استاد مدیریت رسانه معتقد است که تدوین سند مدیریت ارتباطات بحران از ضروریات است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، مهران صمدی در دوره آموزشی «مدیریت ارتباطات در بحران» ویژه مدیران روابط عمومی و مدیران مسئول اصحاب رسانه در خصوص ابعد زمانی ارتباطات بحران، گفت: در دوره پیشا بحران، به جمع‌آوری ریسک‌های بحران، آموزش افراد درگیر و بررسی نحوه‌ی مدیریت بحران، در دوره حین بحران، به جمع آوری و پردازش اطلاعات و انتشار اخبار بین مردم و در دوره پسا بحران به بررسی پیامدها توجه می‌شود.
وی با اشاره به دلایل نبود برنامه‌ ارتباطات بحران در سازمان‌‌ها، اظهار کرد: انکار بحران، ترس از بحران، طفره رفتن، صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ضعف دانش و منابع از جمله این دلایل است.
وی با اشاره به گام‎های برنامه‌ریزی در ارتباطات بحران، بیان کرد: شناخت انواع بحران، درک بحران، تعیین تیم مدیریت بحران، تعیین اولین منبع انتشار خبر، انتخاب روش‌های ارتباطی و رابطه اثزبخش، تهیه پروتکل دو منظوره، هماهنگی مسئولیت‌ها با سایر بخش‌ها، تنظیم اصول کار با رسانه، تعریف، تبیین، آماده‎سازی هفت سناریوی اطلاع رسانی، هدف گزاری در انتخاب مخاطبان و کانال‌های اربتباطی بحران اهمیت زیادی دارد.
صمدی در خصوص تنظیم اصول کار با رسانه، بیان کرد: انتخاب نخستین رسانه، انتشار کوتاهترین خبر در اسرع زمان، معرفی سخنگوی بحران، پیش بینی ساز و کار ارائه اخبار و گوش دادن به سوال‎های رسانه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به آماده سازی هفت سناریوی اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: عملیات روانی در اطلاع رسانی بحران، مدیریت قربانیان بحران، اعتبار سازمانی، رفتار مدیریتی، انتظارات و استاندارهای حرفه‌ای در ارتباطات، اخلاقیات و آموزه‌های بحران این هفت بخش را تشکیل می‌دهد.
صمدی در مورد تنظیم اصول کار با رسانه، تاکید کرد: توجه به نیاز ارتباط‎گران و رسانه‌ها، کمک به رسانه‎ها برای ملاقات، سازماندهی تورهای رسانه‌ای، ایجاد کانال‌هایی برای دریافت بازخوردهای افکار عمومی و مطالعه‌ی مداوم اخبار منتشره در رسانه‌ها از جمله این موارد است. 
مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان آذربایجان‌شرقی نیز در این دوره آموزشی خطاب به مدیران روابط عمومی، گفت: شرح دقیق وظایف ادارات و نهادها برای خود کارمندان و مردم از جمله وظایف اصلی روابط عمومی است تا متناسب با این وظایف، انتظار فعالیت را داشته باشند و البته در صورت فعالیت مستمر و موثر روابط عمومی‌ها، امکان شایعه پراکنی و انتشار اخبار متناقض به حداقل می‌رسد و این کار در ساعات اولیه وقوع حادثه اهمیت زیادی دارد.
سعید کنعانی با بیان این‎که شبکه‎های مجازی نقش زیادی در انتشار اخبار دارند، گفت: حضور مستمر چنین شبکه‌هایی دارای پیامدهای مثبت و منفی است که با خود مسائل گوناگونی را به دنبال دارد.
 وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص اهمیت اطلاع رسانی دقیق، یاد آور شد: با این که در زمان وقوع سیل امکان شناسایی و یافتن پیکرها به سختی امکان پذیر است، ما توانستیم که در سیل اخیر آذربایجان شرقی، تمامی پیکرها را پیدا کنیم که بهتر بود در وسعت بیشتری این گونه اقدامات در بحران اطلاع رسانی شود.
دوره آموزشی «مدیریت ارتباطات در بحران» ویژه مدیران روابط عمومی و مدیران مسئول اصحاب رسانه با حضور مهران صمدی، دکترای مدیریت رسانه، در سالن جمهوری اسلامی استانداری آذربایجان شرقی برگزار شد.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.