میرزاحسین کریمی مراغه ‌ای شاعر معاصر آذربایجان و متولد ۱۳۰۶ در مراغه است و اکثر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شده اما به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری با تعبیرات و اصطلاحات عربی و فارسی آمیخته است.
نخستین کنگره بزرگداشت استاد کریمی مراغه ای اردیبهشت ماه سال 1382 در این شهر برگزار شده بود.
به گزارش ایرنا، ظفر محمدی روز یک شنبه در آیین تجلیل از دست اندرکاران برگزاری کنگره استاد حیدر عباسی 'باریشماز' که در آذرماه امسال در مراغه برگزار شد اظهار کرد: مراغه در طول تاریخ از پیشتازان فرهنگ و هنر در آذربایجان بوده و آثار متعدد هنرمندان این شهر، این خطه را به قطب فرهنگی و هنری کشور تبدیل کرده است.
وی به پیشرفت های فرهنگی مراغه اشاره کرد و افزود: نام مراغه از دیرباز با فرهنگ و هنر گره خورده و امروز نیز این خطه به عنوان یکی از مهمترین قطب های فرهنگی در استان و کشور شناخته می شود.
محمدی همچنین به جایگاه هنری استاد باریشماز اشاره کرد وافزود: جایگاه هنری استاد باریشماز تا جایی است که پوشش خبری و شهرت ادبی آثارشان بعد از برگزاری کنگره فراتر از کشورمان در کشورهای منطقه نیز پیچیده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد مراغه نیز در این آیین با اشاره به اهمیت برگزاری کنگره استاد حیدرعباسی افزود: کنگره استاد باریشماز را می توان یکی از برنامه های شاخص و نقطه عطفی در تاریخ فرهنگ و هنر شهرستان عنوان کرد که تمامی مردم، سازمان ها و ارگان ها در برگزاری هر چه بهتر آن دخیل بودند.
احمد دادرس فیاض افزود: برگزاری این کنگره نکته آغازی برای برگزاری دیگر برنامه ها و کنگره ها برای بزرگداشت مقام والای بزرگان و اندیشمندان این شهرستان در زمینه های مختلف فرهنگی و هنری و اجتماعی خواهد بود.
کنگره سراسری بزرگداشت استاد حیدر عباسی (باریشماز) ١٥ و ١٦ آذرماه امسال در محل مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغه و با حضور اساتید، صاحبنظران و شعرا از سراسر کشور برگزار شد.
خبرنگار:سجاد عبدی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/9880
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.