مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی اعلام کرد: طبق مکاتبات انجام شده، موافقت اولیه برای صدور 15 مجوز بوم گردی در استان صادر شده و در حال حاضر این مجوزها در مرحله استعلام هستند.
مرتضی آبدار در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با اشاره به این که احداث اقامتگاه‎های بوم گردی نیاز به هماهنگی با چندین دستگاه دارد، گفت: به منظور ایجاد هماهنگی و تسریع در صدور این گونه مجوزها، مقرر شده است که آیین نامه اجرایی تدوین و ارائه شود و از طرفی در حال تهیه اطلس بوم گردی در استان هستیم.
وی از ایجاد سازه‌های مهمان سازگار با محیط زیست در منطقه ارسباران و دیگر مناطق استان برای احداث اقامتگاه بوم گردی خبر داد.
وی در خصوص تاکید استاندار آذربایجان شرقی درباره‌ی تخلیه خانه‌های تاریخی در استان که کاربری اداری دارند، خاطر نشان کرد: بعد از نامه‌ و دستور استاندار، خانه‌های تاریخی که در اختیار بخش دولتی، نیمه دولتی و اشخاص است، احصا و طی مراتبی اعلام می‌شوند تا این مکان‌ها با تغییر کاربری اداری به گردشگری، به هتل، هتل بوتیک، رستوران، گالری و... تبدیل شوند.
آبدار با بیان این که صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، وظیفه واگذاری محل‌های تاریخی را بر عهده دارد، یاد آور شد: حدود 21 مورد از امکان تاریخی از استان به صندوق احیا معرفی شده‌اند و بعد از طی مراحل قانونی واگذار می‌شوند.
وی در مورد علت بسته شدن سفره خانه سنتی حمام تاریخی نوبر، گفت: مالکیت این حمام تاریخی با اداره کل میراث فرهنگی استان و سرقفلی آن مربوط به شهرداری است و صندوق احیا 11 سال قبل، این محل را به شخصی واگذار کرده است که به دلیل مشکلات حقوقی و لزوم اخذ پروانه کسب، فعلا بسته شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر این مشکل رفع شود که البته در حال حاضر به مدت کوتاهی برای ضبط برنامه تلویزیونی از این محل استفاده می‌شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص نیاز انجمن صنفی راهنمایان گردشگری به یک محل برای برگزاری جلسات و ارتباط با گردشگران، بیان کرد: این انجمن از سازمان‌های مردم نهاد به حساب می‌آید و باید خود محلی را اجاره کند و البته در تلاشیم که خانه تشکل‌های استان را راه اندازی کنیم.
آبدار با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی و افتتاحیه رسمی این رویداد در سوم فروردین سال 97، یاد آور شد: برای زمان برگزاری مراسم افتتاحیه، چند تاریخ هم چون سوم و چهارم دی و یا بهمن ماه پیشنهاد شد که در نهایت در شورای راهبردی ملی تبریز 2018 مقرر شد که این مراسم در فروردین ماه 97 اجرا شود.
وی ادامه داد: مساعد بودن فصل و نیز لزوم هماهنگی برای حضور شخصیت‌های ملی هم‌چون آقای رئیس جمهور و نیز شخصیت‌های بین المللی از جمله عوامل موثر در انتخاب روز افتتاحیه بود و از طرفی باید گفت که در سطح استانی و ملی از اوایل آغاز سال 2018، طبق تقویم زمانی که طی چند روزه آینده نهایی می‌شود، مراسمات، جشنواره‌ها و رویدادهایی برگزار می‌شود که در واقع در مدت 15 ماهه از دهم دی ماه سال جاری تا اسفند 97 خواهد بود.
وی با تاکید بر این که "تبریز 2018"، رویداد محور خواهد بود، افزود: نزدیک به 130 رویداد در طول سال تدارک دیده  شده است و از سویی 108 پروژه عمرانی با محوریت زیرساخت‌های گردشگری که برخی بلند مدت هستند، در نظر گرفته شده است که بعد از دستور آقای استاندار، سازمان برنامه و بودجه در طول چهار سال آینده بر اساس اولویت‌بندی پروژه‌ها را اجرایی می‌کند.
آبدار در بخشی دیگر از سخنان خود از افتتاح موزه ارامنه در کلیسای مریم مقدس تبریز خبر داد و افزود: بعد از هماهنگی های انجام شده، در نظر داریم که این موزه در سال 2018 افتتاح و قوانین حاکم بر شرایط موزه در آن حاکم شود.
وی با اشاره به نقش پررنگ آژانس‌های مسافرتی برای جذب گردشگران ورودی به استان، یاد آور شد: دولت می‌خواهد که از تصدی گری خارج شود و در این راستا بخش خصوصی باید وارد عمل شود و با طراحی بسته‌های سفر در جذب گردشگران بکوشد و البته اداره کل میراث فرهنگی استان، بارها با برگزاری نشست‎های مشترک بین مسئولان کشورهای مختلف از جمله ارمنستان، ترکیه و مدیران دفاتر مسافرتی دیگر کشورها، سعی در تسهیل ارتباط و ایجاد شرایطی برای تبادلات بخش خصوصی داشته‌است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.