به گزارش ایرنا، یوسف نجفی عصر پنجشنبه در آیین اختتامیه کنگره سراسری بزرگداشت استاد حیدر عباسی در مجتمع فرهنگی عبدالقادر مراغی افزود: نظام تربیتی جامعه مان که همان تعلیم و تربیت اسلامی بوده، بزرگانی چون استاد باریشماز و استاد کریمی ها را در دامن خود پرورانده است.
وی ادامه داد: تاریخ این خطه سرشار از بزرگان علم و فرهنگ و هنر از خواجه نصیر تا اوحدی مراغه ای است که در علم و ادب سرآمد و الگوی عصر و آیندگان بودند.
وی اضافه کرد: عبدالقادر مراغه ای به عنوان یکی از بزرگان فرهنگ و هنر این مرز و بوم توانست با تلفیق موسیقی ایرانی و ترکی، این علم و هنر را متحول کرده و الهام بخش موسیقیدانان تاریخ باشد.
وی با اشاره به جایگاه فرهنگی استاد حیدرعباسی در شعر و ادب اظهار کرد: برگزاری این نکوداشت ها در حقیقت ارزش نهادن به فرهنگ و هنر این خطه و ایران اسلامی است.
لزوم تبیین ابعاد شخصیتی و هنری استاد حیدرعباسی برای نسل آینده
نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه بزرگان فرهنگ و هنر باید ارج نهاده شوند گفت: ویژگی های بارز اخلاقی و هنری استاد حیدرعباسی باید به صورت عمیق و علمی بررسی و برای نسل آینده تبیین شود.
علی جلیلی افزود: وجود بزرگان عرصه های علمی، فرهنگی و هنری چون استاد باریشماز فرصتی برای ترسیم مختصات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی این خطه در سال های آینده است.
وی ادامه داد: وجود آسیب های اجتماعی در جامعه کنونی به دلیل عدم شناخت بزرگان فرهنگ و ادب این مرز و بوم بوده و این امر در سایه ناکارآمدی ساختارهای نظام آموزشی کشور رواج پیدا کرده است.
وی اضافه کرد: امروز مسئولان امر باید برای تربیت نسل فرهیخته و بزرگانی چون استاد شهریار، کریمی ها و حیدر عباسی ها، اجازه ندهند که کیفیت آموزشی در عرصه تعلیم و تربیت تنزل پیدا کند.
استاد حیدرعباسی در برخی ابعاد با علامه محمدتقی جعفری قابل مقایسه است
عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه نیز در این آیین گفت: استاد حیدرعباسی در برخی از ابعاد شخصیتی و آثار فرهنگی با مرحوم علامه محمدتقی جعفری قابل مقایسه است.
آیت الله محمدتقی پورمحمدی افزود: تلاش استاد باریشماز در عرصه شعر و ادب با خلق اثری چون شرحی بر مثنوی معنوی در قالب کتاب شرح انور همانند کتب شرح مثنوی مولانای علامه جعفری، اثری بی بدیل و ماندگار در فرهنگ و ادب این دیار است.
وی ادامه داد: کتاب شرح نهج البلاغه که توسط استاد حیدر عباسی به نظم و توسط مرحوم علامه جعفری به نثر نگاشته شده، آثاری در خور توجه و تامل برای آیندگان است.
وی اضافه کرد: این دو شخصیت بزرگ علمی و فرهنگی خطه آذربایجان به دلیل خلق آثار بزرگ و تاثیر گذار و داشتن روحیه و ویژگی های بارز اخلاقی از جمله اخلاص، بی ادعایی، اراده آهنین و تواضع افتخاری بس بزرگ برای کشورمان هستند و باید قدر آنان را به خوبی بدانیم.

شخصیت های فرهنگی و هنری چون استاد باریشماز موتور محرکه فرهنگی جامعه هستند
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آیین فرهنگی با اشاره به نقش فرهنگ و هنر در توسعه اجتماعی گفت: بزرگان و شخصیت های فرهنگی و هنری چون استاد باریشماز موتور محرکه فرهنگی جامعه در عصر حاضر هستند.
محمدپور افزود: این شخصیت های افتخار آفرین همانند جریانی هستند که با حرکت در مسیر آنان، می توان پله های ترقی و تعالی فرهنگی را در جامعه کنونی پیمود.
وی ادامه داد: امروز ما مدیون بزرگانی چون استاد شهریار، علامه امینی، علامه جعفری ها و امثال استادحیدر عباسی و استاد کریمی مراغه ای هستیم لیکن باید جایگاه این شخصیت ها را در جامعه تبیین و از تلاش های آنان تجلیل کرد.
وی اضافه کرد: تجلیل از این بزرگان به دلیل ژرفا و عمق افقی است که به وسیله علم، فرهنگ و هنر برای رستگاری و سعادت نسل های آینده به زیبایی ترسیم شده است.
وی با بیان اینکه برگزاری یادبود ها و نکوداشت ها فرصتی برای تجلیل از مقام شامخ هنرمندان این خطه است، خاطر نشان کرد: اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی در این راستا با برگزاری آیین ها و کنگره های بزرگداشت شخصیت های فرهنگی و هنری استان گام های موثری در معرفی ظرفیت های عرصه فرهنگ و هنر این خطه برداشته است.
*نکوداشت بزرگان فرهنگ و هنر رسالتی اجتماعی برای مردم و مسئولان
فرماندار مراغه گفت: مردم و مسئولان وظیفه نکوداشت بزرگان فرهنگ و هنر را به عنوان رسالتی اجتماعی برعهده دارند.
ظفر محمدی افزود: امروز باید برای شخصیت های برجسته و بزرگان علمی، فرهنگی و هنری این
خطه که در قید حیات هستند، بزرگداشته شده و از مقام شامخ آنان تجلیل شود.
وی ادامه داد: بزرگداشت استاد حیدر عباسی، استادی برجسته در عرصه شعر و ادب این دیار، گامی در جهت ارج نهادن به تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم است که به همت مسئولان و دوستداران ادب و هنر مراغه محقق شده است.
به گزارش ایرنا، در این آیین با اهدای لوح و هدایایی از 15اثر منتخب این کنگره تجلیل شد.
حیدر عباسی در سال 1322 در شهر مراغه متولد شد تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در مراغه و تحصیلات عالی را در دانشگاه آذرآبادگان با اخذ لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی به پایان رساند.
حیدر عباسی متخلص به باریشماز به 6 زبان انگلیسی، فرانسه، روسی، عربی، فارسی و ترکی مسلط است و در زمینه هنر نقاشی و خوشنویسی نیز جزو اساتید به شمار می رود و خالق آثار ارزشمندی چون ترجمه مثنوی معنوی و نهج البلاغه به زبان ترکی است.
وی همچنین بیش از 10 کتاب نفیس شعر و نمایشنامه ترکی نوشته است.
آثار باریشماز سرشار از ادبیات غنی آذربایجان است و یحیی شیدا آثار وی را دایره المعارف ترکی عنوان کرده است.
کتاب‌ هایی از جمله نغمه داغی، چاغیریلمامیش قوناقلار، ادوملو دیره ک، کعبه و قانلی اذان، یار و نار، دارتیلمامیش دنلر، دووارلار، سس، والعصر، شرح انور (ترجمه و تفسیر مثنوی) در چهار جلد، ترجمه ترکی نهج البلاغه، تبت یدا، گولنده هر زامان، اونودولماز خاطیره لر، قوشمالار و غزللر، دؤردلوک لر و ... را به نگارش درآورده است.
کتاب مثنوی وی در جمهوری آذربایجان و ترکیه به زبان ترکی، کتاب کعبه و قانلی اذان و یار و نار به زبان آلمانی و بسیاری از اشعارش در مجلات امریکا و کانادا ترجمه و چاپ شده است.
کنگره سراسری بزرگداشت استاد حیدر عباسی (باریشماز) به مدت 2 روز ١٥ و ١٦ آذرماه سالجاری در محل مجتمع فرهنگی هنری عبدالقادر مراغه و با حضور اساتید، صاحبنظران و شعرا از سراسر کشور برگزار شد.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی*** انتشار: عیسی عطاپور
7487/3077
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.