مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 700 نفر از معلولان استان در دانشگاه های غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی مشغول تحصیل هستند، گفت: اداره کل بهزیستی استان کمک هزینه تحصیلی معلولان را جهت حمایت از تحصیل و ارتقای سطح علمی آنها پرداخت می کند.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، محسن ارشدزاده در مراسم بزرگداشت روز جهانی معلولان اظهار کرد: این روز فرصت مناسبی جهت انعکاس مشکلات معلولان به مسئولان است تا مسئولان در جهت رفع مشکلات این قشر اهتمام جدی ورزند‌.
 
وی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین سرشماری سال 95، در آذربایجان شرقی حدود 165 هزار نفر دارای معلولیت هستند، افزود:  حدود 60 هزار نفر از این افراد از خدمات مستمر بهزیستی بهره مند می‌شوند و مابقی نیز هم برحسب نیازشان خدمات دریافت می‌کنند.
 
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با بیان اینکه سالانه یک هزار و ۵۰۰ نفر در اثر عوامل مادرزادی و ژنتیکی  دچار معلولیت می شوند، گفت: پیشگیری از معلولیت جزو الویت اداره کل بهزیستی استان محسوب می شود چرا که اکثر این معلولیت ها قابل پیشگیری و کنترل هستند. اقداماتی مانند مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج توسط  زوجین می‌تواند در پیشگیری و کاهش اختلالات ژنتیکی و تولد فرزندان دارای معلولیت، موثر باشد.
 
وی ادامه داد: افراد باید رعایت قوانین و اصول ایمنی در رانندگی و سایر فعالیت ها را جدی بگیرند تا میزان معلولیت های ناشی از سوانح و حوادث کاهش یابد.
 
وی با بیان اینکه در حال حاضر 83 مرکز خدمات تخصصی در استان مشغول فعالیت هستند، افزود:  بیش از هفت هزار نفر از معلولان استان از خدمات آموزشی، توانبخشی و تخصصی این مراکز بهره مند هستند و اداره کل بهزیستی استان خدمات تخصصی، توانبخشی، آموزشی و حرفه آموزی به افراد معلول ارائه می دهد.
 
ارشدزاده، تامین مسکن برای افراد دارای معلولیت  را ضروری دانست و گفت: در این راستا خانواده‌های دارای حداقل دو عضو معلول در اولویت قرار گرفته اند و سالانه 300 تا 350 واحد مسکونی به معلولان استان واگذار می‌شود.
 
 
وی با اشاره به اینکه نرخ بیکاری معلولان دو برابر بیشتر از سایر افراد جامعه است، اظهار کرد: رفع این مشکل نیازمند همت جمعی است و اداره کل بهزیستی استان در این راستا با مهارت آموزی و پیگیری سه درصد سهمیه استخدام معلولان در ارگان های دولتی اهتمام جدی می‌ورزد.
 
وی تاکید کرد: پیگیری مناسب سازی فضاهای عمومی و شهری، ساختمان‌های اداری و مکان‌های تفریحی برای تردد افراد دارای معلولیت از دیگر برنامه های اساسی اداره کل بهزیستی استان است.
 
 
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی از تمامی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی خواستار تصویب لایحه حمایت از حقوق معلولان در مجلس شد و افزود: با تصویب این لایحه بخش اعظمی از مسائل و مشکلات افراد دارای معلولیت بر طرف خواهد شد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.