مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد مرکز بهداشت آذربایجان شرقی گفت: طبق آخرین شیوع شناسی‌ها، وضعیت محیط‌های صنعتی از نظر درگیری با مصرف مواد در آذربایجان شرقی با سهم 25 درصدی، نگران کننده بوده و نیازمند مداخلات پیشگیرانه است. 
وهاب اصل رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با اعلام این خبر گفت: بر اساس شیوع شناسی که درجمعیت 15 تا 56 سال کشور در سال 1394 انجام گرفته، میانگین شیوع مصرف مواد در کشور حدود 4.5 درصد گزارش شده است. در این میان وضعیت آذربایجان شرقی از نظر میانگین مصرف مواد در محدوده‌ی این شیوع شناسی برابر با 2.1 در سال 1394 است.
وی افزود: نتایج بررسی‌های ملی در جمعیت‌های خاص و تحلیل جمعیت شناختی آن نشان می‌دهد که جمعیت شاغل درکشور ما در محیط‌های کار با 8.23 درصد و جمعیت نوجوان و جوان 1.2 درصد درگیر مواد و عوارض آن هستند.

هاشمی با اشاره به الگوی مصرف در کشور بیان کرد: بیشترین مواد مصرفی در نوجوانان به ترتیب قلیان، سیگار، مشروب و مواد مخدر گل و بیشترین مواد مصرفی در محیط‌های صنعتی شامل مواد مخدر سنتی، حشیش، شیشه و الکل است که مسائل روانشناختی مانند استرس و فرسودگی شغلی، ملال و یکنواختی در کار، خشم، فقدان تسهیلات و خدمات روانشناختی، سبک های مدیریت منابع انسانی و سیاست‌های نادرست از علل تاثیر گذار بر مصرف مواد در افراد شاغل محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد که نزدیک به 24 درصد از جامعه کارگری استان از مشکلات روانشناختی رنج می‌برند و اکثر این مشکلات نیز به خانواده و اطرافیان آنها منتقل می‌شود؛ بنابراین توجه به پیشگیری در محیط‌های کار از اولویت بسیاری زیادی برخوردار است و درسال 1397 مبنای فعالیت در این جهت متمرکز خواهد بود.  
وی در ادامه با ارائه‌ی تعریفی از آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: آسیب‌های اجتماعی شامل آن دست از مسائلی هستند که از نظر آحاد جامعه، مردم، نهادها و موسسات قانونی، رسمی و غیر رسمی قابل قبول نیست؛ به طوری که وقوع آن‌ها به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روند زندگی فردی و اجتماعی را مختل کرده و ضمن کاهش کارکرد فردی و اجتماعی خود فرد، نظم اجتماعی، اخلاق و امنیت مردم و جامعه را نیز با مشکل مواجه می‌سازد. 
وی افزود: آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه‌های مختلف جامعه شناسی، پزشکی اجتماعی، روانشناسی، مددکاری و سیاسی قابل بررسی هستند و با اتخاذ هر یک از این رویکردها می‌توان استراتژی‌های خاصی را در جهت مواجه و مقابله با این آسیب‎ها ارائه داد. 
هاشمی با اشاره به انواع آسیب‎های اجتماعی در جامعه گفت: جامعه ما از ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، جمعیتی و تکنولوژیکی در حال گذر و دگرگونی است، از این رو وقوع هر نوع آسیب اجتماعی در چنین جامعه‎ای دور از انتظار نبوده و ممکن است بخشی از جامعه از نظر فرهنگی و اقتصادی تحت تاثیر قرار بگیرند. استفاده نامناسب از شبکه‎های مجازی، مصرف دخانیات، مواد مخدر، روانگردان‌ها و مشروبات الکلی، افکار خود آسیب رسان، خشونت و پرخاشگری، مهاجرت به شهرها و حاشیه نشینی، طلاق و مشکلات مرتبط با ارتباط با جنس مخالف ( روابط جنسی زود هنگام، فاقد چارچوب و خارج از قواعد و اصول)، آلودگی به بیماری‌های نو پدید از جمله آسیب‎های اجتماعی است که درگیری با آن بخش زیادی از بهره‌وری جامعه را با چالش مواجه ساخته و درون مایه‌های فرهنگی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی را به تحلیل می‌برد. 
مدیر گروه سلامت روانی اجتماعی مرکز بهداشت استان در ادامه با ارائه‎ی راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان بیان کرد: برای پیشگیری از این امر باید ابتدا علل موثر در بروز این نوع آسیب‌ها را بسته به موقعیت وقوع از نظر جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی مورد شناسایی قرار داده و دسته بندی، تحلیل و اولویت بندی کنیم و بر اساس اولویت بندی‎ها نسبت به مداخله اقدام کنیم. 
وی افزود: شکل گیری نا امیدی و یاس فراگیر در جامعه نسبت به عوامل و مسائل مختلف، ایجاد بی انگیزگی نسبت به مراقبت از خود و اطرافیان در جامعه، شکل گیری بی اعتمادی در بخش زیادی از جامعه نسبت به بهبود روند اقتصادی و فرهنگی، تضعیف روابط و پیوندهای اجتماعی و خانوادگی، میل به تنهایی در افراد، شیوع روز افزون اختلالات روانپزشکی به ویژه افسردگی، اضطراب و اختلالات شخصیت، فقدان مهارت زندگی اجتماعی و نبود سبک زندگی سالم، پایین بودن سلامت معنوی و سلامت اجتماعی در جامعه و به دنبال بروز چالش هویت یابی، احساس تبعیض و بی عدالتی در سطوح مختلف جامعه و عدم وجود برنامه جهت نشاط اجتماعی و اوقات فراغت مردم از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی، پیشگیری همگانی، انتخابی و موردی را از جمله راه‎های پیشگیری از آسیب‎های اجتماعی خواند و گفت: در پیشگیری همگانی کل جامعه در زمینه انواع آسیب‌ها، راه‌های مواجهه منطقی و سالم، شیوه‌های خود مراقبتی و مقابله کارآمد و چگونگی تنظیم سبک زندگی سالم برای عبور سالم از تهدیدهای آسیب‌های اجتماعی بررسی می‎شود و نسبت به توانمند سازی آحاد جامعه اقدام می‎شود که آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و سایر متولیان فرهنگی و اجتماعی می‎توانند نقش مهمی در این حوزه ایفا کنند.
وی ادامه داد: در پیشگیری انتخابی نیز باید به دنبال گروه‌های در معرض خطر مانند نوجوانان، جوانان، خانواده های آشفته، محلات پرخطر و حاشیه شهرها برویم و ضمن توانمند سازی آنها، عوامل ایجاد کننده آسیب را مورد شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کنیم. پیشگیری موردی نیز به نقش ارگان‌ها و نهادهای حمایتی در غربالگری، شناسایی و تدارک خدمات و حمایت‌های اجتماعی قربانیان آسیب‌های اجتماعی اشاره دارد.
هاشمی در پایان با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت استان در راستای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: مرکز بهداشت استان گسترش و توسعه آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی عمومی در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به معنی عام و حوزه پیشگیری از اعتیاد اعم از سیگار، قلیان، مواد و الکل را به ‌عنوان یکی از اقدامات و مداخلات بسیار اساسی از سال 1393 در دستور کار خود قرار داد و اقدامات بسیار وسیعی را در سطح خانه‌های بهداشت، مراکز بهداشتی درمانی و شبکه‌های بهداشت و درمان شهرستان‌ها تدارک و به مرحله انجام رسانده است و از این طریق نسبت به برگزاری انواع کلاس‌ها، کارگاه‌های و همایش‌های آموزشی و اطلاع رسانی برای گروه‌های هدف مختلف به ویژه خانواده‌ها، نوجوانان و جوانان، دانشجویان،کارمندان و کارگران اقدام کرده است.
وی افزود:  همچنین نزدیک به 35 نوع بسته آموزشی در زمینه‌های مختلف پیشگیری اولیه از اعتیاد طراحی و در تیراژی بالغ بر 500 هزار نسخه چاپ و در بین گروه‌های هدف توزیع شده است. غربالگری بیش از 35 درصد جمعیت تحت پوشش مراکز بهداشتی درمانی در شهر و روستا از نظر میزان درگیری با سیگار، موادمخدر و الکل نیز از جمله‌ی این اقدامات به شمار می‌آیند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.