به گزارش ایرنا، مراسم تشییع جنازه امروز پنجشنبه 16آذر از مقابل مسجد جامع به طرف مرکز شهر مرند برگزار و سپس پیکر وی در باغ رضوان این شهر به خاک سپرده شد.

** گفتگوی منتشر نشده با امام جمعه پیشین مرند
خبر درگذشت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد فیض حسینی امام جمعه پیشین مرند و پدر دو شهید، مرا به خاطرات سال 92 می برد، در شهریورماه آن سال، با حضور در منزل ایشان ساعاتی را به گفتگو نشستیم.
خانه ای با حیاطی زیبا و دلنشین با درختانی سرسبز؛ با قدم هایی آهسته به استقبالمان می آید ما را به اتاقی راهنمایی می کند که با قفسه هایی از کتاب تزئین شده است.
تصاویری از فرزندان شهیدش بر روی دیوار حک شده، پس از دقایقی، سری به آشپزخانه می زند و خودش با یک سینی چای برمی گردد؛ می گوید من و همسرم تنها زندگی می کنیم، ایشان هم در بستر بیماری هستند و پرستاری شان را می کنم.
سیدی بزرگوار، پدر دو شهید، متین و آرام، واژه ها را با طمانینه ادا می کند، هر چند به علت کهولت سن، گاهی واژه های آشنا را هم به سختی به یاد می آورد...
به گفته خودش 10 سال از شناسنامه اش کوچک تر است، در سال 1310 در روستای 'دیزج حسین بیگ' شهرستان مرند متولد شده است؛ می گوید آن زمان مردم در شرایط بسیار سختی بودند: 'مردم در فقر، فلاکت و تاریکی به سر می بردند، انگلیس و روسیه، خاک ایران را اشغال کرده بودند، رضاشاه نیز به فکر بستن درب های مساجد و کشف حجاب بود. این دوران بدترین دوران ایرانیان بود، وقتی کسی نان شب برای خوردن پیدا می کرد، مردم می گفتند؛ این فرد وضع خوبی دارد'.
در لابه‌لای صحبت‌هایش گاهی فراموشی به سراغش می‌آید و حتی نام فرزندانش را با زحمت به خاطر آورده و بیان می‌کند؛ اما در بیانات خود بسیار از آیات قرآن کریم و اشعار شاعران بهره می برد.
می گوید در این سن، به علت ناتوانی جسمی، درس و بحث را کنار گذاشته و با اشاره به احوال بیمار همسرش، از ضرورت مشارکت مرد و زن در خانه می گوید: 'مرد، تنها گرداننده زندگی نیست و نباید دچار غرور شود، بلکه مدیریت خانه، با همسر است، اگر مردی فقیر باشد اما از همسری مورد اعتماد بهره‌مند باشد، او غنی است؛ همسر بنده از خانواده مذهبی هستند و برادرشان یکی از روحانیون و مبلغان برجسته بودند، وقتی یک لیوان آب برای ایشان می برم، می گوید از شما خجالت می‌کشم که در این سن، آب به دستم می دهی'.

**تقدیم دو شهید در راه اسلام
حجت الاسلام والمسلمین فیض حسینی دارای 10 فرزند، هفت پسر و سه دختر است.
وی ادامه می دهد: 'یکی از آنها در سنین نونهالی از دنیا رفت، فرزند بزرگم به نام سیدمرتضی، دارای هوش و استعداد سرشاری بود و تا کلاس ششم ابتدایی قدیم تحصیل کرد، اما در آن زمان به علت شرایط موجود و به سفارش آیت الله مرندی(ره) از ادامه تحصیل بازماند، با توجه به شرایط غیردینی تحصیل در آن دوران شش تن از علمای برجسته سفارش کرده بودند که فرزندان تنها تا ششم ابتدایی تحصیل کنند.
سید مرتضی بعد از دوران خدمت سربازی، قصد مهاجرت از ایران کرد و به کشور سوئد رفت، دیگر فرزندانم، سید رضی و سید جواد کارمند شرکت نفت هستند، سید حمید نیز در بیمارستان شهدای تبریز به طبابت می پردازد و جانباز 45 درصد است؛ تمامی فرزندانم در هشت سال دفاع مقدس در جبهه حضور داشتند، خود بنده نیز چند ماهی در جبهه بودم. یکی از دخترانم معلم است، دو فرزند دیگر بنام های سید علی که معلم بود و سید حسن، در جنگ تحمیلی به فیض شهادت نائل شدند'.

**یادی از استاد
این روحانی پیشکسوت از آغاز تحصیل و دوران طلبگی اش می گوید: 'دروس طلبگی را در شهر مرند آغاز کردم و سپس به مدرسه طالبیه تبریز رفتم، مصادف بود با زمانی که مردم حتی برای نان شب خود محتاج بودند و طلبه‌ها نیز حتی قند و چایی خود را از یکدیگر قرض می گرفتند، سپس مجدد به حوزه علمیه شهر مرند رجعت کردم و در محضر آیت‌الله مرندی(ره) تلمذ کردم.
اما هم‌اکنون منبر و درس و بحث را کنار گذاشته ام و به علت ناتوانی جسمی، توان این فعالیت ها را ندارم. حال و احوال این روزهای زندگی ما این شعر سعدی علیه الرحمه است که می فرماید: زبان بریده و کنجی نشسته صم بکم/ به از کسی که نباشد زبانش اندر حکم'.
وی که از شاگردان برجسته آیت الله علی اکبر مرندی(ره)، یکی از علمای برجسته و عارفان ناشناخته شهر مرند است، با یادی از استادش می گوید: 'آیت الله مرندی مدت 15 سال در نجف ساکن شده و ازعلمای برجسته ای بهره برده بودند، در اخلاق، رفتار خداترسی نمونه بودند و زندگی ساده و بی آلایشی داشتند. ایشان یکی از هم بحث ها و هم حجره ای های علامه طباطبایی(ره) بودند، علامه در طول عمر خود بارها برای دیدار آیت الله مرندی به شهر مرند سفر کردند.
حجت الاسلام فیض حسینی با اشاره به اینکه علمای گذشته در تقوا سرآمد بودند و طلبه های امروزی باید از این علما الگو گرفته و از سبک زندگی آنان تبعیت کنند، ادامه می دهد:«طلبه ای که از لقمه حلال استفاده کرده و از تربیت پدر و مادر صالح بهره برده باشد می تواند در تقوا و ایمان پیشتاز باشد؛ طلبه ها و روحانیون باید به گونه‌ای به تبلیغ پرداخته و مردم را هدایت کنند تا کسانی که احتمالا به راه نادرست رفته اند، بازگشته و مسیر درست را بیابند، طلبگی جز این نیست.»

**مزار روحانی شیعه زیارتگاه ارامنه
حجت الاسلام والمسلمین فیض حسینی در پایان یادی از پدرش می کند و اظهار می دارد:'ابوی پدر بنده، متولد شهر قزوین و در کسوت روحانی بوده که به علت خفقان دوران پیش از انقلاب، به ارمنستان سفر کرده و در شهر 'شیدی' به تبلیغ دین می پردازد، بعدها در همان جا فوت کرده و به خاک سپرده می شود؛ قبرستان آنجا که تخریب می شود، تنها مزار ایشان سالم می ماند که حتی امروزه ارمنی ها برای زیارت به سر مزارش حاضر می‌شوند و او را احترام می‌کنند'.
تنظیم: انصاری**انتشار: عزیزی راد
518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.