به گزارش ایرنا، کارشناسان معتقدند که برگزاری 'کتاب سال تبریز' از منظر انگیزش محققان، نویسندگان و پژوهشگران و مترجمان برای خلق آثار جدید از یک سو و مخاطب پژوهی و کمک به رفع نیازهای مخاطبان از سوی اهمیت بسیاری دارد.
از این لحاظ، تلاش برای ادامه برگزاری جایزه 'کتاب سال تبریز' در شهری که به طلایه داری در حوزه فرهنگ و ادب ایران زمین مشهور می باشد، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

** 'بودن به از نبودن'
استاد دانشگاه تبریز، دبیر و داور ادوار 'کتاب سال تبریز' در گفت و گو با ایرنا در مورد تعطیلی جشنواره کتاب سال تبریز اظهار کرد: اینکه تعطیلی کار فرهنگی از کجا ضربه می خورد، نمی توانم نظر بدهم و نمی دانم آسیب های تعطیلی این رویداد چیست.
مینو امیر قاسمی، اصل برگزاری چنین رویدادهای فرهنگی را کاری مفید دانست و افزود: هر کار فرهنگی که درست به پیش رود و با مسایل مالی آمیخته نشود؛ طبعا کاری فرهنگی است که در هر جامعه ای مثبت و مفید است ولی از آنجایی که در جامعه ما هر کاری با همدیگر امتزاج می شود، کار فرهنگی هم سخت می شود.
وی اصل برگزاری رویداد را در راستای تعالی امر فرهنگی و توسعه کتابخوانی بسیار خوب و مفید توصیف کرد و گفت: در جامعه ما که آمار کتابخوانی بسیار پایین است، این رویداد از نظر معرفی نویسندگان و مترجمان کاری در خور و شایسته بود.
وی در مورد آثار برگزاری جشن کتاب سال تبریز خاطر نشان کرد: در مورد آثار این رویداد لازم است نهادهای متولی نظر سنجی و بررسی کنند اما وقتی از هر عنوان کتاب های متعددی می فرستند نشانگر این است که جامعه استقبال کرده و خواهان دارد.
دبیر ادوار کتاب سال تبریز، کیفیت تولید کتاب از نظر چاپ و تصویرگری را بسیار پایین دانست و گفت: فارغ از ضعف ناشران در تولید کتاب های خوب و بامحتوا، آثار ارسالی به جشنواره نیز زیاد با کیفیت نبود؛ به ویژه در ادبیات کودک اصلا اثر خوبی به دست ما نرسید و هیچ برگزیده ای نداشتیم.

** 'کتاب سال تبریز'، بستر خوب توسعه ارتباطات فرهنگی با کشورهای همسایه است
علی اصغر شعردوست، از چهره ها و فعالان فرهنگی استان که قرار بود در دوره ای دبیر کتاب سال شود، در مورد علت تعطیلی این رویداد اظهار بی خبری کرد و گفت: زمانی رئیس سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تبریز و مسئولان شهرداری در تهران به دفتر من آمدند و اعلام کردند که می خواهیم با چند حرکت تبریز به رو بیاید.
وی افزود: من گفتم که نه تنها باید تبریز را پایتخت فرهنگی کشور، بلکه کشورهای منطقه و همجوار همچون ترکیه و آذربایجان بکنیم چون ریشه زبان شان ترکی است و ما باید قطب منطقه باشیم.
شعردوست با بیان اینکه من با یک سری تمهیداتی این مسئولیت را قبول کردم و آنها نیز پذیرفتند، خاطرنشان کرد: من بر اساس برنامه 'کتاب سال جمهوری اسلامی'، آیین نامه ها را تدوین کردم و قرار شد فراخوان را بصورت منطقه ای ارایه دهیم.
وی اضافه کرد: قرار شد دعوت نامه برای کشورهای پیرامون هم از طریق نمایندگی های جمهوری اسلامی در این کشورها ارسال شود و نیز از طریق اتحادیه نویسندگان، کشورهای پیرامون دعوت شوند.
شعردوست با بیان اینکه همان طور که در تبریز 2018 به دنبال این هستیم که بصورت ملی پیگیری شود، افزود: من نیز طرحی دادم که از موزه هنرهای معاصر چندین تابلو نقاشی نادر از هنرمندانی چون ونگوگ و سایر نقاشان نامدار برای رونمایی در تبریز آورده شود که در جذب گردشگر نیز موثر است.
وی ادامه داد: در کتاب سال نیز چنین حرکت های بزرگی را دنبال می کردم، اما چون آدم ها کوچک بودند، نگاه شان نیز به این مقوله مینیاتوری بود.
شعردوست در مورد آثار و تبعات فرهنگی تداوم این رویداد گفت: شاخص عمده تبریز در حوزه فرهنگ و هنر است و اگر بخواهیم در عرصه های مختلف مطرح شویم باید در قالب فرهنگ و هنر باشد، حتی شهرت فرش تبریز هم از منظر هنری قابل تامل است.
وی با بیان اینکه تبریز از نظر اهل فرهنگ و قلم معدل اش نسبت به سایر استان ها بیشتر، اما متاسفانه نمودش کمتر است، خاطرنشان کرد: برای رویداد کتاب سال آدم های بزرگ و شایسته ای نیاز است تا بتوانند خارج از شهر تبریز در حوزه ملی و بین المللی نیز تبریز را بشناسانند که برای تبریز هم رشد سیاسی و هم فرهنگی به بار می آورد.
نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی کتاب های چاپ تبریز نه تنها در ایران، بلکه در خارج از ایران نیز توزیع می شد، افزود: اکنون ناشر قوی و حمایت کننده خوب در تبریز وجود ندارد.
شعردوست با اشاره به اینکه آذربایجان و تبریز در سطح ملی نیروهای خوبی دارد که الان یا قهر کرده اند و یا به حاشیه رانده شده اند، گفت: در مسایل فرهنگ و هنر تبریز باید بازنگری جدی و نظر کارشناسان امر جویا شود که برای این کار نیاز به پول زیاد نیست، بلکه باید ارزش معنوی قایل شوند.
وی خاطرنشان کرد: در خارج از کشور هم استعدادهای بسیار خوبی در عرصه فرهنگ و هنر داریم که اگر فضا مناسب باشد بخاطر عرق تبریز و آذربایجان هر موقع دعوت کنند ، می آیند، البته افراد دلسوزی می خواهد که اینها را دعوت کنند.

** جایزه 'کتاب سال تبریز' به حوزه فرهنگ و ادب اعتبار می بخشد
دکتر ناصر مطلب زاده، استاد نقد ادبی دانشگاه، دبیر و داور چند دوره کتاب سال تبریز در مورد تعطیلی این رویداد بزرگ فرهنگی در تبریز گفت: کتاب سال، رویداد بزرگی است که می تواند به یک نهاد فرهنگی تبدیل شود و من از دوستان شنیدم که بخاطر کمبود بودجه شهرداری این رویداد تعطیل شد.
وی افزود: وقتی یک رویداد فرهنگی را شروع می کنیم باید ببینیم که آیا توان آن را داریم یا نه، چون این رویداد به نویسندگان و اهل فرهنگ اعتبار می دهد.
مطلب زاده، جوان مرگی رویدادهای فرهنگی را آفتی در تبریز دانست و گفت: با شوق و علاقه یک رویداد را شروع می کنیم و بعد از مدت کوتاهی آن را تعطیل می کنیم که این امر باعث می شود مسایل فرهنگی چندان جدی گرفته نشوند.
وی خاطر نشان کرد: کتاب سال تبریز ویترین تمام آثار ادبی، تحقیقی و علمی تبریز بود و سیاست این بود که نویسندگان تبریزی و یا هر کتابی راجع به تبریز در معرض دید اهالی فرهنگ قرار می گرفت، به شهر و کشور معرفی شود که متاسفانه این ویترین بسته شد.
مطلب زاده با بیان اینکه تمامی رویدادهای فرهنگی در دنیا عمرشان به 100 سال می رسد که این امر کیفیت آثار را هم ارتقا می دهد، افزود: فکر نمی کنم در کنار بودجه های هزینه شده در تبریز، بودجه کتاب سال چندان چشمگیر باشد، اما وقتی ما شعار روزانه کتاب بخوانیم و به کتاب اهتمام داشته باشیم، می دهیم چگونه این رویداد را تعطیل می کنیم.
استاد نقد ادبی در مورد کیفیت آثار ارسالی به کتاب سال تبریز اظهار کرد: با اینکه اطلاع رسانی چندان مناسب نبود، با این حال آثار وزینی ارسال می شد و اگر کتاب سال تبریز 30 تا 40 سال ادامه یابد کارهای بسیار خوبی می توانیم مشاهده کنیم.
مطلب زاده خاطر نشان کرد: به نظر من کتاب سال تبریز می توانست راه حلی برای افزایش میزان مطالعه و ایجاد انگیزه در نویسندگان باشد، همچنین به ناشران نیز انگیزه داده و کیفیت چاپ را بالا می برد و اگر این رویداد به نهال فرهنگی تبدیل شود بطور قطع اثر خود را بروز می دهد.
وی در مورد اجرای رویدادهای فرهنگی توسط بخش خصوصی نیز گفت: فرهنگ باید مستقل باشد تا ریشه دار شود چون رفتار و سیاق جامعه را فرهنگ شکل می دهد اما در کشور ما چون کتاب نمی تواند هزینه های خود را در بیاورد بنابراین باید نهادهای دولتی و نیمه دولتی آن را حمایت کنند ولی چون چندان به اهمیت کار فرهنگی واقف نیستند، این امر نیز دوام نمی یابد.

** کمبود منابع مالی، مشکل اصلی تداوم جایزه 'کتاب سال تبریز'
مدیرعامل سازمان فرهنگی-هنری شهرداری تبریز نیز از کمبود منابع مالی به عنوان دلیل اصلی توقف برگزاری جایزه 'کتاب سال تبریز' یاد کرد و گفت: برگزاری این برنامه در تقویم سالانه ما از اولویت هاست، اما نبود منابع مالی اجازه نمی دهد این خواسته قلبی مان را محقق کنیم.
حسین آذرنیا افزود: بخش عمده منابع مالی مورد نیاز برای این رویداد مهم فرهنگی نیز به جوایز نفرات برگزیده مربوط می شود.
وی اضافه کرد: بدیهی است که جایزه 'کتاب سال تبریز' در صورت برگزاری باید در شان تبریز کهن باشد.
مدیرعامل سازمان فرهنگی - هنری شهرداری تبریز تاکید کرد: با این وجود تلاش می کنیم که جایزه 'کتاب سال تبریز' تا پایان سال جاری برگزار شود و خوشبختانه فراخوان آن نیز آماده شده است.
گزارش از: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.