نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه اساس اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دانش‌بنیان است، گفت: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی راه و مسیر خودش را به طور دقیق و صحیح بپیماید، نیازمند اقتصاد دانش‌بنیان هستیم.
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمد علی آل‌هاشم در دیدار با مدیران منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، با اشاره به فعالیت‌های این مجموعه، اظهار کرد: ایجاد هم‌پیوندی و هم‌افزایی بین عناصر و امکانات موجود از برکات این مجموعه است که باید از این فرصت استفاده بهینه را ببریم.
وی با اشاره به اینکه نام منطقه ویژه علم و فناوری ربع‌رشیدی، بسیار مبارک است، ادامه داد: امید است که این منطقه مایه خیر و برکت جامعه باشد؛ اگر موقوفات ربع رشیدی احیا شود، برای تبریز افتخار و مایه‌ی برکت خواهد بود، اما متاسفانه موقوفات از انتفاع خارج شده‌اند.
وی با بیان اینکه هماهنگی و همکاری با مراکز دانشگاهی و صنایع استان در بحث فناوری بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: امروزه وزارت دفاع در حوزه‌ی صنایع مختلف با دانشگاه‌های کشور در ارتباط بوده و این تجهیزات و امکانات داخلی به برکت همدلی و هماهنگی با مراکز دانشگاهی به وجود آمده است.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: همواره به مراکز دانشگاهی نیز توصیه می‌کنیم که مسیر را برای صنعت‌گران و صنایع باز بگذارید، چرا که دانشگاه می‌تواند کمک شایانی در حوزه اقتصاد مقاومتی داشته باشد و پایان‌نامه‌های دانشجویان را به سمت اقتصاد مقاومتی سوق دهند.
وی با اشاره به انتظارت مطرح شده از سوی رئیس منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی، تاکید کرد: انتظارات مطرح شده به جاست که در ارتباط با فعالیت‌های اقتصادی دانش‌بنیان و هم در اولویت دادن به خرید محصولات دانش بنیان بوده و همچنین معرفی مستمر نیازهای فناورانه در حوزه ماموریت‌های منطقه ویژه برای ایجاد مسئله تحقیقاتی برای دانشگاه‌ها نیز موضوع بسیار مهمی است.
وی اولویت دادن به فعالین دانش‌بنیان در اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد کم را امری مهم در جهت حمایت از تولید علم و فناوری دانست و افزود: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد تا فناوران بتوانند وارد میدان شوند و همچنین بانک‌ها نیز باید در حوزه اقتصاد مقاومتی وارد میدان شده و تسهیلات با کارمزد کم را در اختیار سرمایه‌گذاران اقتصاد مقاومتی قرار دهند تا این افراد بتوانند سرمایه‌های خود را در مسیر اقتصاد مقاومتی و فناوری به جریان بیندازند.
نماینده ولی‌فقیه در استان با تاکید بر اینکه تولید باید یک فرهنگ بوده و شعار ملت ایران نیز باید حرکت در مسیر تولید علم، تولید کار، تولید قطعه، تولید فناوری و... باشد، گفت: وقتی می‌گوییم تولید رونق یابد، منظور تولید داخل بوده و تمامی موارد اعم از تولید علم، فناوری، کالا و... را شامل می‌شود؛ علم و عمل باید توام باهم باشند چرا که در این شرایط موفقیت‌های چشمگیری خواهیم داشت.
وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: در اقتصاد مقاومتی، مرغوبیت کالای داخلی و ارتقای کیفیت کالا امر بسیار مهم بوده و اسراف نکردن، افزایش تولید ملی به همراه افزایش کیفیت، رونق دادن به فرهنگ استفاده از تولید داخل، واگذار کردن اقتصاد به مردم و رها شدن از اقتصاد دولتی و... از جمله مواردی است که در اقتصاد مقاومتی مورد تاکید است.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم با تاکید بر اینکه باید از وابستگی اقتصاد به نفت خودداری شود، اظهار کرد: یکی از توطئه‌های رژیم پهلوی، وابسته کردن اقتصاد کشور به نفت بود؛ در شرایط تحریم هیچ کشوری نفت ما را نمی‌خرید و اگر هم می‌خرید ما نمی‌توانستیم با کشتی خودمان نفت را به طرف مقابل بفرستیم! چنانچه توسط دلالان نفتمان را می‌فروختیم، پولمان را نمی‌دادند و بانک‌ها پول ما را تبدیل نمی‌کردند! از این رو نباید اقتصاد ما به نفت وابسته می‌شد، امروزه می‌توانیم معادن را جایگزین نفت کنیم.
وی با بیان اینکه طبق اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد باید به مردم واگذار شود، خاطرنشان کرد: در اقتصاد مقاومتی ارتقا و مرغوبیت کیفیت کالای داخلی بسیار مهم است؛ ما باید روی پای خودمان ایستاده و خودمان امور را اداره کنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان بیان کرد: الحمدالله پیشرفت‌های زیادی در طول سال‌ها محقق شده که منطقه ویژه علم و فناوری جزوی از این پیشرفت‌ها و افتخارات بوده و در حقیقت امتیازی برای آذربایجان‌شرقی است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.