به گزارش ایرنا، احمد بایبوردی روز یکشنبه در همایش منطقه ای علمی کردن کشاورزی و منابع طبیعی در شهرستان عجب شیر با اشاره به اینکه بیشتر اراضی شور در شرق دریاچه ارومیه و قسمتی نیز در منطقه دوزدوزان واقع است، اظهار کرد: اراضی دارای شوری متوسط در آذربایجان شرقی در کل حدود 687 کیلومترمربع و اراضی دارای شوری زیاد حدود 38 کیلومتر مربع است و کشاورزی در اراضی با شوری کمتر از چهار دسی زیمنس بر مترمربع امکان دارد.
وی افزود: اگر در این اراضی مدیریت مناسبی نشود ممکن است به تدریج شوری آنها افزایش یافته و محدودیت هایی برای کشت محصولات ایجاد شود.
وی با اشاره به مشکلات شهرستان های آذربایجان شرقی مشرف به دریاچه ارومیه اظهار کرد: امکان افزایش سطح کشت در شهرستان های آذرشهر، اسکو، ملکان، عجب شیر، شبستر، تبریز و بناب که در حاشیه شرقی این دریاچه قرار دارند وجود ندارد و باید تلاش کنیم وضعیت فعلی در کشت را حفظ کنیم.
بایبوردی همچنین با اشاره به علمی کردن کشاورزی در شرایط کنونی گفت: یکی از راه های علمی کردن کشاورزی استفاده از کشاورزی حفاظتی است که در این کشاورزی، زمین زراعی با استفاده درست حفظ می شود.
وی افزود: کارشناسان باید کشاورزان را توجیه کنند که بعد از برداشت محصول زراعی خود کاه و کلشی که در مزارع کشاورزی به جا می ماند بهترین کود و تغذیه برای زمین ‌های زراعی است و از فرسایش خاک جلوگیری می کند.
وی اضافه کرد:یکی از اصول مهم کشاورزی حفاظتی، عملیات کشت بدون شخم است و این نوع عملیات با ذخیره رطوبت در خاک موجب افزایش حاصل خیزی زمین می شود.
بایبوردی اظهار کرد: درحال حاضر با توجه به شرایط بحران کم آبی کشاورزی حفاظتی یک امر ضروری است نه یک انتخاب و ما باید کشاورزان را تشویق کنیم که وارد عرصه کشاورزی حافظتی شوند.
وی با اشاره به مزایای استفاده از کشاورزی حفاظتی گفت: این نوع کشاورزی موجب افزایش بهره وری در شرایط زراعت دیم و کاهش هزینه‌ های تولید می ‌شود.
بایبوردی با تاکید بر استفاده بهینه از منابع تجدید ناپذیر آب و خاک، گفت: با تغییر الگوی کشت درصدد حفظ این منابع هستیم.
وی با اشاره به اینکه اجازه تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی داده نمی شود، گفت: کشت پیاز در منطقه که تخریب خاک را به همراه دارد کاهش و از طرف دیگر کشت کلزا که در جهت اصلاح خاک موثر است افزایش یافته است.
بایبوردی با اشاره به اینکه در بخش عمده ای از اراضی استان با کاهش حاصلخیزی خاک مواجه هستیم، گفت: فرسایش خاک، فرونشست زمین و آلودگی های محیطی با پساب تسویه نشده به این بحران دامن زده است.
وی با اشاره به اینکه خاک زنده است و قدرت باروری خود را به لحاظ عوامل محدودیت زا از دست می دهد، گفت: گاهی عوامل محدودیت زا قابل رفع و وضعیت قابل برگشت است .
وی اظهار کرد: سطح زیر کشت باغات و اراضی زراعی نیز که وابسته به منابع آب زیرزمینی و سطحی بوده به صورت بی رویه و نامتناسب با شرایط اقلیمی و محدودیت منابع آبی در منطقه توسعه پیدا کرده است.
خبرنگار:شهرام ناعم وند**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7485
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.