به گزارش ایرنا، آیت الله محمدتقی پورمحمدی روز یکشنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی مراغه افزود: مقابله با انواع بدعت هایی که وهن عزاداری حسینی و تشییع در ایام محرم بوده، نیازمند عزم عمومی و فرهنگ سازی در این راستا بوده است.
وی ادامه داد: فتوای مراجع عظام تقلید در خصوص مقابله و عدم برگزاری برخی بدعت ها در آئین های سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از زمان های گذشته وجود داشته و این امر منحصر به زمان حال نبوده لذا فتوای مراجع عظام، علما و رهبر انقلاب در این خصوص باید فصل الخطابی در این راستا باشد.
وی اضافه کرد: برگزاری آئین های عزاداری و سوگواری حسینی با نظم و شعور در کنار شور حسینی با ساماندهی و فرهنگ سازی در بین آحاد مردم و هیئت های عزاداری، علاوه بر اجر معنوی موجب ترویج ارزش های اسلامی و دینی خواهد شد.
وی با تاکید بر لزوم ساماندهی و نظم بخشی به آیین های سنتی عزاداری حسینی مراغه گفت: تعیین مکانی مناسب برای حضور منسجم هیئت های عزاداری در ایام دهه اول محرم به ویژه در تاسوعا و عاشورای حسینی ضروری بوده و خیابان جام جم گزینه مناسبی برای این منظور در سال آینده است.
فرماندار مراغه نیز در این نشست با اشاره به برگزاری مناسب آئین های عزاداری در ایام محرم در این شهرستان گفت: تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی برای تامین امنیت و نظم این آیین ها قابل تقدیر است.
ظفر محمدی افزود: پیشگیری از برخی بدعت های موجود در آئین های عزاداری فقط با همراهی مردم و هیئت های عزاداری و نیز فرهنگ سازی مناسب در این راستا ممکن خواهد بود.
شهردار مراغه نیز در این نشست با اشاره به اقدامات مجموعه مدیریت شهری در ایام محرم در این شهرستان گفت: نیروهای شهرداری به صورت شبانه روزی در راستای خدمات رسانی و تنظیف معابر و خیابان های برگزاری آئین های سوگواری حسینی تلاش مضاعفی در این ایام داشته اند.
محمدرضا احمدی افزود: با توجه به محور قرار گرفتن خیابان جام جم در زمینه ترافیک شهری، اقدام و تمهیدهای مناسب برای برگزاری آئین های عزاداری و نیز مناسبت های ملی و مذهبی در این مکان در آینده ای نزدیک انجام می شود.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی مراغه نیز در این نشست با اشاره به اجرای طرح های تبلیغی و فرهنگی در ایام محرم در این شهرستان گفت: برای ترویج و تبیین آموزه های دینی و نهضت عاشورا، 225 نفر از روحانیون در این ایام عازم نقاط مختلف شهرستان از جمله 174 روستا و هیئت های حسینی شدند.
حجت الاسلام علی امیری افزود: در ایام محرم امسال، 171 هیئت شامل 89 هیئت عزاداری حسینی در سطح شهر، 10 هیئت ویژه بانوان و نیز 72 هیئت روستایی دارای مجوز رسمی از این سازمان به عزاداری و برگزاری آئین های سوگواری حسینی می پردازند.
وی ادامه داد: برگزاری جلسات مشترک با روسای هیئت های حسینی، نشست های آموزش و فرهنگ سازی، جلسات رفع اختلاف و نیز همایش طلایه داران تبلیغ از جمله فعالیت های فرهنگی این اداره قبل از آغاز ایام محرم بوده است.
وی اضافه کرد: با توجه به برگزاری مناسب آیین های عزاداری حسینی توسط برخی از هیئت های حسینی، در مراسمی پس از اربعین حسینی از این هیئت ها تجلیل خواهد شد.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی ** انتشار: رستگار
7487/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.