شهردار تبریز با بیان‌ این‌که یک سوم جمعیت تبریز بد مسکن هستند، گفت: نیاز است که برای این جمعیت ساختمان ایمن ساخته شود، باید تمهیدات لازم را جهت این ساخت و ساز فراهم کنیم؛ چرا که فضایی برابر با ۱۰۰ هزار واحد مسکن برای ساخت در تبریز وجود دارد.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، ایرج شهین‌باهر در یادواره گرامیداشت مقام شامخ ۱۴۰۰ شهید مهندس، اظهار کرد: مشکلات جامعه مهندسی صرفا بحث فارغ‌التحصیلان بی حد و اندازه نیست؛ چرا که در کنار آن مدیریت غلط حوزه مسکن هم مشکل دیگری است! 
وی افزود: چندین سال است که در بحث مسکن مهر، از تولید بیش از اندازه مسکن و بدون حضور واقعی مهندسان(خدمات نظام مهندسی سه هزار تومانی) می‌گوییم چرا که در آن زمات به جای باز کردن فضای کار و استفاده از تجربیات مهندسان در حوزه ساخت، خدمات نظام مهندسی به حداقلش رسید و اثراتی که ۳۵ هزار واحد مسکن مهر داشت تا کنون تمام نشده و رکودی که در حوزه مسکن ایجاد کرده هنوز هم وجود دارد.
وی با بیان این‌که کشور ایران و شهر تبریز توسعه یافته نیست و جا برای کار کردن زیاد است! گفت: توسعه تمام جوامع مدیون مهندسان بوده و تمام مواردی که جوامع بدان افتخار می‌کنند، ساخته‌ی دست مهندس است.
شهردار تبریز با تاکید بر این‌که امروز در تبریز فضای کار مهندسی بیش از اندازه وجود دارد، گفت: دو هزار هکتار بافت فرسوده و همچنین ۲۴۰۰ هکتار بافت حاشیه نشین در تبریز وجود دارد و می‌طلبد که ساخت و ساز جریان یابد!
وی با تاکید بر این‌که تبریز در کنار خطرناک‌ترین گسل کشور قرار دارد، گفت: چرا در این شرایط جهت مقاوم سازی خانه‌های بافت فرسوده و مناطق حاشیه اقدام نکنیم؟ در حالی که می‌توانیم! امروز شهرداری پروانه ساخت ۱۰۰ درصد رایگان تا تراکم ۲۰۰ درصد ارائه می‌دهد، حتی حاضریم به شکل محلات تملک شده و داخل طرح شود تا پروانه تجاری‌ها و تمامی کاربری‌ها را رایگان ارائه دهیم.
وی با بیان این‌که در این شرایط در تبریز حداقل به مدت ۱۰ سال‌‌ برای مهندسان کار داریم، گفت: مهندسان نیز نباید بنشینند و کاری نکنند بلکه باید دست به دست هم دهیم و کمک کنیم.
شهین‌باهر بیان کرد: به انجمن انبوه سازان و انجمن شرکت‌های ساختمانی جهت مقاوم سازی و احداث در بافت فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین پیشنهاد داده‌ایم، باید خودشان دست به کار شوند! جالب است که شرکت ترکیه‌ای مزایا را سنجیده و علاقه‌مند می‌شود اما مهندسان داخلی مسائل را می‌بینند اما علاقه‌مند نیستند.
وی با تاکید بر این‌که نزدیک ۹۰ درصد مصالح مورد نیاز در ساختمان در استان تولید می‌شود، گفت: یرساخت‌های شهری تبریز مگر تمام شده و همه چیز احداث شده؟ ما به مهندس نیاز داریم هرچند که مازاد باشند.
وی با تاکید بر این‌که شهرداری تبریز به عنوان عضوی از جامعه مهندسی شرایط را درک کرده و سعی می‌کند فضا را برای فعالیت مهندسان باز می‌کند، گفت: چند درصد از متخلفان حوزه پزشکی می‌توانند به عنوان "پزشک" ادامه کار دهند؟ این میزان بسیار کم است، اما اگر بخواهند متخلفان حوزه مهندسی را چاپ کنند در روزنامه‌ها جا نخواهد شد! و جالب است که جاهای درآمدزا در ساخت و ساز در دست غیرمهندسان است.
شهردار تبریز با تاکید بر این‌که سود حاصل از ساخت مسکن را غیرمهندسان می‌برند، گفت: وقتی هم مشکلی در ساختمان پیش می‌آید به پای "مهندس ساختمان" نوشته می‌شود! 
وی در این رابطه گفت: نتوانسته‌ایم تاکنون حل کنیم که افراد غیرمتخصص و غیر مهندس وارد ساخت مسکن نشوند چرا که این موضوع علاوه بر بحث درآمدی، شأن و منزلت مقام مهندس را نیز پایین می‌آورد؛ جالب است که در این راستا فرهنگ‌سازی هم نمی‌شود، باید مردم را حساس کنیم تا بدانند ساختمانی که غیرمهندس احداث می‌کند، به درد نمی‌خورد!
شهین‌باهر با تاکید بر این‌که در حوزه مهندسی واقعا مشکل در زیاد بودن مهندسان نیست، گفت: شهرداری نیز در تلاش است تا مهندسان را به جاهایی ورود دهد که حضورشان لازم است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.