استاد فیزیک و علم فلسفه دانشگاه صنعتی شریف گفت: دانشمندانی چون فارابی هرگز مباحث را تقلیدی نپذیرفتند و مباحث را توسعه داده و یا راه جدیدی در این راستا ایجاد کردند، متاسفانه ما امروزه در محیط مان با پذیرش تقلیدی روبه رو هستیم!
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، مهدی گلشنی در نشستی با اصحاب رسانه‌ی استان به مناسبت برگزاری همایش ملی بررسی اندیشه‌های استاد علامه جعفری، اظهار کرد: در راستای فراگیری علم‌ و دانش هرگز نباید توقف کرد و باید همواره از همه جا فراگرفت، اما این فراگیری باید با استقلال اندیشه همراه باشد و صرفا تقلیدی کورکورانه نباشد.
 
وی ادامه داد: مشکل اساسی ما این است که نگاه‌ها فقط به غرب است! استاد علامه جعفری همواره موارد را بررسی کرده و چیزهای مفید را فرامی‌گرفت و موارد غیر مفید را هم نقد می‌کرد؛ این عالم ربانی استقلال اندیشه داشت و ما باید این شخصیت ارزشمند را چراغ راهی برای خود قرار دهیم.
 
وی بیان کرد: همفکر بسیاری از اندیشمندان غربی در محیط ما نیز وجود داشته و به دنبال انجام تطبیق بر روی مبانی نبوده و برخی بی‌دلیل هم شهرت پیدا کردند و صفحات نشریات ما پر است از هایدگر، ویتگنشتاین و... در حالی که  باید حرف خوب را پذیرفت و حرف بد را نه.
 
گلشنی اضافه کرد: در غرب انتقاداتی برای نظریات اندیشمندان ارائه‌ می‌شود، در حالی که متاسفانه این انتقادات در محیط ما منتقل نمی‌شود و حتی وزارت‌خانه‌های ما نیز کورکورانه قرارداد می‌بندند؛ نمی‌گوییم از غرب علم نگیریم بلکه باید همه چیز را نقادانه بسنجیم.
 
 وی با تاکید بر این‌که ملاک ما شیخ مفید است، خاطرنشان کرد: زمانی که یکی از کتاب‌های شیخ صدوق به شیخ مفید رسید، این عالم ربانی کتاب را بسیار عالمانه و آزاد منشانه نقد کردند، علامه جعفری نیز نمونه‌ای از این آزاداندیشان بود؛ باید این آزاداندیشی را در وجود خود نهادینه کنیم.
 
وی با بیان این‌که وضعیت فرهنگی کشور در شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌درستی منعکس نیست، گفت: رصد وضعیت فرهنگی دانشگا‌ه‌ها امری لازم بوده و بارها این موضوع را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح کردم اما واقعا وضعیت فرهنگی کشور در شورا به درستی منعکس نیست!

وی افزود: وضعیت فعلی جامعه‌ی ما بسیار استثنایی است، ما در معرض تهاجم فرهنگ غرب هستیم و بزرگان غرب می‌خواهند فرهنگمان را تغییر دهند تا مشکلی با ما نداشته باشند،باید این حقیقت را درک کنیم که در معرض تهاجم فرهنگی غرب قرار داریم!
 
گلشنی اضافه کرد: از همایش ملی بررسی اندیشه‌های علامه جعفری انتظار داریم که تعدادی از اساتید و اندیشمندان، پیام‌های اصلی همایش را دریافته گرفته و مرتبا مقاله نوشته و اندیشه‌های علامه جعفری را در جامعه مطرح کنند؛ ما استقال فکری لازم داریم و باید تولید علم کنیم؛ باید نگرش های جامع نگری استاد در جامعه منتقل شده و فصای فعلی از انفعال خارج شود.
 
گفتنی است، همایش ملی بررسی اندیشه‌های استاد علامه جعفری طی روزهای اول و دوم آذرماه با حضور اندیشمندان وصاحب‌نظران در تبریز برگزار شد.
  Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin; mso-bidi-font-family:Arial; mso-bidi-theme-font:minor-bidi;}
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.