به گزارش ایرنا، سید جبار موسوی روز سه شنبه در نشست هم اندیشی با مدیران موسسات فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی با اشاره به فلسفه وجودی این دبیرخانه اظهارکرد: دبیرخانه رسیدگی به امور مراکز فرهنگی براساس دستورالعمل اجرایی، از سال ٧٥برای ایجاد تمرکز در صدور مجوزهای وزارت ارشاد راه اندازی شده است تا این دبیرخانه با حضور معاونان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مصدر صدور مجوزها شود.
وی در ادامه گفت: هیئت رسیدگی به امور مراکز فرهنگی به استناد ماده ٢٥ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه می دهد که برخی از اختیارات را تفویض کند.
موسوی با اعلام اینکه مسئولیت هیئت رسیدگی به امور مراکر فرهنگی برعهده وزیر است، خاطر نشان کرد: اعضای این هیئت توسط وزیر انتخاب و منصوب می شوند که شامل معاونان فرهنگی، هنری، مطبوعاتی، سینمایی و قرآنی هستند و دو نفر از صاحب نظران فرهنگی هم خارج از تشکیلات اداری ارشاد، توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی می شود.
وی گفت: نقش موسسه های فرهنگی و هنری در اجرای برنامه های کلان فرهنگی و هنری اجتناب ناپذیر است و ایفای نقش هدایت گری و سیاست گذاری این موسسه های فرهنگی و هنری به منزله ارشادی در قالب کوچکتر و مردمی تر است.
وی با اعلام اینکه در راستای کاهش تصدی گری دولت در امور و تقویت بخش خصوصی، وزارت ارشاد هم در برون سپاری کارهای اجرایی، با افزایش کمی صدور مجوز فعالیت مؤسسه های فرهنگی هنری تک و چندمنظوره گامی اساسی را در این زمینه برداشته و از آنان به عنوان بازوان اجرایی خود در سطح اجتماع استفاده بهینه می کند.
موسوی گفت: مراکز، مؤسسه ها، کانون ها و انجمن های فرهنگی، تشکیلاتی است که با اهداف و مقاصد فرهنگی متولی اجرای بسیاری از امور فرهنگی و هنری از جمله همایش ها، سمینارها، جشنواره ها، پژوهش ها و آموزش ها فرهنگی هنری می باشند که در نهایت بسط و توسعه فرهنگ و هنر را در بین آحاد جامعه بدنبال دارند.
وی که در جمع مدیران موسسه های فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی سخن می گفت به نقش محصولات فرهنگی و تولیدات هنری در اقتصاد کشور تاکید کرد و افزود: قانون به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این اجازه را داده است که سهمی در آورده های اقتصادی داشته باشد و براین اساس حمایت از کارهای فرهنگی و تولیدات هنری سرلوحه برنامه های حمایتی وزارت متبوع است.
معاون فرهنگی و هنری اداره کل ارشاد آذربایجان شرقی نیز در این نشست با اشاره به اینکه در سال جاری این دومین نشستی است که با حضور مدیران موسسه های فرهنگی و هنری استان برگزار می شود، گفت: اولین نشست هم با محوریت واگذاری برنامه ها، فعالیت ها و جشنواره های مختلف حوزه ارشاد برگزار شده بود که پیرو این نشست برخی از موسسه های فرهنگی آمادگی خود را برای اجرای برنامه های اداره کل اعلام کردند.
علی محرمی در ادامه گفت: بر این اساس در جریان برگزاری پانزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز-طی روزهای ٢تا ٧ آبان ماه - بخش اعظمی از فعالیت های فرهنگی و هنری این رویداد فرهنگی به بخش خصوصی و موسسه های فرهنگی و هنری واگذار شد.
در این نشست هم اندیشی محمدی کارشناس مرتبط با دبیرخانه رسیدگی به امور مراکز فرهنگی با بیان اینکه در تاسیس موسسه مخاطب اصلی ما متقاضی موسسه هست، از الکترونیکی شدن مراحل صدور پروانه فعالیت موسسه های فرهنگی و هنری خبر داد و خاطرنشان کرد: از ابتدای تیرماه سال ٩٦ سامانه جامع ثبت مراکز فرهنگی راه اندازی شده است.
وی گفت: متقاضیان از طریق این سامانه می توانند تشکیل پرونده داده و به این ترتیب روند صدور پروانه فعالیت تسریع پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا، در این نشست هر یک از مدیران موسسه ها، مسائل و مشکلات صنف خود را مطرح کردند.
خبرنگار و انتشار: پرویز انصاری
3071
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.