به گزارش ایرنا، جواد محمودی در سومین نشست کارگروه سلامت، ایمنی و امنیت غذائی مراغه افزود: فلسفه برگزاری این کارگروه، هم اندیشی و همکاری جمعی دستگاه ها و نهادها برای برون رفت از برخی مشکلات حوزه بهداشت عمومی شهرستان است.
وی ادامه داد: ریشه یابی، شناسایی و ساماندهی برخی مشکلات بخش سلامت و امنیت غذائی از جمله لجن کش های شهری با هدف پیشگیری از معضلات زیست محیطی، دستفروشان و جگرفروشی های غیرمجاز و نیز جلوگیری از عرضه قلیان در اماکن عمومی در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
وی اضافه کرد: با ساماندهی و رفع این مشکلات، بخشی از دغدغه های آحاد مردم در سلامت، تامین امنیت غذائی و مشکلات زیست محیطی مرتفع خواهد شد.
رئیس دانشکده علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی مراغه نیز با تاکید بر لزوم اهتمام بیشتر اعضای این کارگروه در اجرائی شدن مصوبات آن گفت: مسائل مرتبط با بهداشت و سلامت جامعه قابل مقایسه با مضوعات دیگر نبوده و مسامحه در این حوزه برای جامعه قابل قبول و پذیرفته نخواهد بود.
علی جنتی افزود: برای رفع مشکلات موجود در بخش بهداشت عمومی به صورت اساسی و زیربنایی، عزم جدی مسئولان و همکاری دستگاه ها و نهاد های نظارتی و اجرایی نیاز است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در بخش بهداشتی مراغه ادامه داد: تاخیر در عدم ساماندهی دستفروشان و عرضه کنندگان مواد خام دامی از جمله جگرفروشی های سیار، عرضه نامناسب و غیربهداشتی مواد لبنی با منشا تولیدی نامعلوم از جمله مسائلی است که باید با عزم عمومی و فرهنگ سازی مرتفع شود.
وی اضافه کرد: رفع مشکل لجن کش های شهری و نیز عدم اجرای مناسب طرح ممنوعیت عرضه غیرمجاز قلیان در اماکن عمومی و واحدهای صنفی نیز با همراهی نهادها نظارتی و متولی امر ضروری است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز در این نشست با اشاره به روند ساماندهی لجن کش های شهری گفت: این مشکل با همکاری شهرداری، آب و فاضلاب شهری و محیط زیست با تعیین محل مناسبی برای تخلیه فاضلاب های جمع آوری شده به زودی مرتفع می شود.
احمد مجتهدی با تاکید بر لزوم ساماندهی جگرفروشی های سیار با توجه به مخاطرات بهداشتی عرضه غیرمجاز فرآورده های دامی توسط این افراد در سطح شهر افزود: به دلیل عدم وجود صنف کاری و پروانه کسب و محل مشخص برای این دستفروشان، نظارت بر عرضه مواد غذائی در این امکان دشوار است.
وی ادامه داد: برای نظارت و برخورد با متخلفان در این زمینه در راستای تامین امنیت غذائی شهروندان، ساماندهی و ایجاد مکان مناسب برای استقرار این دستفروشان با برخورداری از موازین بهداشتی با همکاری شهرداری و سایر نهادها، بیش از پیش ضروری و حیاتی است.
معاون غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی نیز با اشاره به عرضه غیربهداشتی مواد لبنی به صورت فله ای و نیز وضعیت نامناسب کارگاه های تولیدی پنیر سنتی در منطقه گفت: حمایت از سرمایه گذاری برای ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی برای تولید محصولات لبنی، بهترین راهکار برای تامین امنیت غذائی مردم خواهد بود.
خرمی افزود: هدایت برای ایجاد زمینه کسب و کار فعال در زمینه تولیدات لبنی با ایجاد واحدهای دارای پروانه کسب و بهداشتی، مهمترین اقدام با حمایت بخشداری ها و تعاونی ها برای تولید محصولاتی ایمن برای حفاظت از سلامت جامعه خواهد بود.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است.
خبرنگار: ابراهیم مطلوبی**انتشار:عیسی عطاپور**
3077/7487
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.