رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تاکید کرد: در طول سال جاری میزان ابتلای خانم‌ها به HIV، افزایش 33 درصدی داشته است.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محمدمهدی گویا در همایش تقدیر از مراقبان ایدز و سلامت اظهار کرد: افزایش تعداد زنان مبتلا بسیار نگران کننده است؛ چرا که احتمال ابتلای کودکان در این حالت افزایش می‌یابد.  
وی در ادامه گفت: ۱۳ درصد معتادان مبتلا به HIV هستند که برای انتقال ندادن بیماری به دیگران نیاز به آموزش و پیشگیری دارند. 
گویا با اشاره به مقررات سازمان بهداشت جهانی به منظور پیشگیری و آموزش درباره‌ی HIV گفت: باید تا سال ۲۰۲۰، حدود ۹۹ درصد از مبتلایان را شناسایی کنیم که در کشور ما تنها درصد از بیماران شناسایی شده‌اند. 
 وی با بیان این‌که حدود ۳۶ میلیون نفر در دنیا مبتلا به HIV هستند، گفت: دو میلیون کودک زیر ۱۵ سال که هیچ رفتار پرخطری نداشتند، درگیر این بیماری هستند؛ بنابراین همه حق برخورداری از سلامتی را دارند.
وی تاکید کرد: میزان ابتلا به ایدز در مقایسه با سال ۲۰۱۰، در جهان ۱۱ درصد کاهش داشته است و این در حالی است که میزان شیوع در منطقه‌ی مدینترانه‌ی شرقی در حال افزایش است.
گویا با اشاره به بیماری‌یابی گفت: بیماری یابی در کل دنیا به ۶۰ درصد رسیده است که ۴۶ درصد از آنان تحت درمان هستند. ولی در مدینترانه‌ی شرقی ۳۷ درصد بیماریابی شده است که تنها ۱۷ درصد تحت درمان است.
رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت عنوان کرد: طبق تخمین‌ها، حدود ۶۶ هزار نفر مبتلا به HIV هستند که که نیمی از آنان شناسایی نشده‌اند.
وی گفت: گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال که گروه بارور و موتور محرک جامعه هستند، ۵۲ درصد مبتلایان در کشور ما را تشکیل می‌دهند.
گویا با اشاره به تغییر الگوی انتقال بیماری در طول سال‌های اخیر بیان کرد: در طول سال‌های گذشته، ۸۰ درصد مبتلایان از طریق اعتیاد و۲۰ درصد از طریق رابطه‌ی جنسی محافظت نشده به HIV مبتلا شده بودند. ۸۳ درصد از مبتلایان، آقایان و ۱۷ درصد از آنان زنان بودند.
وی افزود: در طول سال جاری میزان ابتلای خانم‌ها به ۳۳ درصد افزایش یافته است که این نیز بسیار نگران کننده است. 
رئیس مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: بر اساس تاکید دولت یازدهم بر رسیدگی به حاشیه‌نشین‌ها، آذربایحان شرقی، عملمرد خوبی در این حوزه داشت.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.