به گزارش ایرنا، بدر شکوهی روز دوشنبه در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان سراب ضعف نظارت، نشت آب ذخیره شده به بیرون از سد، تخصیص نیافتن اعتبار برای مرمت و نگهداری را از دلایل تعطیلی این سدها برشمرد.
وی با اشاره به مشکلات خشکسالی و کمبود آب کشاورزی در منطقه، تخصیص اعتبار لازم و تسریع در عملیات بازسازی این سدها را خواستار شد.
شکوهی با اشاره به منابع آبی موجود در سراب گفت: از یک هزار و 805 چاه مجاز دارای پروانه در شهرستان، سالانه 142 میلیون مترمکعب آب تخلیه می شود که از این میزان 15 میلیون مترمکعب بصورت مازاد برداشت می شود .
فرماندار سراب با بیان اینکه سهم صنعت این منطقه در بخش آب کمتر از 2 درصد است، افزود : تاکنون برای مصارف صنعتی این شهرستان 164 حلقه چاه تخصیص داده شده است که از آن تعداد 5.2 میلیون مترمکعب آب برداشت می شود .
وی، با اشاره به افت سطح آب های زیرزمینی و مشکل کم آبی در منطقه بر لزوم تعدیل مجوز برداشت ها تاکید کرد و گفت: شهرستان سراب در تعادل سازی سفره آب های زیرزمینی رتبه سوم استانی را دارد.
شکوهی با بیان اینکه این شهرستان در نصب کنتور هوشمند برای چاه های مجاز جزو 2 شهرستان برتر استان است، خاطرنشان کرد: با انسداد 95 درصد از چاه های غیرمجاز و نصب 346 کنتور هوشمند، 4 میلیون و 300 مترمکعب آب صرفه جویی شده است .
وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد منابع آب این شهرستان در بخش کشاورزی مصرف می شود، از بهره بردارن خواست تا ضمن توجه به ارزش اقتصادی آب، با اصلاح و رعایت الگوی کشت و تشکیل تعاونی آب بران از روش های نوین جهت آبیاری استفاده کنند .
فرماندار سراب با تاکید بر لایروبی و آزادسازی تصرفات غیرقانونی در حریم و بستر رودخانه ها اظهارکرد: تمامی اعیانی های احداث شده در مسیر رودخانه ها باید با همکاری ادارات و اعضای شورای حفاظت از منابع آب در قلع و قمع شوند .
شهرستان سراب با جمعیت 134 هزار نفر در 134 کیلومتری شرق مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و دارای 2 بخش، 4 شهر، 9 دهستان و 64 روستاست.
خبرنگار: بهنام مجتهدی** تنظیم: ن.مرادپور** انتشار: پرویز انصاری
/3071/7224/6132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.