تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در این مدت با فراز و نشیب های زیادی مواجه بود که باعث شده است این رویداد ورزشی فراملی، مراحل تدریجی تکامل و ترقی را بپیماید، به گونه ای که از سطح استانی به نیمه حرفه ای بین المللی ارتقا یافته است.
بدیهی است که این تور با مزیت های نسبی و دستاوردهایی از یک سو و مشکلات و چالش هایی از سوی دیگر مواجه بوده که تقویت و رفع آنها می تواند ستاره رشته دوچرخه سواری کشورمان در را سطح آسیا و جهان درخشان تر کند.
از سوی دیگر برگزاری تور بین لمللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در تبریز به عنوان قطب اصلی رشته ورزشی دوچرخه سواری بر اهمیت تداوم آن می افزاید.
با این نگاه، ایرنا مرکز تبریز میزبان نشست یکروزه ای با حضور جمعی از دست اندرکاران و قهرمانان آسیایی دوچرخه سواری برای بررسی دستاوردها، مشکلات و ضرورت های نوآوری در تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان بود.

**30 سال تلاش برای بین المللی کردن دوچرخه سواری ایران
دبیر اجرایی تور دوچرخه سواری تور ایران - آذربایجان درباره پیشینه و چگونگی شکل گیری تور دوچرخه سواری بین المللی ایران- آذربایجان گفت: مرحوم اکبر گهرخانی تفکر پیدایش تور دوچرخه سواری آذربایجان را بنا نهاد و پیشکسوتانی همانند اصغر خدایاری و استاد فکرآزاد و بقیه دوستان هم در این امر دخیل بودند و این تفکر را بعد از رایزنی های زیاد عملیاتی کردند.
ابراهیم فیروزی افزود: تا به حال سی و دو دوره از این تور برگزار شده است؛ سه دوره اول این تور دور دریاچه ارومیه بود و به عنوان تور دوچرخه دور دریاچه ارومیه نامیده شد و در ادامه یک پله فراتر رفت و به سایر استان ها، آذربایجان غربی و اردبیل کشیده شد و نام تور آن نیز به تور دوچرخه سواری آذربایجان تغییر یافت.
وی ادامه داد: ادامه این تور ابتدا به صورت داخلی و بعد به صورت بین المللی ثبت شد؛ تو چندین سال به صورت آماتور برگزار شد و در پنج سال گذشته به صورت نیمه حرفه ای و به اصطلاح تخصصی 'دو یک' برگزار شده است.
دبیر تور بین المللی دوچرخه سواری ایران- آذربایجان یادآوری کرد: با توجه به درخواست جمهوری آذربایجان از فدراسیون جهانی دوچرخه سواری مبنی بر برگزاری تور و بنا بر اولویت داشتن نام کشورها در برگزاری تورها، ما ناچار شدیم نام تورمان را به 'تور بین المللی دوچرخه سواری ایران-آذربایجان' تغییر دهیم.
وی گفت: از این بابت خوشحال هستیم که بهترین تور ایران تور آذربایجان بوده و امروزه به نام تور ایران - آذربایجان نامیده می شود و امیدواریم با تدابیری تور ایران - آذربایجان را بیشتر رونق دهیم، در برنامه آتی بتوانیم تور ایران- آذربایجان را از منطقه آذربایجان بیرون ببریم و سایر استان ها نیز سهمی در برگزاری آن داشته باشند.
دبیرهیات دوچرخه شواری آذربایجان شرقی نیز گفت: هر ساله شاهد برگزاری هرچه بهتر این تور دوچرخه سواری هستیم. از سال 1365 شمسی که تور تشکیل شد تا به امروز همواره رو به ترقی و نخستین تیم خارجی حاضر در این تور تیم دوچرخه سواری پاکستان بود، اما امسال که سی و دومین دوره برگزار شد، تیم هایی از آسیا، اروپا و آمریکا حضور پیدا می کنند و این روند پیشرفت تور را نشان می دهد.
ناصر هوشیار افزود: همچنین در این سال ها مراحل و زمان برگزاری این تور بین المللی نیز دست خوش تغییرات شده، به این معنا که پیشتر زمان برگزاری تور فروردین و اردیبهشت ماه بود، اما اکنون مهر ماه برگزار می شود.
وی ادامه داد: سطح برگزاری تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان نیز از استانی و باشگاهی به جهانی ارتقا یافته است و امروزه تنها تیم های معتبر ثبت شده در فدراسیون جهانی دوچرخه سواری و یا تیم های ملی دوچرخه سواری کشور ها اجازه ورود به تور را دارند؛ این امر نشان از بالا بودن سطح تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان است.
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی اضافه کرد: جای خوشحالی است که تور دوچرخه سواری بین المللی ایران -آذربایجان با گذر زمان از زمان جنگ تا به حال با حضور افراد توانمند در شرایط اقتصادی و سیاسی موجود بدون وقفه برگزار شده و باید تاکید کنم که این اتفاق در هیچ یک از دیگر رشته های ورزشی کشورمان اتفاق نیافتاده است.
صمد پورسیدی، دارنده مدال های آسیایی و عضو تیم دوچرخه سواری شهرداری تبریز نیز گفت: برگزاری تور دوچرخه سواری ایران -آذربایجان، بستر سازی شکوفایی استعدادهای بسیاری در کشورمان بوده است.
پورسیدی که از چهره های نام آشنای کشورمان در عرصه دوچرخه سواری آسیاست، افزود: یکی از انگیزه های اصلی من برای ورود به رشته دوچرخه سواری و اوج گرفتن در این رشته با هدف کسب مدال های آسیایی، تور دوچرخه سواری ایران -آذربایجان بود.

**دستاوردهای تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان در خصوص دستاوردهای این تور در سطح ملی و فراملی اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال باید کمی فنی تر نگاه کرد چرا که فدراسیون جهانی و لیگ جهانی این موضوع را رصد می کنند، ولی باز می توان دستاوردهای این رویداد ورزشی را در سه بخش دسته بندی کرد.
فیروزی افزود: نخستین دستاورد تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان، نمایش شکوه امنیت حاکم بر ایران به جهانیان است به این معنا که از نظر فدراسیون جهانی، برگزاری تورهای ورزشی در کشورهای پرتنش منطقه و با توجه به اتفاقات پیش آمده در کشورهای همجوار از حساسیت بالایی برخوردار بوده و برگزاری تور دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در این سال های متمادی نشان از امنیت کامل و سلامت این تور می باشد و این افتخاری برای کشورمان و استان محسوب می شود.
وی ادامه داد: خوشبختانه حتی در بحث ترافیکی تور هم تاکنون حادثه ای رخ نداده است و در سال های اخیر تیتر اصلی خبرهای مرتبط با تور بر حول موضوع امنیت تور بوده است و باید از همه مسئولان و دست اندرکاران تور تشکر ویژه انجام گیرد.
وی اضافه کرد: دومین دستاورد تور دوچرخه سواری، تجربه موفق در مدیریت این رویداد ورزشی بین الملی بوده است؛ برای تشریح اهمیت این مساله باید بگویم که فدراسیون بین المللی دوچرخه سواری به ریزترین مسایل مدیریتی تور توجه می کند که از جمله آن می توان به کیفیت و سطح حضور و حمایت مسئولان استانی و کشوری در برنامه افتتاحیه و اختتامیه تور اشاره کرد.
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان گفت: در برگزاری تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان نزدیک به 18 نهاد دخیل اند که هماهنگی آنها کار سخت و طاقت فرسایی می باشد.
وی ادامه داد: در سال های اخیر حدود مورد اخطار در خصوص نواقص مدیریتی تور بین المللی ایران -آذربایجان از سوی فدراسیون جهانی به ما داده می شد که این رقم سال گذشته به پنج مورد کاهش یافت و این حاکی از انباشت تجربه در مدیریت تور و تلاش برای به صفر رساندن نواقص و اشکالات احتمالی است.
فیروزی گفت: سومین بخش از دستاورد های تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان استقبال مردم و رسانه ها از آن می باشد که در این زمینه هنوز ضعف داریم.
وی افزود: باید توجه داشت که فدراسیون جهانی دوچرخه سواری، تور بین المللی ایران -آذربایجان را به نام 'ایران' می شناسد و کاری ندارد که این تور در کدام بخش از ایران برگزار می شود.
وی تشریح کرد: یکی از مشکلات موجود در این زمینه نبود امکان پخش زنده مسابقات تور از تلویزیون می باشد که برای ما یک امتیاز منفی می باشد، همان طور که پخش مرحله پایانی تور امتیاز مثبت برای محسوب می شود؛ واقعیت این است که پخش زنده و حرفه ای تمام مراحل تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان، علاوه بر امتیاز آفرینی برای تور در نزد فدراسیون جهانی، می تواند فرصت بی نظیری در استفاده از دیپلماسی ورزشی برای شناساندن جاذبه های متنوع ایران زمینه به جهان باشد.
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز در مورد دستاوردهای تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان با اشاره به هجمه تبلیغاتی منفی رسانه های دیگر کشورها علیه کشورمان اظهار کرد: در دیگرنقاط جهان باورشان این است که در ایران نمی شود ورزش انجام داد و برگزاری تورهایی با این کیفیت و هماهنگی را باور ندارند.
ناصر هوشیار افزود: امروزه حضور 10 کشور در تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان مترادف با انتقال پیام صلح، دوستی و امنیت حاکم بر کشورمان به مردم این کشورهاست و با پخش زنده تلویزیونی مراحل مختلف تور می توان این پیام را به همه جهان منتقل کرد.
وی اضافه کرد: البته پخش زنده و حرفه ای تلویزیونی مراحل مختلف تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان علاوه بر زمینه سازی برای استقبال مردم از این تور در مسیرهای عبوری می تواند از لحاظ کمک به ترویج اکوتوریسم نیز حائز اهمیت فراوان باشد.
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی همچنین دلیل تغییر زمان برگزاری تور از فروردین یا اردیبهشت به مهر ماه را مصادف شدن آن با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و ماه مبارک رمضان دانست و گفت: البته این نیز تجربه خوبی بود، زیرا از نظر آب و هوایی مشکل خاصی نداشتیم و حتی شرایط جوی بهتر هم بود.
وی از ارتقای کیفیت مسابقات و نزدیک بودن نفرات برتر به هم به عنوان یکی دیگر از دستاوردهای تور سی و دوم یاد کرد و افزود: رقابت در این دوره از تور چنان نزدیک بود که اختلاف نفر اول و چهارم تور دوازده یا سیزده ثانیه می شد و این اختلاف بین نفرات اول و دوم بین دو تا سه ثانیه بود.
قهرمان دوچرخه سواری کشورمان نیز با بیان اینکه تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان از بعد حرفه ای و استانداردهای دوچرخه سواری برای رکابزنان ایرانی و خارجی بسیار تاثیر گذار بود، گفت: در تبیین اهمیت این تور همین بس که زمینه ساز کسب مقام قهرمانی آسیا برای من در سال های 2014 و 2015 در آسیا شد.
سیدی افزود: همچنین تربیت دوچرخه سواران مطرح دیگر کشورمان مانند قادر میزبانی نیز که پیشتر از من در این رشته فعالیت داشته اند و مدال های رنگارنگ آسیایی را به دست آورده اند، در سایه برگزاری تور بوده است.
وی ادامه داد: در پنج سال گذشته کلاس تور به دو یک ارتقاء یافته و حضور تیم های قوی مانند هلند و آلمان و دیگر تیم ها که با تمرینات و برنامه ریزی های مدون پا درعرصه مسابقات بین المللی دوچرخه سواری گذاشته اند، نشانه افزایش اعتبار تور بین المللی ایران -آذربایجان در عرصه جهانی است.

** مشکلات و چالش های تور بین المللی ایران -آذربایجان
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان از نبود متولی مشخص به عنوان یکی از چالش های اساسی برگزاری این رویداد ورزشی فراملی یاد کرد.
فیروزی گفت: اینکه هر بار نهادی متولی و پیشگام برگزاری توری با این قدمت شود، برازنده نیست، ضمن اینکه نبود پشتیبانی مالی و ردیف اعتباری مشخص از کیفیت برگزاری این تور قدیمی می کاهد.
وی همچنین از نبود اسپانسر به عنوان دیگر مشکل تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان نام برد و توضیح داد: عدم حضور اسپانسر به نبود پخش زنده تلویزیونی بر می گردد و این وضعیت در شان برگزاری تور نیست، ضمن اینکه صدا و سیما نیز به عنوان یک خواسته به حق به دنبال حق و حقوق خود از پخش زنده تلویزیونی است، اما با توجه به پیچیدگی موضوع همه باید دست به دست هم دهیم تا با ارتقای کیفیت تور به افزایش اعتبار ورزشی کشورمان در عرصه بین المللی کمک کنیم.
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان اضافه کرد: باید نفرات مشخصی به عنوان متولیان پیگیری امور برگزاری تور مشخص شوند و ما در این زمینه پیشنهادی به مسئولان ورزش داده ایم مبنی بر اینکه با واگذاری برگزاری تور به بخش خصوصی و نظارت اداره کل ورزش و جوانان استان می توان برای ارتقای کیفیت آن بیشتر کوشید.
وی یادآور شد: در سال های گذشته با مشکل نبود خودروی سقف کشویی در برگزاری تور مواجه بودیم و مدیران تیم های شرکت کننده نمی توانستند با اعضای تیم خود هماهنگی ایجاد کنند و در برهه ای از زمان ناچار از اجاره تاکسی شدیم، اما در نهایت امسال برای نخستین بار خودروی بدون راننده در اختیار مدیران تیم ها گداشتیم و یکی از مشکلات دیرپای تور را حل کردیم.
دبیر هیات دوچرخه سواری استان آذرایجان شرقی نیز گفت: 32 دوره برگزاری تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان باعث شده است که ما تجربیات ارزشمندی در این زمینه به دست آوریم.
هوشیار با اشاره به واگذاری امور برگزاری تورهای معتبر دوچرخه سواری در کشورهای جنوب شرق آسیا و کشورهای همسایه مانند جمهوری آذربایجان به شرکت هایی از کشورهای اروپایی اظهار کرد: خوشبختانه ما در سایه 32 سال ممارست، تجربیات زیادی در این زمینه کسب کرده ایم و اکنون چارت تشکیلاتی کاملی برای این رویداد ورزشی فراملی داریم و به عبارت دیگر برگزاری آن را بومی کرده ایم و حتی می توانیم در جاهای دیگر تور برگزار کنیم.
دارنده مدال های آسیایی 2013 و 2014 رشته دوچرخه سواری کشورمان نیز با اشاره به توان و پتانسیل دوچرخه سواران ایرانی و درخشش آنان در سطح آسیا، پیشنهاد داد از امتیاز میزبانی در این تور برای کاستن از طول مسیرها و تعریف مسیرهای جدید با شیب بالا به منظور درخشش توانمندی های دو چرخه سواران وطنی استفاده شود.
سیدی افزود: البته انجام این این گونه اقدامات در برگزاری های تورهای بین المللی دوچرخه سواری عرف است و باعث تنوع در مسیرهای برگزاری مسابقات نیز می شود.

** ضرورت بازتعریف مسیرهای تور
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در خصوص مسایلی که در سی و دومین دوره برگزاری تور در خصوص مسیرهای مسابقه مطرح شد، گفت: بالای نود و پنج درصد مسیر تور امسال مسیر سال گذشته بود و مرحله آخر تور که سال گذشته از سرعین به تبریزدر پیست اسکی سهند تمام شد، امسال به دلیل ناکافی بودن امکانات پیست برای برگزاری مراسم اختتامیه به ارتفاعات تفرجگاه عینالی تغییر یافت.
فیروزی اضافه کرد: متاسفانه در دقیقه نود مرحله آخر تور به ما خبر دادند که
مسیر سربالایی تفرجگاه عینالی در دست مرمت است وبه همین دلیل ناچار شدیم تور را در مقابل لاله پارک خاتمه دهیم.
وی با اشاره به تورنمنت بودن تور و روال فدراسیون جهانی دوچرخه سواری مبنی بر تغییر ملموس مسیر برگزاری تور در هر دو سه سال یک بار ادامه داد: البته باید توجه داشت که در هر حال هر بخش از تور اعم از کوهستان و کفی و مسیر بلند و کوتاه با هم در نظر گرفته شود.
وی در خصوص مطالبات مربوط به گسترده تر کردن دایره جغرافیایی برگزاری تور نیز گفت: کیفیت تور اولویت نخست برگزاری آن می باشد؛ شاید ما به عنوان آذربایجانی بخواهیم تور را در میانه و یا در سراب و یا در نقاط دیگر استان خاتمه دهیم، ولی باید در نظر داشته باشیم که آیا امکانات و شرایط موجود این اجازه را به ما می دهد که متاسفانه باید بگویم در بیشتر نقاط با مشکل مواجه می شویم.
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان تاکید کرد: با این وجود ستاد برگزاری تور آمادگی خود را اعلام می کند که هر گونه پیشنهاد و انتقادی را در این مورد پس از دریافت و مطالعه به مرحله بررسی بگذارد.
دبیر هیات دوچرخه سواری آذربایجان شرقی نیز در این باره گفت: اصل اساسی در برگزاری تور این است که رکابزنان پس از خاتمه هر مرحله زودتر ترانسفر شده و به هتل برگردند و دوچرخه سواران ریکاوری لازم را انجام بدهند تا برای مسابقه فردای آن روز آماده شوند.
هوشیار افزود: خوشبختانه ترانسفور در تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در حد صفر بوده است.
وی اضافه کرد: وجود برگزاری این تور در سال های گذشته باز هم در امر اسکان و غذا با مشکل مواجه هستیم و باید برای حل این موضوع راهکاری ارائه شود و مسئولان استانی در این زمینه ورود پیدا کنند تا در زمان باقی مانده برای تور بعدی با برنامه وارد شویم.
سیدی، قهرمان نام آور رشته دوچرخه سواری کشورمان نیز در مورد مشکلات و کاستی های سی و دومین تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان گفت: برای دوچرخه سوار مهم و تاثیر گذار است که مسیر تور چگونه باشد؛ مثلا دوچرخه سوار سربالایی رو دوست دارد مسیر تور بیشتر از این نوع باشد ولی باید شرایط منطقه و دیگر دوچرخه سواران نیز در نظر گرفته شود و قهرمانی را باید در تمام بخش ها و تنوع مسیر بدست آورد.

** تلاش برای نوآوری در تور بین المللی ایران - آذربایجان
دبیر اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان در خصوص ضرورت نوآوری در تور در بخش هایی از قبیل افزایش جوایز مسابقات اظهار کرد: واقعیت این است که جایزه امسال تور 40 درصد بیشتر از کف جایزه تعیین شده از سوی فدراسیون جهانی دوچرخه سواری بود.
فیروزی افزود: چون تیم های برتر و نفرات برتر صاحب جوایز می شوند، بیشتر تیم هایی که تمایل به حضور در تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان دارند، تقاضا می کنند که مقداری از هزینه جوایز را صرف ایاب و ذهاب آنان کنیم که این امر امکان پذیر نبوده و مستلزم بار مالی زیادی است.
وی با اشاره به تلاش عوامل تور برای تامین رفاه و راحتی حداکثری تیم های شرکت کننده تشریح کرد: برای مثال چون در اروپا آب معدنی گران است، این قلم به تعداد محدود در اختیار تیم ها گذاشته می شود، ولی ما در تورمان این مشکل را نداشته و بطری های آب معدنی به شکل نامحدود در اختیار شرکت کنندگان می گذاریم، زیرا در تعالیم دینی ما هم در مورد آب دادن به دیگر توصیه های موکد است.
فیروزی با اشاره به مشکلات ریز و درشت بی شمار در برگزاری تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان به ویژه از لحاظ شناخت ذائقه تیم های شرکت کننده افزود: مثلا یک تیم انتظار دارد برای صرف صبحانه هندوانه در اختیار آنان قرار د هیم و یا تیم دیگر ماکارونی را به شیشلیک ما ترجیح می دهد و اینها مشکلات به ظاهر کوچک، اما در اصل تاثیرگذاری هستند که انرژی زیادی از ما می گیرند و برآورده کردن هر یک از آنها مشکلات خاص خودش را دارد.
وی در مورد ایجاد تنوع در مسیر تور نیز خاطرنشان کرد: در این سی و دو سال برگزاری تور، دو بار اقدام به بردن تور به آن طرف مرزها در جمهوری خودمختار نخجوان کردیم که با مشکلات عدیده ای برخورد کردیم؛ مثلا برای ورود دوچرخه سواران ارمنستانی اجازه ورود داده نمی شد و یا کشور ترکیه اجازه ورود نمی دهد و اگر اجازه ورود نیز بدهد، مسئولیت تامین امنیت دوچرخه سواران با ما و به اسم ایران است.
وی یاد آور شد: امسال در نظر داریم با کمک تیم بیست و پنج نفره ای، تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان را از سه منظر حوزه فنی و اجرایی، حوزه رسانه ای و اجتماعی و حوزه سیاسی بررسی کنیم.
دبیر هیات اجرایی تور بین المللی دوچرخه سواری ایران - آذربایجان شرقی نیز گفت: باید توجه کنیم که دیگر شهرها و استانها با درخواست برگزاری تور در آن شهرها کمکی برای برگزار کنندگان تور باشند و اینطور نباشد که به نام آنها تمام شود و فشار بر گردن ما بیافتد و در همه مسائل دخیل باشند.
سیدی، قهرمان دوچرخه سواری کشورمان نیز گفت: با برگزاری مداوم تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان هر سال به سطح برگزاری تورهای معتبر در دیگر کشورها نزدیک می شویم و امیدوارم روزی ما الگویی برای دیگر کشورها و تور های ورزشی باشیم.
خبرنگار: آب بسته**انتشار: عزیزی راد
9853/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.