مدیر توسعه‌ی فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز از گسترش تجاری‌سازی‌ ایده‌های فناورانه در دانشگاه علوم پزشکی تبریز خبر داد.
اکبر غلام پور در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این مطلب اظهار کرد: شرکت‌های دانش بنیان دانشگاه علوم پزشکی تبریز از عملکرد مناسبی برخوردار هستند.
وی با اشاره به این که ایده‎ی اولیه‎ی ایجاد مدیریت توسعه‌ی فناوری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تبریز و برای اولین بار در کشور مطرح شد، گفت: این مدیریت در سال ۹۳ با هدف افزایش و توسعه همکاری دانشگاه با صنعت و گسترش فعالیت‎های مراکز رشد، افزایش توانمندی و ایجاد انگیزه در اعضای هیئت‌های علمی، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه و هدایت آن به سمت دانشگاه‌های نسل سوم، تسهیل ثبت اختراعات همکاران دانشگاه و حمایت از آن، گسترش تبدیل ایده به محصول، ترغیب همکاران به تجاری سازی ایده‎ها و محصولات خود و تلاش در جهت بهره‎مندی جامعه از نتایج تحقیقات انجام یافته در دانشگاه از مسیر انتقال فناوری و ترجمان دانش ایجاد شده و شروع به فعالیت کرد.
وی با اشاره به فعالیت مراکز رشد و شرکت‎های دانش بنیان فعال تحت نظارت این مدیریت در دانشگاه عنوان کرد: بیش از ۵۰ واحد فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاه فعالیت داشته و سه اتاق تمیز (clean room) از جمله زیر ساخت‌های در نظر گرفته شده در جهت تولید و تجاری سازی محصولات دانش بنیان حوزه سلامت بوده و علاوه بر آن‌ها هفت مورد محصول تجاری سازی شده، بیش از یک هزار و ۵۰۰ مترمربع فضا به شرکت‌ها و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد در جهت حمایت از آن‌ها در نظر گرفته شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است.
غلام پور با اشاره به این که مجوز احداث مرکز نوآوری و شتابدهی دانشگاه «innovation center» را دریافت شده و فعالیت‌های احداث آن را از سال ۹۵ آغاز کرده است، بیان کرد: این مرکز تا پایان سال جاری با هدف شتاب دهی تبدیل ایده به محصول و نهایتا تجاری سازی ایده‎ها و کمک به فناوران افتتاح خواهد شد.
وی با تاکید بر حمایت مدیریت فناوری توسعه‎ی سلامت از طرح‎های نوآورانه و فناورانه گفت: یکی دیگر از ابتکارات دانشگاه علوم پزشکی تبریز در حمایت از ایده‌ی نو آورانه و فناورانه اعضای هیات علمی،کارکنان و دانشجویان جهت تبدیل ایده‌ها به محصول اولیه پذیرش طرح‌های فناورانه می‌باشد. در این راستا تا به حال در حدود ۵۰ پروپوزال طرح فناورانه به مدیریت توسعه فناوری سلامت دانشگاه ارسال شده است و در حال حاضر قرارداد حدود ۲۵ طرح منعقد شده و پنج مورد طرح فناورانه خاتمه یافته است.
وی ادامه داد: ساخت دستگاه ایجاد آسیب نخاعی در موش صحرایی و سوری، طراحی، ساخت و ارزیابی بهره وری کولینگ پلیت کیسه‌های خون با ترکیب بهینه پلیمرهای دکانتول و مشتقات آن، تصویربرداری با فانتوم عروقی پستان برای بهینه سازی افتراق بافتی از طریق اندازه گیری رنگینه‌ای درطول موج نزدیک فروسرخ، از جمله طرح‎های نوآورانه‎ی بخش مدیریت توسعه‎ی سلامت دانشگاه علوم پزشکی تبریز می‌باشد.
وی با اشاره به اقدامات و وظایف مدیریت توسعه‎ی فناوری سلامت اظهار کرد: از سال ۱۳۹۴ شورای فناوری دانشگاه با عضویت و حضور معاونان تحقیقات و فناوری دانشکده‌ها، روسای مراکز رشد و نماینده مراکز تحقیقاتی دانشگاه و با ابلاغ صادر شده توسط ریاست دانشگاه تشکیل و جلسات آن به طور منظم و دو نوبت در هر ماه تشکیل جلسه داده و سیاست‌ها و رویکردهای دانشگاه در جهت حرکت حمایت از فناوران مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می‌گیرد. 
غلامپور افزود:  مطالب و آئین نامه‌ها، اطلاعیه‌های مرتبط با تجاری سازی، ارتباط با صنعت، ثبت اختراعات و ترجمان دانش به طور مرتب و منظم مطالب در سایت مدیریت توسعه‌ی فناوری دانشگاه به زبان‌های فارسی و انگلیسی  بارگذاری می‌شوند.
مدیر توسعه‎ی فناوری سلامت دانشگاه افزود: ویرایش و به روز سازی آئین نامه همکاری دانشگاه با صنعت و اخذ مصوبه از هیات رئیسه دانشگاه، برگزاری برنامه بزرگداشت روز فناوری در هفته پژوهش و تقدیر از فناوران و دانشکده فناور برتر دانشگاه، برگزاری جشنواره دانشجویی در هفته پژوهش با محوریت نوآوری و فن آوری، تصویب دفاع از پایان نامه‌های کاربردی دارای گرنت خارج از دانشگاه بدون ارائه مقاله در شورای فناوری دانشگاه به منظور تشویق همکاران به ارتباط بیشتر با صنعت و فعالیت‎های کاربردی و برگزاری استارت آپ ویکندها و برخی دیگر از رویدادهای حوزه فناوری‌های نو در علوم پزشکی نیز از دیگر اقدامات به عمل آمده توسط مدیریت توسعه‎ی فناوری سلامت هستند.
وی با بیان تعداد تقاضا جهت ثبت اختراع از سوی همکاران دانشگاه گفت: در سال ۹۲،  ۳۸ مورد، در سال ۹۳، ۲۳ مورد، در سال ۹۴ ، ۳۷ مورد و در سال گذشته نیز ۳۲ مورد نوآوری توسط دانشگاه ثبت اختراع شده است که این اختراعات به منظور تشویق و ترغیب افراد به تجاری سازی آن، پیگیری و پایش می‎شوند. همچنین دانشگاه علوم پزشکی تبریز یکی از مراکز علمی معتمد اداره ثبت اختراعات کشور جهت انجام داوری تقاضاهای ثبت اختراع است.
غلام پور با اشاره به کارگاه‎های برگزار شده توسط دفاتر ستادی این مدیریت و مراکز رشد در طول سه سال گذشته بیان کرد: برگزاری بیش از ۴۰ کارگاه در ارتباط با تجاری سازی و فناوری اعم از کلیات حقوق مالکیت فکری و روند ثبت اختراع داخلی و بین‌المللی، برگزاری کارگاه استانداردهای بین‎اللملی ثبت و بررسی داروهای جدید با الگوی CTD، تدوین طرح تجاری سازی، آشنایی با صنعت تجهیزات پزشکی و الزامات تولید، دوره ناظران فنی تولید تجهیزات پزشکی، آشنایی با شرکت‌های دانش بنیان، کارگاه استارت آپ، دوره مدیریت بازار یابی، دوره مهارت کسب و کار(کار آفرینی) و دوره مدیریت پروژه، دوره دانش بنیان و تجاری سازی، دوره‎ی ترجمان و انتقال دانش کارگاه‎هایی هستند که در این راستا برگزار شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: دفتر فکت دانشگاه ( مرکز تحقیقات دانشجویی دانشگاه) نیز فعالیت‎های قابل توجهی را در راستای حرکت دانشگاه و دانشجویان به سمت کارآفرینی و فناوری انجام داده است و با توجه به وجود رتبه‌های بالای آزمون‌های پذیدش دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی امید است در آینده خیلی نزدیک شاهد ایجاد حرکت و نشاط دانشجویان در حوزه نوآوری و فناوری باشیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.