معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه باید وضعیت بحرانی منابع آبی استان اطلاع رسانی شود، گفت: مردم باید نسبت به وضعیت کمبود منابع آبی مطلع شوند تا فرهنگ مدیریت آب و صرفه جویی در مصرف آن در جامعه شکل گیرد.
محمد صادق پورمهدی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه باید وضعیت بحرانی منابع آبی استان به مردم اطلاع رسانی شود، افزود: موضوع مدیریت منابع آبی به ویژه دریاچه ارومیه از موضوعات بسیار مهمی است که باید در این زمینه تصمیم های جدی و قاطع گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه در موضوع آنفولانزای مرغی به دلایلی اجازه اطلاع رسانی داده نشد و تبعات آن در افزایش قیمت تخم مرغ مشاهده شد، ادامه داد: باید مساله
آب به مردم اطلاع رسانی شود تا مردم از وضعیت کمبود منابع آبی مطلع شوند.
پورمهدی با اشاره به کاهش 25 درصدی بارندگی استان در سال جاری، گفت: اصلاح الگوی مصرف و خود کنترلی منابع آبی توسط مردم باید در جامعه انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه بحران آب مسئله‌ای فرابخشی و فرا قوه‌ای است، اظهار کرد: حفاظت از منابع آب، نیازمند عزم ملی است و همه به ویژه مردم باید همکاری کنند.

** کاهش 40 درصدی میانگین بارش در حوضه دریاچه ارومیه
مدیرعامل آب منطقه ای آذربایجان شرقی نیز با اشاره به کاهش 40 درصدی میانگین بارش در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: متوسط کاهش بارش در استان 25درصد و متوسط کشوری 56 درصد است.
غلامرضا هاشمی با بیان اینکه ورودی رودخانه‌های آذربایجان شرقی به شدت کاهش یافته افزود: در برخی رودخانه‌ها از 40 تا 100 درصد کاهش ورودی داشته ایم.
وی ادامه داد: بر اساس پیش بینی هوا‌شناسی از این پس برای سه ماه آتی نیز کاهش 25 درصدی بارندگی را شاهد خواهیم بود و دما ی هوا نیز بین نیم تا یک درجه افزایش می‌یابد که با هر درجه افزایش دما، 16 درصد نیاز آبی افزایش می‌یابد.
هاشمی اظهار کرد: باید از اکنون پیش بینی‌های لازم برای کمبود آب در آینده را انجام دهیم و برای گذر از بحران آب، کاهش زیرکشت و تغییر الگوی کشت، اصلاح الگوی مصرف و پیش بینی منابع آب جایگزین پیشنهاد می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در آذربایجان شرقی از 24 هزار چاه غیرمجاز، 7 هزار و 200 چاه مسدود شده است، افزود: با اقدامات انجام شده، بر خلاف وضعیت کشور، در استان کاهش سطح سفره‌ های آب زیرزمینی در وضعیت ثابت باقی مانده و کاهش نیافته است.

** صیانت از منابع آبی با تغییر الگوی کشت
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه بیش از 34هزار هکتار از اراضی استان به زیر کشت رفته است، گفت: 67 درصد از این اراضی دیم هستند.
کریم مهری با بیان اینکه استفاده از روش‌های نوین آبیاری در استان پیگیری می‌شود، افزود: تلاش می‌کنیم تا کشت محصولات آب بر کاهش یافته و با محصولات دیگر جایگزین شود.
وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، سطح زیرکشت پیاز و سیب زمینی را در استان به دلیل پرمصرف بودن به شدت کاهش داده‌ایم و همچنین کشت محصولات جو، گندم و کلزا کاهش یافته است.
مهری اظهار کرد: محصولاتی که نیمه آبی بوده و در جریان آب‌های فصلی از رودخانه‌ها استفاده می کنند، اکنون با خشکیدن رودخانه‌ها دیگر امکان بهره برداری از بسیاری از رودخانه‌ها وجود ندارد.
وی با بیان اینکه اگر خشکسالی افزایش یابد اولین خسارت را کشاورزان خواهند دید، اضافه کرد: امروز اهمیت آب با کاهش بارندگی خود را نشان داده، ولی وجود برخی فشار‌ها منجر به اضافه برداشت و رهاسازی آب می‌شود.
وی به اقدامات لازم برای صیانت از منابع آبی اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح‌های جدید انتقال آب، سطح تبخیر آب را کاهش داده‌ایم و تلاش می‌کنیم این روند را تکمیل کنیم.
خبرنگار: مینا بازگشا**تنظیم: عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.