مدیر فنی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان از وجود ۱۰۰ هزار نمونه‌ در بانک خون بند ناف وابسته به جهاددانشگاهی خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر سعید آبرون در سمینار دو روزه بازآموزی متخصصان زنان و زایمان در تبریز با اعلام این خبر گفت: بخشی از ذخایر بانک خون بند ناف در بیماریستان شریعتی قرار داشته و قسمتی نیز در مرکز رویان ذخیره شده است.
وی با بیان این که اولین بانک خون بند ناف در نیویورک در دو بخش عمومی و فامیلی تشکیل شد، بیان کرد: طبق تحقیقات به عمل آمده سلول‌های بنیادی خون بند ناف شانس موفقیت پیوند را افزایش می‌دهند؛ به طوری که تا کنون ۴۰ هزار مورد از سلول‌های بنیادی خون بند ناف پیوند زده شده و حدود سه میلیون و ۱۷۲ هزار مورد از آن نیز ذخیره شده است. 
وی در ادامه با اشاره به پیشینه‌ی پیوند مغز استخوان بیان کرد:اولین پیوند مغز استخوان توسط ای.دی توماس بر روی سگ انجام گرفت و توماس با انجام این عمل، افق‌های جدیدی را به روی علم پزشکی گشود و اولین پیوند موفق مغز و استخوان در انسان نیز با پیوند از خواهر تازه متولد شده‌ یک دختر ۱۳ ساله‌ انجام گرفت.
آبرون، داشتن سلول کافی و کد ژنتیکی سلول را از علل موفقیت یکـ پیوند دانست و گفت: اوتولوگوس از علل انواع روش‌های پیوند مغز استخوان است که از سلول‌های خود فرد استفاده می‌شود.
وی در ادامه با ارایه‌ی تعریفی از سلول‌های بنیادی اظهار کرد: تبدیل زیگوت (سلول حاصل از ترکیب اسپرم و تخمک) به یک موجود پرسلولی زایا با تعداد زیادی بافت غیرقابل باور است و وجود سلول‌هایی مانند سلول‌های بنیادی (stem cells) در بدن چنین پدیده‌ای را توجیه می‌کنند. واژه‌ی سلول‌های بنیادی برای اولین بار در سال ۱۹۰۸ توسط یک دانشمند روسی مطرح شد. او معتقد بود سلول‌های خونی از یک سلول مادر به نام "سلول بنیادی" به وجود می‌آیند.
وی با اشاره به تفاوت سلول‌های بنیادی با سایر سلول‌ها عنوان کرد: سلول‌های بنیادی علاوه بر قابلیت تکثیر، قدرت تمایز هم دارند؛ به طوری که یک سلول بنیادی می‌تواند با انجام تقسیمات و تمایز، سلول تمایزیافته‌ی دیگری را ایجاد کند؛ از این رو برای معرفی سلول‌های بنیادی از اصطلاح "یک سلول، تمام سلول) استفاده می‌شود.
متخصص هماتولوژی بالینی با برشماری انواع مختلف سلول‌‌های بنیادی گفت: سلول‌های همه توان تمایزیافته‌ترین نوع از سلول‌های بنیادی به شمار می‌روند که قابلیت تشکیل سلول‌های جنینی و جفت را دارند و سلول‌های pluripotent و multipotent انواع دیگر سلول‌های بنیادی هستند که از قدرت تمایز کم‌تری برخوردار هستند.
وی با اشاره به منشا سلول‌های بنیادی بیان کرد: سلول‌های جنینی، سلول‌های جنین سقط شده و نوزاد متولد شده و سلول‌های بافت افراد بالغ مانند بافت کبد، پوست، سلول‌های سرطانی و تا حدودی قلب منشا سلول‌های بنیادی هستند؛ روش IPS نیز روش آزمایشگاهی تولید سلول‌های بنیادی به شمار می‌آید که یک سلول با برنامه‌ریزی مجدد ژنی تغییر می‌یابد.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که نرخ ناباروری در زنان ژاپنی بیشتر از سایرین است، گفت: طبق مطالعات انجام شده اکثر این زنان مشکل تخمک گذاری دارند که بسیاری از محققان این را به عوارض منفی بمباران شیمیایی هیروشیما نسبت می‌دهند.
مدیر فنی شرکت فناوری بن یاخته‌های رویان خاطرنشان کرد: اولین بمب شیمیایی سال ۱۹۱۴ در جنگ جهانی اول و اولین بمب هسته‌ای در سال ۱۹۳۵ هنگام وقوع جنگ جهانی دوم به دست بشر مورد استفاده قرار گرفت.
دومین روز از سمینار دو روزه بازآموزی متخصصان زنان و زایمان به میزبانی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در سالن اجتماعات نسل فردا برگزار شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.