به گزارش ایرنا، برنامه دو روزه ارکستر آذربایجان که در تالار استاد صیامی مجتمع فرهنگی و سینمائی 22 بهمن تبریز همزمان با شب های ولادت پیامبر اعظم (ص) و امام جعفر صادق (ع) اجرا شد، شب های خاطره انگیز و به یاد ماندنی برای علاقمندان به موسیقی آذربایجانی خلق کرد.
تعدادی از تماشاگران ارکستر صحنه ای آذربایجان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، از اینکه در چنین اجرایی حضور یافته اند ابراز خرسندی کرده و بر تداوم چنین اجراهایی در حوزه موسیقی اصیل آذربایجانی تاکید کردند.
یکی از شهروندان تبریزی که با اعضای خانواده در این اجرا حاضر شده بود، گفت: بسیار خوب است که چنین برنامه های هنری در شهر اجرا شود تا مردم بیش از پیش از موسیقی اصیل موطن خود آشنا شده و از آهنگ ها، شعرها و اجراهای آن لذت ببرند.
حمید نامدار اظهار کرد: بنده تاکنون در هیچ برنامه موسیقی و کنسرت های مختلف شرکت نکرده بودم، اما به دلیل عشق و علاقه ام به موسیقی آذربایجانی و نوع اصیل آن خیلی علاقمند بودم در این اجرا حاضر و از نزدیک آن را مشاهده کنم و انصافا هم دست اندرکاران ارکستر سنگ تمام گذاشته و قطعات زیبا و خاطره انگیزی را اجرا کردند.
وی ادامه داد: انشاالله این گونه برنامه ها در حوزه موسیقی آذربایجانی ادامه یابد تا مردم به جای موسیقی های بی کیفیت خیابانی به این حوزه اصیل روی آورده و نسبت به فرهنگ اصیل خود بیشتر علاقمند شوند.
یکی از بانوان تماشاگر با بیان اینکه مسئولان فرهنگی تبریز باید از این برنامه ها که تلاش دارند موسیقی اصیل آذربایجان را اشاعه دهند، حمایت کنند، گفت: متاسفانه در طول سال شاهد اجرای انواع کنسرت های سطح پایین و غیر آذری در تبریز هستیم که هیچ عایدی برای فرهنگ موسیقیایی آذربایجان ندارند.
مریم برادران سرخابی اظهار کرد: در حالی که ده ها اجرای کنسرت موسیقی پاپ را طی سال شاهدیم، اما اجرای کنسرت های اصیل موسیقی ترکی و فارسی به ندرت در استان و تبریز رخ می دهد که این برای پاسداشت فرهنگ بومی و محلی آذربایجان لطمه وارد می کند.
وی افزود: بدون تردید اجرای ارکستر آذربایجان نه تنها در ایجاد فرهنگ استقبال از موسیقی در شهر را ارتقا می دهد، بلکه فرصتی بسیار مناسب برای جوانان است تا با این نوع موسیقی بیشتر و بهتر و از نزدیک آشنا شوند.
جوان تبریزی که همراه دوستانش در سالن حاضر شده بود، به خبرنگار ایرنا، گفت: یکی از بهترین عرصه ها برای مقابله با تهاجم فرهنگی بیگانگان که موسیقی از جمله مهمترین آنهاست، اجرای چنین برنامه هایی است که تلاش دارند برای اعتلای فرهنگ بومی و محلی آذربایجان حرکت کنند.
مجتبی نادری از اینکه تعدادی از جوانان به شدت متمایل به آثار سخیف و موسیقی ولنگاری غربی می شوند، گفت: بدون تردید یکی از راه های بازگرداندن این قشر از راه نادرست که منجر به انواع آسیب های اجتماعی و روانی می شود، روی آوردن به موسیقی اصیل است که نمادی از شجاعت، وقار، وفاداری و سرشار از عناصر مثبت زندگی است.
وی، استقبال کم نظیر شهروندان تبریزی از ارکستر آذربایجان را نمونه ای کوچک از عمق علاقمندی مردم آذربایجان به موسیقی اصیل خود دانست و افزود: این استقبال نشان می دهد اگر چنین برنامه هایی در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری از جمله موسیقی تداوم یابد، آثار و ثمرات مثبت و بسیار مطلوبی در نوع نگرش و تغییر برخی نگرش های منفی خواهد داشت.
در همین رابطه سرپرست ارکستر آذربایجان به خبرنگار ایرنا، گفت: این ارکستر با حرکت جمعی از جوانان عاشق موسیقی آذربایجانی و علاقمندان به این هنر فاخر تشکیل یافته و هم اکنون 45 نفر از هنرمندان موسیقی آذربایجانی در سازها و آلات مختلف با ارکستر آذربایجان همکاری دارند.
ابوالفضل افکاری افزود: در اجرای صحنه ای ارکستر آذربایجان از سازهای اصیل موسیقی آذربایجانی استفاده و در هر اجرا تعداد 16 قطعه فولکلور آذربایجانی اجرا شد که با استقبال مردم و علاقمندان به موسیقی آذربایجانی مواجه گردید که این استقبال موجب دلگرمی است.
وی اظهار کرد: تمامی قطعات و آثاری که در دو روز به روی صحنه رفت، از تنظیمات ارکستر آذربایجان بود و برخی از آنها نیز توسط گروه، تولید شده بودند.
افکاری افزود: فرم و قالب ارکستر، سازهای اصیل آذربایجانی از جمله تار، کمانچه، بالابان، باس تار و باس کمانچه، ناغارا، قاوال، قانون و قارمان است که در کنار آنها از پیانو و عود نیز استفاده شد که با کیفیت بالای صدائی به روی صحنه رفت.
وی با قدردانی از همکاری رسانه های تبریز در انعکاس اخبار مربوط به این کنسرت، از استقبال مردمی تشکر کرد و گفت: امیدوارم بتوانیم در معرفی و ترویج موسیقی اصیل آذربایجان برای حفظ و نگهداری و انتقال فرهنگ و هنر آذربایجان موفق باشیم.
افکاری با بیان اینکه اجراهای بعدی ارکستر آذربایجان در شهرهای ارومیه و تهران خواهد بود، از حضور این گروه هنری موسیقی در جشنواره موسیقی فجر خبر داد.
به گزارش ایرنا، ارکستر آذربایجان طی دو روز اجرا، قطعات مختلفی را به رهبری و تنظیم امیر علیزاده حقیقی و سولیست های علی فرشباف لامعی، تابان محمدخانی و داوود اجلالی به روی صحنه برد.
قطعات 'یوروشگه ' از آثار امیر علیزاده حقیقی، ' منی سن گولدوروب سن آغلادین یار ' اثر توفیق قلی اف، ' ائوانا چیخدیم گوردوم یار گلیر' اثر فولکلور، ' سن منیمسن من سنین' اثر توفیق قلی اف، ' اوزونه قوربانام ' اثر آندری بابایف، ' صداقتیم وار ' اثر علی اکبر تقی اف، ' سنده همدم منده همدم ' اثر بهرام نصیب اف، ' تبریز گوزللمه سی ' اثر ذوالفقار حاجی بیلی، ' بالاجا سونات' اثر امیر علیزاده حقیقی، ' گیردیم یارین باخچاسینا' اثر فولکلور، ' کوهلن آتیم ' اثر جهانگیر جهانگیراف، ' سئوگیلی جانان ' اثر اوزئیر حاجی بیلی، ' یولوندا جانان کئچرم ' اثر فولکلور، ' ائولری وار خاناخانا ' اثر فولکلور، ' مین بیر گئجه ' اثر فیکرت امیراف و ' چوخ کئچمیشم بو داغلادران' توسط ارکستر آذربایجان به روی صحنه رفت.
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.