به گزارش ایرنا، تمام شهرها و روستاهای استان رنگ عاشورایی به خود گرفته و مردم این استان در این روز از عمق جان به عزاداری، سینه زنی و زنجیززنی می پردازند.
انبوه جمعیت و مردم عزادار در گوشه گوشه شهر تبریز و سایر شهرهای استان به طریقی به امام حسین (ع) عرض ادب، احترام و تسلیت دارند.
ندای یا حسین مظلوم، صدای طبل های عزاداری، شپیور و سنج فضای شهرهای استان را فرا گرفته است.
مردم عزادار آذربایجان شرقی همانند سال های گذشته از صبح امروز در قالب هیات ها و دسته های عزاداری از نقاط مختلف شهر به راه افتاده و با سینه زنی، زنجیرزنی و مرثیه سرایی و نوحه خوانی درمسیرهای اصلی و فرعی، یاد و خاطره حضرت سیدالشهدا (ع) و یاران باوفایش را گرامی داشتند.
عزاداران در حالی که پرچم ها و بیرق های سیاه، سبز و سرخ در دست دارند و پیشاپیش آنان سالخوردگان و ریش سفیدان محله ها در حرکت هستند در خیابان های اصلی این شهر براساس یک سنت دیرینه به سوگواری پرداختند.
مساجد، تکایا و هیات های عزاداری در عاشورا شاهد حضور انبوهی از اقشار مختلف اعم از پیر و جوان، زن و مرد و نوجوانان و خردسالان است که با عشق به خاندان اهل بیت(ع) نشان دادند که یاد و خاطره حماسه حسینی را زنده نگه می دارند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان شرقی دارای سه هزار و 500 هیات مذهبی است که نقش مهمی در زنده نگه داشتن واقعه کربلا و ایثارگری های سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش دارند.
آیین‌های عزاداری تیمچه مظفریه تبریز، مشعل گردانی روستای شیشوان عجب‌شیر، تخته زنی روستای فیروز سالار آذرشهر، شاخسی- واخسی(شاه حسین- وای حسین) تبریز، علم‌گردانی روستای سیه سران جلفا، شبیه‌خوانی شهر بخشایش، علم بندی شهرستان مراغه و شمع گذاری (شمع پایلاما) ازجمله آیین‌های عاشورایی هستند که تاکنون از آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.
گزارش از مینا بازگشا ** انتشار: رستگار
6120/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.