به گزارش ایرنا، نیروگاه 500 مگاواتی سیکل ترکیبی ارس با سرمایه‌گذاری230 میلیون یورویی در کلاس نوع F ساخته می شود و می تواند نسبت به نیروگاه های دیگر سوخت بیشتری را در واحد زمانی به نیروی برق تبدیل کند.
نیروگاه ارس شامل یک واحد گاز، یک واحد بخار، بویلر بازیاب با آتش اضافی، سیستم خنک کن اصلی از نوع ACC و پست 400 کیلوولت است.
نیروگاه ارس با سرمایه گذاری بخش خصوصی توسط شرکت نیروگاه سیکل ترکیبی پرتو انرژی آذر ارس ساخته می شود و میزان سرمایه گذاری برای ساخت واحد نیروگاهی، 230 میلیون یورو برآورد شده است.
از این میزان 2 هزار میلیارد ریال توسط سرمایه گذار بخش خصوصی و بقیه از طریق صندوق توسعه ملی تامین می شود.
تاکنون تنها یک مورد از نیروگاه کلاس F در کشور راه اندازی شده است و تکنولوژی مورد استفاده در نیروگاه ارس توسط شرکت زیمنس آلمان و توربین ها توسط متخصصان ایرانی، نصب می شود.
سوخت توربین گاز نیروگاه سیکل ترکیبی ارس، گاز و گازوئیل است که در فصول سرما به دلیل کمبود گاز به گازوئیل تغییر می یابد.
مراحل ساخت و بهره برداری نیروگاه ارس 30 ماه پیش بینی شده است که توسط گروه مپنا انجام می گیرد.
با ورود این نیروگاه به مدار سراسری، برق مورد نیاز صنایع سنگین مستقر در ارس به طور کامل تامین می شود.
در طول ساخت این نیروگاه 3 هزار نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم مشغول به کار می شوند و پیش بینی می شود که بعد از بهره برداری نیز اشتغال مستقیم 350 نفری در نیروگاه سیکل ترکیبی ارس فراهم شود.
منطقه آزاد ارس با بیش از 50 هزار هکتار در شمالغرب ایران در نقطه صفر مرزی در 130 کیلومتری شمال غرب تبریز در مجاورت با کشورهای ارمنستان، آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان استقرار یافته است.
خبرنگار: پرویز انصاری** تنظیم: پرویز بابائی ** انتشار: عزیزی راد
3071/8023/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.