مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری آذربایجان شرقی از سهم ۱۱۰۰ میلیارد تومانی آذربایجان شرقی در طرح رونق تولید خبر داد.
حمید هاشم‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان این مطلب اظهار کرد: دستورالعمل تامین مالی بنگاه‌های کوچک، متوسط و واحدهای مشکل‌دار با پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد،  در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در قالب طرح تسهیلات رونق تولید در سال گذشته بازنگری و ابلاغ شد؛ به طوری که اعتبار کشوری اختصاص یافته به طرح رونق تولید در سال گذشته حدود ۱۶ هزار میلیارد تومان بود که در سال جاری تا سقف ۲۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته و یک هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از این میزان به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اهداف طرح رونق تولید ادامه داد: تامین مالی بنگاه‌های کوچک و متوسط دارای مشکل و طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد از جمله اهداف این طرح می‌باشد. تمامی بانک‌هایی که با سیاست‌های بانک مرکزی همخوانی دارند، می‌توانند در این طرح مشارکت کرده و به اعطای تسهیلات به واحدهای تولیدی مشکل‌دار بپردازند. ولی بانک‌های خصوصی درصد مشارکت بسیار پایینی در این طرح دارند و امیدواریم شاهد مشارکت بهتر آنان باشیم.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی یک استان صنعتی بوده و قریب به ۹۵ درصد بنگاه‌های اقتصادی موجود در این استان، کوچک و متوسط می‌باشد، گفت: اجرای این طرح در استان ما به حفظ اشتغال، افزایش تولید، راه اندازی طرح‌های نیمه تمام و تقویت منابع اقتصادی که به دلیل کمبود نقدینگی امکان تولید ندارند، کمک می‌کند.
مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری آذربایجان شرقی ادامه داد: طرح رونق تولید با هدف تامین نقدینگی برای سرمایه در گردش، با سود بانکی ۱۸ درصد به بنگاه‌های کوچک و متوسط مشکل‌دار تسهیلات ارائه می‌کند. هیچ یارانه‌ای در این طرح وجود نداشته و بانک‌ها حتی در صورت وجود چک برگشتی در قاتلب این طرح، از واحدهای مشکل دار حمایت می‌کنند. همچنین سقف بازپرداخت‌ها یک ساله بوده و در برخی موارد نیز قابل تمدید است.
وی افزود: در سال گذشته محدودیتی برای تعداد چک‌های برگشتی وجود نداشت که در سال جاری به منظور اجرای هدفمندانه‌ی طرح، سقفی برای تعداد چک‌های برگشتی تعیین خواهد شد.
وی ادامه داد: متقاضیان تسهیلات می‌توانند با مراجعه به سایت بهین یاب مراحل ثبت نام را طی کنند. تقاضاها پس از ثبت نام، مورد بازدید و بررسی کارگروه‌های مختلف قرار می‌گیرد.
وی گفت:  آذربایجان شرقی از معدود استان‌هایی است که فیلترهای مختلف در اجرای این طرح در آن رعایت می‌شود که این نیز نشانگر دقت نظر مسئولان ذی ربط است.
هاشم‌زاده با بیان اینکه تلاش‌ها در راستای رفع موانع تولید و بروکراسی اداری است، گفت: به منظور اجرای این طرح تمامی بانک‌ها موظف به همکاری هستند. ولی تخفیفی در خصوص ضمانت بانکی، در اجرای این طرح وجود ندارد و ارائه تسهیلات طبق قوانین بانکی صورت می‌گیرد. تمامی اسناد شهرک‌های صنعتی مورد قبول بوده و بانک‌ها می‌توانند محل اجرای طرح را به عنوان وثیقه قبول کنند. 
وی عنوان کرد: در سال گذشته ۵۳۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۷۳۵ واحد تولیدی ارائه شده که از نظر تعداد در جایگاه پنجم و از نظر مبلغ پرداخت در جایگاه سوم کشور قرار داشتیم.
وی در ادامه با اشاره به آخرین آمار سایت بهین‌یاب گفت: آمار ثبت شده در این سایت هر لحظه در حال تغییر و به روزرسانی است. از ابتدای اجرای این طرح تا یکم آذرماه سال جاری سه هزار و ۸۱ مورد ثبت‌نام وجود داشته است که ۸.۲۶ درصد ثبت‌نام‌های کشوری را شامل می‌شود. همچنین واحدهای کشاورزی بیشترین سهم را در این ثبت نام داشته‌اند و ۱۹ مورد نیز مربوط به منطقه آزاد ارس بوده است.

هاشم‌زاده گفت: در سال جاری از محل طرح رونق تولید و انتقالی‌های سال گذشته حدود ۱۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۵۷ واحد تولیدی ارائه شده است که از نظر تعداد تسهیلات، رتبه‌ی هفت کشور و از نظر مبلغ تسهیلات، رتبه‌ی پنج کشوری را کسب کرده‌ایم.
 وی با بیان اینکه حدود ۴.۴ درصد از تسهیلات دولت به استان ما اختصاص می‌یابد، گفت: بر اساس شاخص‌های اقتصادی کشور، هر استانی از جایگاه خاصی برخوردار است و پرداختی‌ها در استان ما نیز باید متناسب با شان و جایگاه‌مان باشد؛ به طوری که تسهیلات باید صرفا به واحدهای واجد شرایط پرداخت شود.

 وی در ادامه با اشاره به طرح اشتغال فراگیر دولت تدبیر و امید به منظور ایجاد اشتغال گفت: این طرح مورد توجه بسیاری از نامزدهای انتخاباتی در مناظرات قرار گرفته بود که طرح اشتغال فراگیر به منظور ایجاد اشتغال برای ۹۷۰ هزار در دولت دوازدهم ابلاغ شد.
هاشم‌زاده طرح کارورزی، مهارت آموزی در محیط کار واقعی، مشوق‌های مالیاتی و بیمه‌ای، تسهیلات روستایی و مشاغل خانگی را از جمله محورهای طرح اشتغال فراگیر برشمرد و گفت: به منظور اجرای این طرح ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سطح کشور در نظر گرفته شده که از این میزان ۸۷۳ میلیارد تومان متعلق به آذربایجان شرقی است. 
 وی افزود: این طرح برای بنگاه‌های اقتصادی مشکل دار تعریف نشده است. همچنین این طرح بر رسته‌های شغلی پر اشتغال تاکید دارد. در طرح اشتغال فراگیر پس از تعیین پروژه‌های اولویت‌دار و معرفی به دستگاه‌های اجرایی، فراخوان داده شده و تولیدکنندگان با توجه به توان اجرایی خود،به عنوان مجری طرح پذیرفته می‌شوند.
 وی با بیان این که یک و نیم میلیارد دلار اعتبار در سطح کشور برای تسهیلات روستایی در نظر گرفته شده است، گفت: سهم آذربایجان شرقی از این میزان اعتبار، حدود ۴۳۲ میلیارد تومان است که در قالب وام‌های کم بهره به روستائیان ارائه می‌شود.
 مدیرکل دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری آذربایجان شرقی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد اشتغال از دغدغه‌های‌ اصلی رهبر معظم انقلاب و دولت است و هدف از اجرای طرح‌های حمایتی دولتی از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان نیز رفع موانع تولید و ایجاد اشتغال در کمترین زمان ممکن است؛ چرا که نبود اشتغال تمامی ارکان‌های یک جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
بر اساس این گزارش؛ دفتر جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری استانداری آذربایجان شرقی به عنوان یک نهاد حاکمیتی در اواخر سال ۹۴ با هدف تحقق تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال تاسیس شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.