مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، موقوفات بسیار زیاد و باارزشی در راه خدا انجام شده است، گفت: وقف‌های بعد از انقلاب اسلامی ایران، وقف‌های جان هستند نه مال؛ هزاران شهید جان خود را در راه خدا وقف کردند اکنون هم این مسیر ادامه دارد؛ شهداء و خانواده‌های شهدا و بزرگترین واقفان انقلاب بوده و همواره ماندگار هستند.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام علی مصایبی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی این  هفته تبریز، ضمن تسلیت به مناسبت ۲۸ صفر، اظهار کرد: با توجه به اینکه پیامبر مکرم اسلام اولین واقف اسلام بوده از این‌رو دهه وقف از ۲۸ صفر و همزمان با رحلت نبی مکرم اسلام(ص) آغاز می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با بیان اینکه یکی از تعابیر مهم برای وقف "چشمه‌ی جاری" است، بیان کرد: چرا که وقف همواره جاری بوده و بعد از وفات واقف نیز متوقف نمی‌شود و مردم سالیان سال از عواید آن بهره‌مند شده و خیر و نیکی حاصل از آن نیز در پرونده‌ی اعمال واقف ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه وقف بحث شرعی و فقهی است، گفت: به همین جهت باید در راس این مسئله مجتهد و شخصی که اهل نظر است، قرار گرفته و در رابطه با آن نظر دهد، از این‌رو موقوفات زیر نظر ولی‌فقیه و نماینده ولی‌فقیه در سازمان اوقاف اداره می‌شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ وقف در هشت ماه نخست سال سالجاری به ثبت رسیده است، گفت: موقوفاتی هستند که واقفانشان هزاران سال پیش از دنیا رفته‌اند اما موقوفاتشان باقی مانده و مردم از عوایدشان بهره‌مند می‌شود.
حجت‌الاسلام مصایبی با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه به عنوان متولی موقافات عمل می‌کند، بیان کرد: ربع رشیدی سالیان پیش در این شهر زندگی می‌کرد که اکنون نیز نام این عالم به بزرگی و نیکی یاد می‌شود، چرا که موقوفات و خیر فراوانی برای مردم برجای گذشته است و همچنین رحمت و ثواب فراوانی برای بانو خیرالنساء نیز که هیچ ورثه‌ای ندارد به واسطه‌ی اموالی که در راه خدا وقف کرده است، نثار می‌شود.
وی با تاکید بر اهمیت وقف و تاثیرات آن در زندگی دنیوی و اخروی انسان، بیان کرد: هنر آن است که انسان شیطان را کنار بزند و تا زمانی که زنده است تا حد توان و وسع، اموال خود را در راه خدا وقف کند.
وی با بیان داستانی از وقف رسول اکرم(ص)، گفت: وقف مشارکتی هم بسیار امر پسندیده‌ای بوده و چه بهتر است که اگر انسان توان وقف فردی را ندارد به طور مشارکتی اقدام کند، چرا که همه باید واقف باشیم و نسبت به این امر اهتمام کنیم.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گفت: تبریز در ولایت‌مداری و تدین زبانزد بوده و نیاز است که در این شهر در بحث وقف هم به طور ویژه دقت شود؛ تدین موجود در تبریز، مدیون علما، مراجع و علمایی است که عمرشان را در تبریز برای نشر معارف دینی و اخلاقی وقف کردند.
وی با تاکید بر اینکه شهر تبریز باید نسبت به شهرهای دیگر در بحث وقف پیشرو باشد، بیان کرد: همانگونه تبریز در سایر عرصه‌ها پیشتاز است باید تلاش کنیم تا در حوزه وقف هم پیشتاز باشد.
وی ضمن قدرانی از قوه قضاییه، دادگستری و اداره ثبت در راستای حمایت از موقوفات، گفت: از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۸۳ رای بر له موقوفات صادر شده و همچنین ۱۷۵ سند به ثبت رسیده که بیش از ۵۵۰ رقبه را شامل می‌شود.
حجت‌الاسلام مصایبی بیان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون، از محل اجرای نیات واقفان مساعدت‌هایی به بیش ۱۵۰۰ دانش‌آموز بی‌بضاعت شده و ۱۵۰ نفر به زیارت حرم مطهر امام رضا(ع) و بیش از ۵۰ نفر به زیارت سیدالشهدء اعزام شده‌اند.
وی گفت: مسابقات قرآنی اوقاف نیز در راستای لبیک‌گویی به منویات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآنی، هر سال بهتر از سال‌های دیگر برگزار شده و سازمان اوقاف و امور خیریه در میان دستگاه‌ها، اولین دستگاهی است که به این مهم توانسته بهتر عمل کند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان افزود: طی سال گذشته، در مسابقات قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، دو هزار و ۵۰۰ حافظ کارنامه‌ی قبولی حفظ در استان گرفته و در سال‌جاری نیز ۱۹ هزار نفر برای شرکت در این مسبقات از حفظ از یک جزء تا حفظ کل قرآن در استان ثبت نام کرده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: باید با برنامه‌ریزی و به طور نظام‌مند، در کنار هر مسجد یک حوزه علمیه، محلی برای وقف و کمک به نیازمندان باشد و باید در این راستا به طور شایسته قدم برداریم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.