مسعود بنابیان روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کمبود مواد اولیه (پوست خام) به دلیل محدودیت واردات و پایین بودن کیفیت پوست خام داخلی و طولانی بودن مدت بازگشت سرمایه، بخشی از مشکلات تولیدکنندگان چرم تبریز به شمار می رود.
وی ادامه داد: از یک سو پوست خام به دلیل مسایل شرعی، با محدودیت واردات مواجه است و از کشورهای محدودی وارد می شود و از سوی دیگر سازمان دامپزشکی شرایط بسیار پیچیده و طولانی در این خصوص ایجاد کرده است.
وی با تاکید بر اینکه پوست خام در همه کشورها ارزشمند بوده و تولید آن محدود است، اضافه کرد: پوست خام داخلی کیفیت پایینی دارد اما ارتقای سطح کیفی آن با برخی از سیاست ها و اقدامات نهادهای مسوول امکان پذیر است.
وی همچنین کمبود مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت چرم را از دیگر مشکلات این بخش عنوان کرد و گفت: برای تبدیل پوست خام به چرم حدود 120 نوع مواد شیمیایی وارداتی از کشورهای ایتالیا، آلمان و هلند مورد استفاده قرار می گیرد.
وی با اشاره به اینکه فرآیند تولید چرم 21 روز به طول می انجامد، ادامه داد: پوست خام در واحدهای چرم سازی از 27 دستگاه مختلف عبور می کند اما کیفیت منحصربفردی در مقایسه با محصولات خارجی دارد.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال 1385 حدود 270 واحد تولیدی در صنعت چرم تبریز فعال بود اما در زمان حاضر تنها 120 واحد و آن هم با بخشی از ظرفیت فعالیت می کنند.
وی ادامه داد: بازگشت سرمایه در بخش فروش چرم نیز طولانی است و تولیدکنندگان چرم تبریز برای وصول مطالبه های خود از کفاشان باید مدت های طولانی صبر کنند.
وی افزود: 85 درصد از چرم مورد نیاز کفش ایران در تبریز تولید می شود و حدود 6 هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم در این بخش فعالیت دارند.
به گزارش ایرنا، بازدید سرزده رییس جمهوری از بازار عرضه چرم و کفش در بازار تبریز و صدور دستور ویژه به وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رسیدگی به مشکلات کارگران و تولیدکنندگان این بخش بارقه امید را در میان بسیاری از آنان روشن ایجاد کرده است.
3072/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.