معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به ویژگی‌های خاص حکیم نظامی گنجوی گفت: نظامی در اشعارش دانش را به بینش پیوند می‌دهد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، عبدالمهدی مستکین در کنگره بین المللی حکیم نظامی گنجه‌ای اظهار کرد: نظامی در اشعارش به ما زنهار می‌دهد که احرام به کوی خداوند ببندیم و این اصلی است که نظامی در "پنج گنج" و "مخزن السرار" تاکید دارد تا هرگز بدون احرام دست به کاری نزنیم.
 
وی با تاکید بر این‌که نظامی به سبب دلدادگی به حضرت دوست به چنین مقامی می‌رسد، گفت: اصل اول در اشعار نظامی این است که عالمیان باید به کوی خداوند احرام بگیرند.
 
وی با بیان این‌که نظامی دانش را به بینش می‌پیوندد، چرا که دانشی که در آن بینش نباشد راه به جایی نخواهد برد، افزود: در شعر نظامی اصل بعدی این است که کسی که عزم لیلای عالم می‌کند باید در مسیر سختی‌ها را به جان بخرد.
 
معاون فرهنگی کمیسیون ملی یونسکو با تاکید بر این‌که اصل بعدی در اشعار نظامی گنجوی "صبوری خردمندانه" است، گفت: حکیم نظامی گنجوی تمامی وجودش صبر خردمندانه است و نظامی به ما می‌آموزد که گنج با رنج و گل با خار و شادی با غم پیوند خورده است.
 
وی اصل پنجم در اشعار حکیم نظامی را اصل "خدمت خالصانه" دانست و افزود: به حق آذرآبادگان بذرگاه فرهنگ بوده و این دیار پر از دلبری است و این دیار کهن علامه طباطبایی‌ها را دارد.
 
وی با تاکید بر این‌که مشاهیر متعلق به کل بشریت است، خاطرنشان کرد: هرگز نباید در این راستا بر روی تعصبات خشک پا بفشاریم.
 
مستکین تاکید کرد: کسانی که ناآگاهانه و ناخردمندانه نام مشاهیر را بدون توجه به آموزه‌های آن می‌خواهند مصادره کنند در خلاف راه بزرگان گام برمی‌دارند و سازمان جهانی یونسکو مشاهیر بزرگ ایران را عامل وصال می‌داند نه عامل فراق!
 
وی تشریح کرد: در حال آماده کردن پرونده ی جهانی نظامی با مدیریت ایران و عشق همه جهان و کشورهای همسایه به یونسکو برای ثبت جهانی هستیم، افزود: تا کنون ۳۵ تن از مشاهیر ایران زمین را در فهرست جهانی به ثبت رسانده‌ایم و ان‌شاءالله در آینده‌ای نه چندان دور این اتفاق میمون را برای حکیم نظامی گنجوی انجام خواهیم داد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.