده کارشناسان، از عمده مشکلاتی که تمام شهرهای کشور با آن گریبانگیرند، ناهماهنگی بین ارگان ها و نهادهای خدمت رسان از جمله شرکت های آب و فاضلاب، برق، گاز و مخابرات در انجام امور است.
ناهماهنگی ها، تداخل در وظایف سازمان های خدمات رسان و تعدد مراکز تصمیم گیری در شهرها موجب ایجاد نارضایتی در بین مردم، هدررفت بیت المال و ایجاد مشکلات مختلف شده است.
مدیریت یکپارچه شهری شامل بخش‌های مختلف و متنوعی مانند مدیریت حمل و نقل و ترافیک، محیط زیست و زندگی، بازسازی بافت فرسوده شهری، مدیریت فرهنگی، مدیریت آب و فاضلاب و سایر بخش های محلی در شهرها می شود تا امور شهری با هماهنگی بیشتر انجام و از دوباره کاری و طولانی شدن فرایند توسعه پایدار شهری و گرفتاری آن در پیچ و خم نظام بروکراسی جلوگیری شود.
جمعی از اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها، شهرداران و فرمانداران آذربایجان شرقی امروز به مناسبت روز شورا در سالن 'جمهوری' ساختمان فرمانداری تبریز گرد آمده بودند که مطالبه اصلی و تاکید همه آنان عملیاتی شدن ایده مدیریت شهری بود.
رییس شورای عالی استان ها در این گردهمایی یکروزه گفت: کمتر از سه ماه از پیروزی انقلاب اسلامی نگذشته بود که پیام تشکیل شوراها از سوی امام راحل صادر شد ولی به عللی این امر مهم و مورد تاکید در قرآن و دین اسلام با وقفه 20 ساله مواجه شد تا اینکه در سال 77 در دولت اصلاحات به بار نشست.
مرتضی الویری با بیان اینکه در دنیا همه امور شهری و محلی بر عهده نهادهای مردمی و انجمن های شهری و امور ملی بر عهده مجلس و دولت ملی است، افزود: در کشور ما 70 درصد اقتصاد دولتی یا شبه دولتی و بیانگر این است که ما نتوانسته ایم امور را به مردم واگذار کنیم.
وی اظهار کرد: پس از انتخابات سال 77 و تشکیل شوراهای اسلامی، ما گرفتار دوگانگی و چندگانگی در امور شدیم و در بسیاری از موارد یک مقوله خاص در شهرها چند متولی دارد که این مساله موجب بروز تداخل در کارها، پرهزینه تر شدن و کاهش بهره وری می شود.
رییس شورای عالی استان ها با تاکید بر اینکه با شکل گیری شوراها باید امور شهر و روستاها به مفهوم واقعی به خود مردم واگذار می شد، یادآوری کرد: دوگانگی و چندگانگی در امور همچنان ادامه دارد.
الویری با تاکید برضرورت سبک سازی کارهای دولت، ادامه داد: شورای عالی استان ها اقدام هایی تحت عنوان رویکرد جدید برای ایجاد رابطه ارگانیک و زنده بین 117 هزار عضو شوراهای اسلامی، تفکیک امور ملی و محلی با همکاری مجلس شورای اسلامی و مدیریت یکپارچه شهری انجام می دهد.
وی گفت: مدیریت یکپارچه شهری موجب می شود برای مقوله های مختلف داخل شهر یک متولی و نه چند متولی وجود داشته باشد.
الویری ادامه داد: تلاش برای ایجاد دیوان محاسبات شهری به منظور شفاف سازی و سر و سامان دادن امور مالی و حسابرسی شهرداری از دیگر اقدام های شورای عالی استان هاست.
وی گفت: در این راستا 2 لایحه مهم مدیریت یکپارچه شهری و تامین منابع درآمدی پایدار برای شهرداری ها با همکاری مجلس شورای اسلامی در حال تدوین است.
استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اهمیت شورا و مشورت از دیدگاه قرآن کریم و دین اسلام گفت: قرآن و دین اسلام استفاده از آرای دیگران را مهم و چاره ساز بیان کرده است.
مجید خدابخش افزود: شورای عالی استان ها به عنوان متولی امور شوراها در سطح کلان کشور باید نسبت به ارایه پیشنهاد برای تصویب مدیریت واحد شهری به مجلس شورای اسلامی بعد از 20 سال پیگیری این موضوع از سوی شوراهای اسلامی اقدام عملی انجام دهد.
وی اظهار کرد: ایجاد مدیریت واحد شهری دارای مزایای زیادی بوده و علاوه بر سبک سازی دولت موجب توسعه فعالیت های مختلف زیربنایی در شهرها می شود.
خدابخش ادامه داد: این شورا همچنین باید نسبت به آسیب شناسی اشکالات موجود در امور شهری در قالب پایان نامه یا استفاده از مشاوران علمی برای اصلاح آن ها اقدام کند.
رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز گفت: سپردن کار مردم به خود آنان ریشه در قرآن و دین اسلام دارد و به مشورت و استفاده از نظرات عقلا تاکید شده است.
غلامحسین مسعودی ریحان افزود: جلب مشارکت مردمی و استفاده از نظرات آنان در تصمیم سازی ها موجب توسعه همه جانبه جامعه می شود.
وی با بیان اینکه ایجاد مدیریت واحد شهری بخش عمده ای از مشکلات و موانع پیش روی توسعه جامعه را رفع می کند، اظهار کرد: انتظار می رود شورای عالی استان ها نسبت به ایجاد مدیریت واحد شهری برای جلوگیری از موازی کاری در امور شهری اقدام عملی انجام دهد.
مسعودی ریحان تشریح کرد: ایجاد ردیف بودجه سال 98 برای اعضای شوراهای اسلامی، برقراری بیمه تامین اجتماعی برای اعضا و قرار گرفتن شورای عالی استان ها زیر نظر مجلس شورای اسلامی به علت سنخیت فعالیت های آن ها از دیگر خواسته های شوراهای اسلامی از شورای عالی استان ها است.
معاون هماهنگی و امور عمرانی استانداری آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه 6 هزار و 443 نفر به عنوان اعضای شورای اسلامی شهری و روستایی در این استان فعالیت می کنند، گفت: انتخابات دور پنجم شوراهای اسلامی در 61 شهر استان برگزار شد.
محمدصادق پورمهدی افزود: فرمانداران شهرها باید در حوزه شهرسازی به شوراهای اسلامی کمک کنند و اعضای شوراهای اسلامی نیز باید به عنوان امانت دار مردم به وظایف خود عمل کنند.
رییس شورای اسلامی تبریز نیز با تاکید بر ضرورت استفاده از نظرات کارشناسان و تجربیات دنیا در اقتصاد، ترافیک و مدیریت شهری گفت: رسیدگی موردی به مسایل مربوط به فضای کسب و کار، شوراهای اسلامی را درگیر خود کرده است.
شکور اکبرنژاد افزود: اعضای شورای اسلامی باید با انجام وظایف خود الگویی شایسته برای شهروندان و مردم باشند.
8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.