مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که شهر بدون گدا افتخاری برای ماست اما هدف نهایی برای ما نبوده و هدف نهایی باید ایجاد شهر بدون فقر باشد، گفت: اصلی‌ترین دلیل بدون گدا شدن تبریز به خاطر نجابت مردم آذربایجان بوده و در وهله‌ی بعدی نیز اقتصاد پویای استان نسبت به استان های دیگر است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد کلامی در نشستی با اصحاب رسانه استان، با تاکید بر این‌که معتقدم هر مدیری باید در دوران مسولیتش مورد نقد قرار گیرد، اظهار کرد: از مردم نوعدوست استان قدردانی می‌کنیم که در سال‌جاری با افزایش حمایت‌ها و مشارکت‌ها، زمینه‌ی خدمت رسانی بهتر را برای کمیته امداد استان فراهم کردند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در رابطه با ماجرای برش صندوق‌های کمیته‌ امداد امام خمینی(ره) با تشریح جزئیات ماجرا، گفت: ساماندهی صندوق‌ها در دست اجراست و هیچ مشکلی با ساماندهی نداریم و حتی خودمان صندوق‌هایی که توجیه اقتصادی نداشتند را جمع‌آوری کرده و به دنبال روش‌های جدید جمع‌آوری کمک‌های مردم هستیم.
وی در مورد علت اعتراض خود به برش صندوق‌های این کمیته، متذکر شد: اعتراض ما بدین علت است که هیچکس حق ندارد صندوق‌های کمیته امداد را بدون اجازه این نهاد برش دهد!
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به کاهش ۱۰۰ میلیون تومانی درآمدهای کمیته امداد استان از صندوق‌های صدقات طی ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این میزان کاهش باعث متاثر شدن بخش‌های خدمات‌رسان کمیته امداد استان می‌شود که در نتیجه برش‌ صندوق‌ها اتفاق افتاد.
وی با اشاره به درآمدهای کمیته امداد استان از طریق صندوق‌های سطح شهر افزود: در سال ۹۵ این درآمدها برابر با ۱۰ میلیارد تومان بود که این میزان در سال‌جاری به ۱۲ میلیارد تومان افزایش یافته است.
وی گفت: کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به طور متوسط هر ماه از یک میلیارد و ۸۰ میلیون تا یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان درآمد دارد که طی ماه اخیر به خاطر برش صندوق‌ها، این میزان به ۹۲۰ میلیون تومان تقلیل یافت.
کلامی به فعالیت‌های خیران و همچنین موسسات خیریه اشاره کرد و گفت: اگر افتخار می‌کنیم که تبریز شهری "بدون گدا" و شهر زندگی است، بخشی از این افتخار در‌ نتیجه کار خیران و تلاش‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) است.
وی با بیان این‌که ۱۰۱ هزار خانواده‌ی مستمری بگیر کمیته امداد امام خمینی(ره) در استان داریم، گفت: جشن خودکفایی پنج هزار نفر از مددجویان این کمیته ۱۴ اسفند ماه سال‌جاری برگزار می‌شود.
وی در خصوص برنامه‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در راستای ایجاد اشتغال برای مددجویان نیز افزود: در برنامه داریم طی سه سال آینده در مجموع ۱۹ هزار شغل ایجاد کنیم و همچنین هدف‌گذاری ما برای سال آینده ایجاد ۷ هزار شغل برای مددجویان است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در مورد جمعیت تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) استان تشریح کرد: شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر و هوراند به ترتیب نسبت به سرانه جمعیتی‌شان بیشترین مددجویان را داشته و بستان آباد و تبریز نیز کمترین جمعیت تحت پوشش را نسبت به سرانه جمعیتی‌شان دارند.
وی افزود: در تبریز بیشترین مددجویان در حاشیه شهرها هستند.
کلامی در مورد جشن نیکوکاری سال‌جاری نیز گفت: معمولا تمانی ایام اسفند جشن نیکوکاری بوده اما نمود اصلی آن از ۱۶ الی ۱۸ اسفندماه است که بساط این جشن ۱۶ اسفند در مدارس، ۱۷ اسفند در معابر و ۱۸ اسفندماه در میعادگاه‌های نماز جمعه پهن خواهد بود.
وی با تاکید بر این‌که خانواده‌ها برای ترویج فرهنگ احسان و نیکوکاری ج"جشن نیکوکاری" را عزیز بدارند، افزود: مبالغی که همه ساله از جشن نیکوکاری و عاطفه در مدارس تبریز جمع‌آوری می‌شود، تمام و کمال در اختیار مرکز نیکوکاری تربیت آموزش و پروش تبریز قرار می‌گیرد تا صرف دانش‌آموزان نیازمند شود.
وی به برپایی جشن نیکوکاری در ۱۷ اسفند در معابر اشاره کرد و گفت: هشت پایگاه در تبریز، دو پایگاه در شهرهای بزرگ استان برپا بوده و در مابقی شهرستان‌ها نیز یک پایگاه در خدمت مردم نوع دوست خواهد بود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان با بیان این‌که در جشن نیکوکاری اسفندماه، تا کنون پنج میلیارد ۴۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری کرده‌ایم که نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد تومان افزایش داشته است.
وی با تشریح فعالیت‌های کمیته امداد امام خمینی(ره) استان افزود: ساخت ۶۰۰ واحد مسکونی، تعمیر و بهسازی ۱۶ هزار واحد مسکونی، اعطای هزینه درمانی برابر با ۱۱ میلیارد تومان، پرداخت ماهانه ۱۲ میلیارد مستمری، ایجاد پنج هزار شغل و هزار مورد شغل‌یابی و... گوشه‌ای از فعالیت‌های این کمیته است.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان به وجود ۵۶ هزار حامی ایتام در استان اشاره کرد و گفت: کمیته امداد استان هدف‌گذاری کرده تا طی سه سال آینده، تمام مددجویان فاقد مسکن را صاحب خانه کند. 
وی با بیان این‌که پرجمعیت‌ترین خیریه استان دو هزار خانوار تا ۱۰۱ هزار خانوار فاصله دارد، تاکید کرد: موسسات خیریه کمک حال ما بوده‌اند و ما نیز حتی ۱۰ درصد درآمد صندوق‌ها را صرف تعامل با خیریه‌ها می کنیم.
وی با تاکید بر این‌که خیران از افراد بالای ۱۵ سال نیز حمایت کنند، افزود: متاسفانه خیران غالبا از کودکان زیر هشت سال حمایت می‌کنند درصورتی که افراد ۱۵ یا ۱۶ ساله به حمایت بیشتری نسبت به سنین پایین‌تر نیاز دارند و عموما دختران با سن کم بیشتر و پسران ۱۶ ساله کمتر کمک دریافت می‌کنند.
وی با اشاره به این‌که از جمعیت ارامنه استان نیز در کمیته امداد امام خمینی(ره) مددجو داریم، افزود: تعداد مددجویان تحت پوشش کمیته در تبریز زیر ده خانوار است.
کلامی در ادامه تاکید کرد: دامنه‌ی فقر در کشور بسیار گسترده‌تر از افراد تحت پوشش نهاد‌های خیریه است، چرا که دلایل ایجاد فقر امروزه زیاد شده و مواردی چون اعتیاد، طلاق، بزه، جرایم راهنمایی و رانندگی و... تولید فقر می‌کنند.
وی با تاکید بر این‌که کمیته امداد در تولید فقر نقشی ندارد بلکه ورودی‌های کمیته امداد درنتیجه ضعف عملکرد سایر بخش‌های جامعه است، گفت: وقتی کارخانه‌ای تعطیل شده یا اعتیاد بیشتر می‌شود، در نتیجه فقر نیز بیشتر می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه فقرا صرفا نیاز مادی ندارد بلکه نیاز روحی و معنوی هم دارند، افزود: کمک نقدی مردم دست ما در خدمت‌رسانی را باز می‌کند و قول می‌دهیم که تا ۲۷ اسفند ماه کمک‌های مردم خیر استان بین خانواده‌ها نیازمند توزیع شود.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان در مورد سرقت صندوق‌های کمیته امداد نیز گفت: این موضوع به صورت محدود اتفاق می‌افتد و طی یک سال اخیر صرفا سه مورد سرقت از صندوق‌ها شده و افرادی که دستگیر شده‌اند از فقرا نبود‌ه‌اند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.