به گزارش ایرنا، دکتر برادران برای مردم تبریز به طور عام و محله شتربان (دوه چی) این شهر به طور خاص، یک اسم خالی نیست؛ نام وی، یادآور خاطرات تلخ و شیرینی است که در ذهن کودکان دهه های قبل تبریزی تداعی می شود.
در دهه های 1330 تا 1350 شمسی که جمعیت تبریز از 600 هزار نفر فراتر نمی رفت، مطب دکتر برادران در خیابان شمس تبریزی، امید خانواده های تبریزی و روستاها و شهرهای پیرامونی آن بود که برای درمان کودکان رنجور از بیماری، با هزار مصیبت خود را به پشت در آن می رساندند.
در آن سال ها، امکانات درمانی تبریز به وسعت امروز نبود و تعداد پزشکان متخصص کودک در این کهن شهر از شمار انگشتان یک دست فراتر نمی رفت؛ خیابان شمس تبریزی در چنین روزگاری، میزبان مطب دکتر برادران و زنده یاد دکتر احمدی بود.
مطب دو طبقه دکتر برادران در خیابان شمس تبریزی، مرجع افزون بر سه نسل از خانواده های تبریزی است که در روزگار وفور شیوع بیماری های کودکان، برای نجات جان جگرگوشه هایشان از چنگال مرگ و نقص عضو، زنگ در این خانه قدیمی را به صدا درمی آوردند.
دکتر برادران که افتخار شاگردی دکتر قریب را به دوش داشت، در این سال ها هرگز از شغل شریف و نجات بخش اش دست نکشید و در کنار درمان درماندگان و بینوایان شهرها و روستاهای دور و نزدیک آذربایجان شرقی، در دانشگاه و بیمارستان کودکان تبریز نیز برای تربیت شاگردانش همت گماشت.
هر چه بود، گذشت و چرخ فلک با گذر از گردنه های پرپیچ و خم زندگی، گرد سپید پیری را بر موهای دکتر عزیز تبریزیان نشاند.
و امروز دکتر برادران مو سپیدکرده که عمری را صرف اندوختن علم و تجربه پزشکی از دانشگاه های فرانسه و ایران برای نجات جان آینده سازان این مرز و بوم کرده، در بیمارستان ولیعصر این شهر بر بستر بیماری افتاده است.
این در حالی است که دکتر 86 ساله شهر ما تا همین چهار ماه قبل مشغول درمان در مطب تاریخی خود بود.

** دکتر برادران تا آخرین نفس برای درمان کودکان کوشید
فرزند این پزشک حاذق تبریزی با بیان اینکه پدرش از دوم آذرماه امسال در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ولیعصر تبریز بستری شده است، گفت: پیشتر دکتر از بیماری پوستی رنج می برد و تحت درمان قرار داشت اما تجویز دارو با دوز بالا مشکلات جدیدی برای وی به وجود آورد.
حسن برادران افزود: با توجه به سن بالا و کهولت سن ایشان تجویز دارو برای درمان بیماری پوستی باید حداکثر از دوز 40 میلی شروع می شد که ناگهان با دوز 60 درمان وی آغاز شد و این امر منجر به بروز مشکلات تنفسی شد.
وی اظهار کرد: تا پیش از تجویز داروی مزبور حال عمومی وی خوب بود که پس از این اتفاق با بروز مشکلات تکلمی، تنفسی و جاری شدن خون از دهان بلافاصله به بیمارستان منتقل و بستری شد.
برادران اضافه کرد: پدرم هم اکنون به دلیل آمبولی ریوی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ولیعصر بستری شده است و تحت درمان قرار دارد.
وی با اشاره به عشق و علاقه وافر دکتر براداران به خدمت رسانی به آحاد مردم، گفت: پدرم بیش از نیم قرن با هدف زدودن غم و غبار بیماری از چهره کودکان شهر و کشورش تلاش کرده و در این مدت کوچک ترین کوتاهی از وی مشاهده نشده است.
برادران ادامه داد: پدرم به دلیل علاقه وافرش به محل زادگاه خود از ابتدای طبابت در همان محله زندگیش مطب ایجاد کرد و همین محل همچنان پابرجاست.
به گفته وی، دکتر برادران تا چهار ماه قبل و با وجود کهولت سن همچنان در همان مطب تاریخی و قدیمی خود برای کودکان نسل چهارم دوره خدمتش ارایه خدمات می کرد.
تنها فرزند 58 ساله دکتر برادران افزود: پدرم تنها فرد در آذربایجان است که در زمان رییس دولت اصلاحات، نشان ملی درجه دو دانش را دریافت کرده است.
متاسفانه به رغم موافقت فرزند دکتر برادران، پزشک معالج وی از گفت و گو با خبرنگار ایرنا خودداری کرد.
خوشبختانه در اتفاقی نادر در سال 1394 مراسم بزرگداشت دکتر رضا برادران در هتل 'ائل گلی' برگزار شد.
دکتر برادران که استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، فارغ التحصیل دانشگاه های فرانسه می باشد.
خبرنگار: یحیی مرتضایی**انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.