به گزارش ایرنا، بنرها و اطلاعیه هایی در سطح شهر مرند منتشر شده که از برپایی نمایشگاه تخصصی مبلمان در شهر مرند خبر می دهد و این امر، اعتراض مسئولین و اصناف و تولیدکنندگان این عرصه را درپی داشته است.
اعتراض فعالان صنعت مبل مرند از انجا ناشی می شود که در این شهر بیش از یک هزار و 200 واحد تولیدی صنایع چوب در حال فعالیت هستند که برای بیش از سه هزار و 500 نفر اشتغال زایی داشته است.
فعالان صنایع چوبی مرند می گویند برپایی نمایشگاه تخصصی مبل در این شهر با رویکرد سوداگری و بازاریایی برای تولیدکنندگان مناطق دیگر انجام می شود، در حالی که آنان در روزهای پایانی سال در اولویت برخورداری از مزیت نسبی برگزاری هر گونه نمایشگاه تخصصی مبل در شهر و دیار خود هستند.

**ضرورت احداث شهرک و نمایشگاه دائمی مبل در مرند
معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مرند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، شهرستان مرند را دومین قطب تولید مبل در کشور دانست و گفت: از مشکلات اصلی در حوزه مبل، نبود شهرک و نمایشگاه مبل در این شهر و نیاز است جهت ساماندهی این صنعت بزرگ در شهرستان اقدامات اساسی صورت گیرد.
علیار راستگو افزود: احداث شهرک و نمایشگاه دائمی مبل می تواند یکی از برنامه های مهم در راستای اقتصاد مقاومتی و پویایی صنعت مبل و معرفی بهتر این صنعت و تولید مرند به کشور باشد.
وی ادامه داد: با راه اندازی شهرک مبل در این منطقه، وضعیت ساخت و فروش مبلمان بهبود یافته و انتقال کارگاه های تولیدی شاغل در حوزه چوب در سطح شهر به شهرک تخصصی به نفع کسبه و شهر خواهد بود.
راستگو با اشاره به اینکه با برنامه ریزی درست می توان این منطقه را به قطب مبلمان کشور تبدیل کرد،اظهار کرد: تجمیع این کارگاه ها در یک مکان علاوه بر ساماندهی بهتر و کاهش آلودگی موجب رونق بیشتر فعالان این عرصه خواهد شد که تحول عظیمی را در منطقه با توجه به پتانسیل بالای آن در تولید مبل ایجاد می کند.
فرماندار ویژه شهرستان مرند گفت: با تسهیل در استفاده از تسهیلات بانکی در صنعت مبلمان و اعطای پروانه کسب رایگان یک ساله می توان در جهت جذب کارگاه های تولیدی به شهرک قدم برداشت.

**مجوزی برای برپایی نمایشگاه مبل صادر نشده است
رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان مرند نیز در گفتگو با ایرنا ابراز کرد: ما هیچ گونه مجوزی برای برپایی نمایشگاه مبلمان در مرند صادر نکرده ایم و برپایی چنین نمایشگاهی کاملا غیرقانونی است.
محمدرضا وفادوست افزود: امروز مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اعلام شده اما ما با سازمان صنعت و معدن و فرمانداری ویژه مرند هم نامه نگاری کرده ایم و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده و ضرورت ممانعت از این اقدام را نیز خواستار شده ایم.
رئیس اداره صنعت و معدن شهرستان مرند تاکید کرد: به هیچ وجه مجوزی برای برپایی چنین نمایشگاهی در مرند صادر نشده و نخواهد شد، از مجریان این نمایشگاه نیز برای پاسخگویی دعوت کرده ایم که تاکنون حضور پیدا نکرده اند.

**مصداق فرش به تبریز بردن
سخنگوی شورای اسلامی شهر مرند نیز درباره برپایی نمایشگاه مبلمان در این شهر اظهار کرد: دست های پنهان می خواهند تیغ بر شاهرگ اقتصادی مرند بزنند، تمامی اعضای شورای اسلامی شهر مرند به شدت مراتب اعتراض خود را نسبت به برپایی چنین نمایشگاهی اعلام می کنند.
محمدتقی طهماسب پورافزود: شهر مرند شاهرگ مبل سازان کشور است و بسیاری از تولیدات مبل این شهر به شهرهای بزرگ از جمله تهران صادر می شود، اما جای تاسف است که همان مبل ها از تهران به مرند آورده شده و به نام دیگری در این شهر به فروش می رسد.
عضو حقوقدان شورای شهر مرند تاکید کرد: این عمل، مصداق زیره به کرمان بردن و فرش به تبریز بردن است، فعالان تولیدی مبل در مرند، به علت رکود بازار فروش، منتظر هستند تا بلکه بتوانند در آستانه عید نوروز و روزهای پایانی سال، تولیدات دست خود را به فروش برسانند اما با برپایی چنین نمایشگاه های غیرقانونی، در عمل ریشه به تیشه اقتصاد این شهر می زنیم.

** دغدغه های تولیدکنندگان مبل مرند
در این میان فعالان صنعت مبل سازی مرند نیز به رغم مشکلات و فعالیت‌ های انفرادی، واحدهای تولیدی خود را سرپا نگه داشته و همچنان به فعالیت خود ادامه می ‌دهند؛ در منطقه اردکلوی مرند صدها واحد کوچک و بزرگ تولیدی مبل فعالیت دارد.
مالک یک کارگاه تولید مبل در این باره به ایرنا گفت: تاکنون چه کسانی و رسانه هایی مشکل ما را شنیده و انعکاس داده اند که این دومی باشد.
وی که از برپایی نمایشگاه مبل در مرند به عنوان قطب تولید مبل بسیار ناراحت بود، گوشی را قطع و از ادامه گفت و گو خوداری کرد.
یکی دیگر از فعالان صنعت مبل سازی مرند گفت: روزانه در کارگاه مان 2 تا سه دست مبل با کیفیت مناسب تولید می شود و علاوه بر مرند و آذربایجان شرقی، به استان‌های غربی و جنوبی کشور مثل کردستان، آذربایجان غربی، مهاباد و خوزستان هم ارسال می ‌شود.
وی تاکید می کند: مهم ترین مشکل ما، مشکل بازاریابی و واسطه‌ هایی است که بیشترین سود فعالیت را به جیب می ‌زنند؛ اگر شهرک تخصصی مبل در این منطقه احداث شود، می تواند در کو تاه کردن دست واسطه ها بسیار موثر باشد.
سجاد ناصری، دیگر تولید کننده مبل در مرند ضمن انتقاد از برپایی نمایشگاه های بی مجوز در سطح شهر، به مشکل تامین امنیت واحدهای تولیدی اشاره کرد و افزود: واحدهای تولیدی مبل در قسمتی از شهر مرند فعالیت می ‌کنند که زیر بنا و خدمات شهری مناسبی ندارد.
ناصری ادامه داد: کارگاه های تولید مبل مرند چنانچه با اتفاقاتی از قبیل آتش سوزی مواجه شوند، برای مقابله با آن، تجهیزات و امکاناتی ندارند و چه بسا همه سرمایه و دارایی اشان در یک چشم به هم زدن، دود شود و به هوا رود.
شهرستان مرند با بیش از 240 هزار نفر جمعیت در 70 کیلومتری شمال غرب تبریز واقع شده است.
تنظیم و انتشار: عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.