به گزارش ایرنا، وجود دو مرکز نگهداری و ترک اعتیاد بانوان در آذربایجان شرقی، این استان را به مرکز امید زنان گرفتار در بند اعتیاد استان های آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، کردستان تبدیل کرده است.
مرکز اقامتی میان مدت باغ فرشته تبریز برای نگهداری معتادان در زمینی به وسعت هشت هزار متر مربع، خارج از شهر در جاده 'باغ معروف' روستای 'کجوار' قرار دارد و توسط خیران اداره می شود.
بارها به همراه مسوولان ارشد و دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان به کمپ ترک اعتیاد 'باغ فرشته' رفته ام و پای حرف دل دختران و زنانی که در این کمپ نگهداری می شوند، نشسته ام.
در این کمپ با زنان و دختران بسیاری آشنا شدم که توانسته بودند با حمایت هایی که توسط صاحبان این کمپ از آنها شده بود به زندگی بازگردند و حتی شاهد حضور دخترانی بودم که حاضر به ترک کمپ نبودند؛ آنها از بازگشت به زندگی قبلی خود هراس داشتند.
خوب به خاطر دارم 'سوما' دختر 18 ساله اهل بوکان که زمانی مصرف کننده مواد مخدر بود می گفت: 'دیگر هیچ علاقه ای برای ورود به جامعه ای که مرا نخواهند پذیرفت ندارم، به اینجا عادت کرده ام و کار در کارگاه خیاطی را دوست دارم و توانسته ام با کار روی پای خودم بایستم و منت کسی بالای سرم نباشد'.
ولی اکنون شاهد این هستیم که مدیران این اقامتگاه که زن و شوهر جوانی هستند و تمام زندگی خود را وقف رسیدگی به امور زنان معتاد جامعه کرده اند، کم آورده اند و اکنون با گذشت هفت سال به دلیل عدم حمایت ها تصمیم به تعطیلی آن گرفته اند.
'فریبا محمدی' به همراه همسرش 'جلیل همایونی فر' در زمینی که از سوی پدرش به موسسه خیریه صفا بخش زندگی وقف شده، برای بهبود وضعیت زنان معتاد شمالغرب کشور کمپ ترک اعتیاد ایجاد کرده اند.
فریبا محمدی که قبل از افتتاح این مرکز به عنوان مددکار مرکز نگهداری آقایان فعالیت می کرد، در ملاقات با خانواده این افراد متوجه نبود مکانی برای ترک اعتیاد زنان معتاد در شمال غرب کشور می شود و از این رو تصمیم به ایجاد کمپ برای بانوان می گیرد.
مرکز اقامتی میان مدت باغ فرشته تبریز از سال 1390 فعالیت خود را اغاز کرده و اکنون در حدود 50 نفر ساکن این کمپ هستند.
ورزش، آموزش مهارت های زندگی، اشتغال، برگزاری جلسات 'ان آ ' (گروه های همتا) ، درمان سرپایی مواد محرک و بازی های فکری برای توانبخشی بافت مغز از جمله فعالیت هایی است که در این مرکز انجام می شود.
اشتغال بانوان که از جمله دغدغه های اصلی این زنان است، در این مرکز مورد توجه قرار گرفته و بخش خیاطی، گلخانه و پرورش کرم ابریشم ایجاد شده است.
با وجود اعلام مسوولان استانی در خصوص حمایت از این اقامتگاه، مدیران کمپ باغ فرشته اظهار می کنند که وعده های مسوولان و قراردادهای همکاری که به امضا رسیده اجرایی نشده است.
جلیل همایونی فر در این خصوص به خبرنگار ایرنا اظهار می کند: در ابتدای آغاز فعالیت کمپ اعلام آمادگی برای پذیرش 30 نفر به صورت رایگان کرده بودیم ولی به دلیل عدم توان مالی این زنان گاه بیش از 50 نفر به صورت رایگان نگهداری می شوند.
وی با اشاره به ظرفیت نگهداری 70 نفری این کمپ، افزود: من و همسرم تمام زندگی خود را وقف این امر کرده ایم و شبانه روز در خدمت این عزیزان هستیم.
وی ادامه داد: طبق تعرفه بهزیستی برای نگهداری افراد معتاد کمپ ها مجاز به دریافت 350 هزار تومان از خانواده این افراد می باشند ولی بیش از 90 درصد زنانی که در این کمپ حضور دارند به دلیل مشکلاتی که دارند به صورت رایگان نگهداری و درمان می شوند.
همایونی فر با گلایه از نبود حمایت از سوی مسوولان و عدم پاسخگویی مسوولانی که متعهد به انجام برخی مصوبات شورای مبارزه با مواد مخدر استان و تفاهم نامه ها هستند، گفت: متاسفانه کاسه صبر من و همسرم به سر رسیده و به دلیل عدم حمایت تصمیم به تعطیلی مرکز گرفته ایم.

** پیگیر مصوبات شواری هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان هستیم
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: پیگیر مصوبات این شورا هستیم و ضروری است شهرداری تبریز به تعهدات خود عمل کند.
محمدعلی نصرتی در این خصوص به ایرنا اظهار کرد: در حدود 265 مرکز درمانی معتادان در استان وجود دارد که از این تعداد 37 مرکز به صورت مراکز درمان اقامنی میان مدت هستند.
وی ادامه داد: دو کمپ نگهداری بانوان معتاد یکی در شهرستان مراغه و دیگری در شهرستان تبریز فعال است.
نصرتی افزود: این مراکز توسط خیران و سازمان های مردم نهاد اداره می شوند و مجوز فعالیت آنها از سوی اداره کل بهزیستی برای نگهداری و درمان معتادان خود معرف صادر شده است.
وی اظهار کرد: معتادانی که تمایل به ترک دارند با پرداخت هزینه درمان در این مراکز پذیرش می شوند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی گفت: به دلیل اینکه مرکز نگهداری درمان اجباری و دولتی برای بانوان در استان وجود ندارد به ناچار بانوانی که از طریق نیروی انتظامی و یا خانواده ها و بدون تمایل شخصی برای ترک اعتیاد معرفی می شوند به این دو مرکز بانوان ارجاع داده می شوند.
وی با اشاره به اینکه به دلیل ارجاع معتادان غیرتمایلی دوکمپ بانوان در استان مورد حمایت شورا قرار گرفته است، ادامه داد: در طی سه سال گذشته از طریق شورای مبارزه با مواد مخدر استان در حدود 100 میلیون تومان کمک های نقدی و غیرنقدی به کمپ بانوان باغ فرشته ارائه شده است.
نصرتی ادامه داد: مدیران مرکز باغ فرشته اظهار می کنند که کمک هایی که از سوی شورا، بهزیستی و شهرداری انجام یافته پاسخوگی نیازهای کمپ نیست.
وی اظهار کرد: در زمان شورای اسلامی شهر و مدیریت شهرداری قبلی تبریز تفاهم نامه های همکاری با این مرکز انعقاد شده که به دلیل تغییر و تحولات در شورای اسلامی شهر و شهرداری این کمک ها متوقف شده است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: در این کمپ کارگاه خیاطی ایجاد کرده ایم و مقرر بود تا برخی از سازمان ها از جمله شهرداری بخشی از نیازهای خود را از این کارگاه برآورد کنند تا به این طریق امکان اشتغال این زنان فراهم شود.
وی ادامه داد: مدیران این مرکز به عنوان یک کار خداپسندانه و خیر اقدام به ایجاد کمپ ترک اعتیاد کرده اند و اساس شکل گیری آن اداره غیردولتی است.
نصرتی تاکید کرد: با وجود اینکه متعهد به تامین هزینه های این مرکز نیستیم ولی به دلیل اینکه مکان دولتی نگهداری میان مدت برای بانوان معتاد نداریم این دو مرکز بانوان مورد حمایت شورای مبارزه با مواد مخدر استان قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه با اقداماتی که انجام گرفته آذربایجان شرقی به عنوان استان بدون معتاد متجاهر در کشور شناخته شده، گفت: نباید بگذاریم این کمپ تعطیل شود و تمام سازمان هایی که متعهد به حمایت از این مرکز شده اند باید به تعهدات خود عمل کنند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی افزود: شهرداری تبریز به تعهداتی که در قبال مرکز ترک اعتیاد باغ فرشته تقبل کرده است به میزان کافی و لازم انجام نمی دهد.
به گزارش ایرنا، با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید کاهش پنج آسیب اجتماعی مهم در اولویت کار دولتمردان قرار گرفت که اعتیاد یکی از این موارد است.
در آذربایجان شرقی نیز مدیریت ارشد استان در دولت یازدهم با تاکید براینکه اعتیاد بیماری است و نباید در خیابان های استان معتاد متجاهر وجود داشته باشد، با همکاری و تعامل بالای همه دستگاه های مسئول با نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگاه قضایی استان در کمترین مدت معتادان متجاهر از سطح خیابان ها جمع آوری شد.
تاکیدات استاندار وقت آذربایجان شرقی بر ضرورت ایجاد استانی بدون معتاد متجاهر از عوامل مهمی بود که موجب شد امروز تبریز به عنوان شهر بدون معتاد متجاهر تبدیل شود.
مجید خدابخش استاندار آذربایجان شرقی نیز در همان روزهای ابتدایی شروع به کار در استان در بازدید از مرکز ماده 16 بر تداوم ، تکمیل و انجام اقدامات باقی مانده تاکید کرد.
ولی اکنون با تعطیلی مرکز نگهداری زنان معتاد تمامی این تلاش ها برای ساماندهی موضوع معتادان از بین خواهد رفت و ضروری است مسوولان جدی تر به این موضوع پرداخت کنند و هر ارگان و سازمانی که موظف به حمایت از این مراکز هستند به وظایف خود عمل کنند.
گزارش از: مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.