موزه‌ها و اماکن تاریخی یکی از مقاصد گردشگری بوده و حتی بسیاری از گرشگران داخلی و خارجی صرفا به قصد بازدید از یک مکان تاریخی خاص عزم سفر کرده و بسیاری از گردشگران نیز شهر تبریز را به دلیل داشتن اماکن تاریخی و موزه‌های تاریخی به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی،در سال‌جاری شهر تبریز به عنوان «پایتخت گردشگری جهان اسلام» انتخاب شده واین انتخاب طلایی که سکوی پرتابی برای شهر تبریز بوده و داشته‌های تاریخی تبریز یکی از علل این انتخاب بوده، توسط سازمان همکاری اسلامی در اجلاس کارشناسان ارشد نهمین کنفرانس وزیران گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری‌ اسلامی در شهر نیامی پایتخت جمهوری نیجر انجام شده است.
میزبانی تبریز 2018 از یک سو و وجود اماکن تاریخی و موزه‌های تاریخی در تبریز از سوی دیگر، گردشگران را به این دیار کهن فرامی‌خواند، اما جای سوال اینجاست که اماکن تاریخی و موزه‌های تاریخی شهر تبریز تا چه حد در این میزبانی خوش درخشیده و درهای خود را به روی گردشگران باز می‌کنند؟
 سایت موزه‌ی عصرآهن که از قدمت تاریخی و همچنین آثار خاصی برخوردار بوده و یکی از موزه‌های بسیار شاخص شهر تبریز است و علاقه‌مندان بسیاری دارد در میزبانی تبریز 2018 جایگاه خاصی برای خود نیافته و صرفا همانند روزهای گذشته درهای خود را از ساعت 9 الی 14:45 دقیقه ظهر به روی گردشگران می‌گشاید.
این ساعت کاری اعتراض بسیاری از گردشگران را به دنبال داشته و در ساعات غیرکاری این موزه نیز به راحتی می‌توان گردشگرانی را مشاهده کرد که در اطراف آن پرسه زده و در نهایت مسئولان شهر تبریز را در این راستا مقصر می دانند.
یکی از گردشگران در ساعت ۳ بعد از ظهر در حالی که در درب ورودی اما بسته این سایت موزه ایستاده است، با عوامل موزه(نگهبان و...) گفت‌وگو کرده و از آنان می‌خواهد که اجازه‌ی ورود بدهند تا صرفا چرخی بزند، اما عوامل سایت موزه ممانعت کرده و می‌گویند "فردا صبح تشریف بیاورید دیگر موزه تعطیل است!"
یکی از گردشگران نیز رو به دیگران می‌گوید «این چه میزبانی است که موزه‌های آن تا ساعت سه باز هستند! مگر شهر تبریز میزبان گردشگران در سال 2018 نیست؟ فکر می‌کردم اینجا شبانه‌روزی در خدمت مردم باشد نه اینکه ظهر نشده درهای موزه را ببندند!».
زوج دیگری نیز که از همدان آمده و شهر تبریز را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده‌اند، در مقابل این سایت موزه ایستاده و از پشت دیوارها این منطقه‌ی تاریخی را نگاه می‌کنند، آنان با سردرگمی به یکدیگر نگریسته و می‌گویند: «معمولا موزه‌های کل کشور حداقل تا ساعت 19 درهایشان به روی مردم باز است اما در تعجبیم که چرا این موزه آن هم در تبریز 2018 کار خود را زود تمام می‌کند!».
این ساعت کاری لحاظ شده در سایت موزه عصرآهن، در حالی است که بسیاری از گردشگران و علاقه‌مندان به این مکان تاریخی نمی‌توانند در ساعات اولیه صبح از این مکان بازدید کنند از این‌رو بعد از ظهر یا عصر برای بازدید اقدام می‌کنند.
جای تامل است که چرا مسئولان استان تاکنون در این راستا تدابیری نکرده و حتی بعد از افتتاح رسمی رویداد تبریز 2018 نیز ساعت کاری آن را افزایش نداده‌اند.
این در حالی است که رییس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در آیین افتتاحیه رسمی تبریز 2018 در رابطه به میزبانی شبانه‌روزی تبریز در سال 2018 گفت: اعطای مجوز جهت فعالیت شبانه‌روزی اصناف مرتبط را نیز در برنامه داریم، چرا که تبریز در 2018 به صورت شبانه‌روزی میزبان گردشگران خواهد بود.
اکنون باید پرسید که سایت موزه عصرآهن که یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری تبریز است، چرا باید از این میزبانی شبانه‌روزی بی‌بهره مانده و صرفا تا ساعت 14:45 دقیقه ظهر در خدمت گردشگران باشد؟
نوید مشهوری آفاق، روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: در تلاش هستیم تا این مشکل سایت موزه عصرآهن را رفع کنیم.
گفتنی است، سایت موزه عصر آهن تبریز در سال 1386 و در محوطه گورستان "پیش از تاریخ تبریز" واقع در شمال و شمال غرب مسجد کبود تبریز ایجاد شده و مهمترین آثار شناسایی شده در این محوطه تاریخی گورها هستند که متعلق به هزاره اول پیش از میلاد است.
نکته جالب توجه در این گورستان دفن چمباتمه ای یا جنینی اجساد بوده و عمده آثار شناسایی شده در این محوطه متعلق به عصر آهن است.
بر اساس این گزارش؛ بازدید از موزه های آذربایجان، قاجار، مشروطه و مسجد کبود تبریز همه روزه از ساعت 9 صبح الی 20 عصر، برای علاقه مندان امکان پذیر است ولی سایر موزه ها و اماکن فرهنگی- تاریخی استان  از ساعت 9 صبح لغایت 15 بعد از ظهر آماده بازدید علاقمندان است.
نگارنده؛ مهری هاشم‌زاده
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.