به گزارش ایرنا، رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی روز چهارشنبه در نخستین نشست این کارگروه با بیان اینکه حقوق عامه واژه ای بسیار وسیع و عمیق است، افزود: قوه قضائیه به عنوان مجری این اصل مهم قانون اساسی باید گام های مناسبی در این زمینه بردارد که ایجاد کارگروه فوق می تواند در رسیدن به اهداف مورد نظر مقام معظم رهبری جهت تحقق این اصل قانونی موثر باشد.
حجت الاسلام حکمتعلی مظفری اظهار کرد: هر آنچه که در قوانین عادی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به صورت کلان در قالب حقوق شهروندی مصرح شده، همان حقوق عامه است که صیانت و حفاظت از آن باید متولی مشخصی داشته باشد.
وی از حقوق عامه به عنوان مظلوم ترین حقوق دانست که متولی خاصی ندارد و تاکنون نیز در این رابطه اقدامی شایسته به انجام نرسیده که تلاش داریم با ایجاد کارگروه یاد شده به این مساله ورود پیدا کرده و با مساعدت، همکاری، تعامل و هم فکری دوستان خود در سایر ارگان ها اقداماتی در این زمینه انجام دهیم.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان تبریز نیز در این نشست حقوق عامه را جزو حقوق اصلی مصرح در قانون اساسی برشمرد که تاکنون راکد مانده است.
موسی خلیل اللهی افزود: طبق قانون اساسی دادستانی در این رابطه مسئولیت مستقیم دارد و معاونت حفظ خقوق عامه در قوه قضائیه نیز برای رصد موضوعات مربوطه و برنامه ریزی جهت تحقق آن ایجاد شده است.
وی با اشاره به برخی اقدامات انجام شده در آذربایجان شرقی جهت صیانت از حقوق عامه، گفت: این اقدامات در قالب حفظ و احقاق بیت المال و پیشگیری از وقوع برخی جرایم انجام شده است.
خلیل اللهی، اجرای طرح استاندارد سازی آسانسورهای شهرستان تبریز از سه سال قبل، ساماندهی بستر و حریم رودخانه های مختلف استان، طرح ایمن سازی مناطق فرسوده و ساختمان های قدیمی بافت مرکزی شهر تبریز و نحوه خدمات رسانی به مردم در بیمارستان ها را از جمله موارد مصداقی فعالیت های دستگاه قضائی آذربایجان شرقی در حوزه صیانت از حقوق عامه بیان کرد.
به گزارش ایرنا، در این نشست که با حضور خبرنگاران رسانه های استان برگزار شد، درباره اعضا، نحوه برگزاری و ساعات جلسات، تعیین دبیرخانه کارگروه و نقطه نظرات سایر اعضا بحث و بررسی شد.
بر این اساس مقرر شد دبیرخانه کارگروه صیانت از حقوق عامه آذربایجان شرقی در حوزه ریاست دادگستری آذربایجان شرقی مستقر شده و دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به عنوان دبیر انتخاب شد.
رئیس کل دادگستری، معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری، رئیس محاکم دادگستری مرکز استان، دادستان مرکز استان، فرمانده انتظامی، مدیرکل بازرسی، رئیس ستاد حقوق شهروندی مستقر در استانداری، معاون سیاسی و امنیتی استاندار و مدیرکل صدا و سیمای آذربایجان شرقی اعضای اولیه ستاد مزبور را تشکیل می دهند.
خبرنگار: سیدیحیی مرتضائی ** انتشار: رستگار
3038/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.