به گزارش ایرنا، دفاعی که در آن زن و مرد، پیر و جوان، ترک، فارس، لر، عرب، ارمنی و اقشار مختلف مردم از هر طبقه و طیفی همچون ید واحد در برابر دشمن متجاوز ایستادگی کردند و به دور از هر گونه اختلاف و سلیقه، مقاومتی جانانه کردند تا هشت سال دفاع مقدس را به گنجینه ای اسرار انگیز و تمام عیار از اصل مقاومت یک ملت و اتحاد و همبستگی ملی تبدیل کنند.
تقدیم افزون بر250 هزار شهید گلگون کفن، هزاران جانباز و آزاده و شهادت صدها نفر غیرنظامی، سند مظلومیت و حقانیت جمهوری اسلامی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس است که با وجود مشکلات عدیده اقتصادی، مردم یکپارچه و منسجم ایران اسلامی توانستند دفاعی جانانه از خود نشان داده و برای اولین بار در تاریح این دیار کهن، اجازه دست اندازی بیگانگان به سرزمین مادری را ندهند.
بدون تردید گرامیداشت هفته دفاع مقدس، نه تنها فرصتی برای تجدید خاطره ها و یاد این ایام مبارک است، بلکه رسالتی بس عظیم بر عهده تمامی مردم و به ویژه نهادهای فرهنگی و سیاسی است تا با ارج نهادن به افتخارات این دوران، نسبت به ترویج و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت که بقا و ثبات جمهوری اسلامی به آن وابسته است، برنامه ریزی های مدون و تاثیرگذاری را به مورد اجرا بگذارند.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به اهمیت و جایگاه دفاع مقدس در صلابت و اقتدار نظام، می گوید: بدون شک اگر این ایام و فرهنگ خاص دفاع مقدس که نشات گرفته از فرهنگ و نهضت عاشورا است در جامعه جاری و ساری شود، آینده این مملکت تضمین شده است.
حجت‌الاسلام محمدعلی آل هاشم ادامه می دهد: دفاع مقدس تجربه ای بسیار مهم و عملی برای جمهوری اسلامی در مقابله با دشمنان تا بن دندان مسلح بود که با وجود کمک های شرق و غرب به ارتش عراق، مردم ایران اسلامی با ایمان مثال زدنی و رهبری داهیانه امام راحل توانست تمامی نقشه ها و ایده های دشمنان را خنثی کرده و تمامی اهداف آنها علیه نظام عقیم ماند.
وی با بیان اینکه امروز مسیر جمهوری اسلامی با همان صلابت زمان امام راحل (ع) در سایه رهنمودهای رهبر معظم انقلاب ادامه دارد، اظهار کرد: دشمنان هر چه قدر ما را از تهدیدهای گوناگون همچون نظامی، سیاسی و اقتصادی بترسانند، اثر نخواهد داشت و این امر در طول 38 سال گذشته برای آنها ثابت شده است.
حجت الاسلام آل هاشم ادامه داد: در سال 1359 دشمن بعثی با نیت پیروزی در عرض کمتر از یک هفته جنگ علیه ایران را آغاز کرد و حتی برای اهواز استاندار نیز تعیین کرده بود و درصدد فتح سه روزه اهواز و یک هفته ای تهران بود.
وی اضافه کرد: رژیم بعث عراق به سردکردگی آمریکای جنایتکار قبل از شروع جنگ برای براندازی نظام 19 ماه تلاش کرده بودند و بعد از عدم موفقیت، برای ساقط کردن جمهوری اسلامی جنگ هشت ساله را آغاز کرد.
حجت الاسلام آل هاشم با بیان این که جنگ عراق علیه ایران با حمایت های آمریکا، شوروی و با پشتیبانی هواپیماهای فرانسه با حمایت های تجهیزات شیمیایی آلمانی ها و حمایت مالی اعراب منطقه آغاز شد و پایان یافت، افزود: هدف متحدان از حمایت عراق براندازی نظام جمهوری اسلامی، تصرف خاک ایران و تسلط بر نفت منطقه بود که به هیچ کدام از آرزوهای خود، به برکت خون شهدا و ایستادگی آحاد مردم، نرسیدند.
وی، صبر و استقامت ملت ایران در طول هشت سال دفاع مقدس را ستودنی و در تاریخ جنگ های مدرن بی همتا دانست و گفت: امروز نیز نظام به حمایت مردمی نیاز دارد و باید با همان روحیه آن دوران در برابر دشمنان ایستاد.
امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه دفاع مقدس همچنان ادامه دارد، یادآور شد: شهدای مدافع حرم در غربت و در راه دفاع از حریم ولایت به شهادت می رسند که این راه همان راه شهدای دفاع مقدس است.
حجت الاسلام آل هاشم، عرصه کنونی دفاع از کشور را حوزه های فرهنگی و اجتماعی ذکر کرد و افزود: هم اکنون کشور ما درگیر جنگ نرم با دشمنان اسلامی و انقلاب است که هوشیاری و بصیرت افزایی برای سربلند بیرون آمدن از این عرصه اصل اساسی است.
فرمانده سپاه عاشورا و از فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز در گفت و گو با ایرنا، هفته دفاع مقدس را ویترین و نمایشگاه توانمندی غیرت و میهن دوستی ایرانیان بیان کرد و گفت: این هفته، فرصت بسیار مناسب و مهم برای یادآوری مجاهدت ها، جان فشانی ها و ایثار آحاد مردم و رزمندگان آن دوران است که البته این فرصت برای روزهای تمام سال باید در نظر گرفته شود.
سردار غلام عسکر کریمیان، دفاع مقدس را گنجینه بی پایان ارزش های الهی و انقلابی دانست و بر لزوم شناساندن این ذخیره به جوانان و نسل جدید تاکید و اظهار کرد: دفاع مقدس برگ زرین و یکی از شکوفاترین برهه های تاریخی ایران و انقلاب اسلامی است که تحلیل و بررسی ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی، فرهنگی و حتی هنری و ادبی آن زمان بیشتری نیاز دارد.
وی ، تقدیم 250 هزار شهید، هزاران جانباز و آزاده را برگ و سندی قابل اتکا برای اتحاد و مقاومت مردم ایران در طول هشت سال دفاع مقدس برشمرد و افزود: این دوران طلایی که در تاریخ ما با خون شهیدان مزین شده است، هرگز از یادها فراموش نخواهد شد و جوانان هر روز با شور و شعف برای کسب معارف این دوران ارزشمند تلاش می کنند.
کریمیان، امنیت و اقتدار کنونی ایران را ناشی از خون پاک شهدای دفاع مقدس و ایستادگی و مقاومت مردان و زنان آزاده ای دانست که آرمان های اسلام و امام راحل را با جان و دل پذیرفتند و برای دفاع از این آرمان ها جان و مال خود را فدا کردند.
وی ادامه داد: اینکه مردم ایران بدون کوچکترین حمایت و با کمترین امکانات دفاعی و نظامی به دشمنی که از سوی افزون بر 40 کشور جهان حمایت می شد، اجازه ندادند وجبی از خاک کشور را در اختیار بگیرد، برگ زرین و سند افتخار ایرانیان در طول تاریخ بوده و برای همیشه خواهد ماند.
این رزمنده و آزاده دوران دفاع مقدس با تاکید بر لزوم اشاعه فرهنگ مقاومت و عاشورایی و نقل خاطرات دوران دفاع مقدس برای نسل جوان، گفت: دفاع مقدس عرصه ای نامتناهی برای عرضه انواع هنرها در قالب های مختلف برای نسل جوان و آینده است که اگر از این مقوله غافل شویم، دشمنان انقلاب عرصه های جدید و ضدفرهنگی را برای جوانان تدارک خواهند دید.
کریمیان، ناگفته های دوران دفاع مقدس را بسیار وسیع دانست و ادامه داد: در حال حاضر یکی از رسالت های مهم و اصلی اصحاب رسانه، هنرمندان، نویسندگان و اهل فرهنگ و هنر تبیین و تشریح دستاوردهای بی نظیر آن دوران است.
به گزارش ایرنا، یکی دیگر از رزمندگان دفاع مقدس و از نیروهای توپخانه سپاه پایداران انقلاب اسلامی در این دوران، از دفاع مقدس به عنوان مردمی ترین و ارزشی ترین جنگ های دوران معاصر یاد کرد و گفت: این دوران ثابت کرد که جوانان بهترین مدیریت را می‌ توانند انجام دهند و آمار شهدا نیز نشان می‌دهد که همین طیف بیشترین تعداد شهدا را شکل می ‌دهند.
سردار عزت الله جعفری با تاکید بر اینکه دفاع مقدس نباید هرگز فراموش شود، گفت: دفاع مقدس چون برگ زرین سرزمین ایران است که طی آن ابهت دشمنان اسلام و انقلاب شکسته و ارزش و معنویت برای این کشور خلق شد.
وی ادامه داد: هشت سال دفاع مقدس با مدیریت مردم پیش رفت و در آن اقشار مختلف اعم از دانش‌ آموزان، دانشجویان، بازاریان، طلاب و آحاد ملت ایران به خوبی در ارکان این دفاع نقش ایفا کردند.
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌ های دفاع مقدس آذربایجان‌ ‌شرقی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران اولین و آخرین کشور جهان است که حرف از اسلام ناب محمدی (ص) زد و بر اساس گفتمان عاشورائی امام حسین (ع) اقدام به دفاع از خود کرد، یادآور شد: بر همین اساس، دفاع مردم از آب و خاک خود به 'دفاع مقدس' شهرت یافته است.
جعفری از فرهنگ مقاومت، ایثار و شهادت به عنوان ثروت ملی ایران نام برد و اظهار کرد: رهبر انقلاب به این نکته مهم اشاره کردند و فرمودند: 'صدام، ضعف را در کشور ما احساس کرد که به خود جرأت حمله داد'؛ بنابراین باید این درس را از تاریخ بگیریم که نگذاریم دشمن احساس ضعف را در ما ببیند و با اتحاد و یکپارچگی راه نفوذ را باید بست.
وی گفت: دفاع مقدس باعث ایجاد فرهنگ معنویت در مناطق عملیاتی و بین رزمندگان شد، چون این دفاع از روی عقل و منطق بود که موجب خلق و تکرار صحنه‌های عاشورائی گردید.
سردار جعفری با بیان اینکه هم اکنون جامعه ما بیش از هر زمان دیگری به آثار، مستندها و دستاوردهای بی بدیل دفاع مقدس نیاز دارد، ادامه داد: این دوران و صفحه زرین تاریخ مملکت سرشار از گنجینه های ناب و بی همتای فرهنگی، ارزشی، معنوی، سیاسی و مدیریتی است که می توان با تمسک به آنها مسیر توسعه و پیشرفت کشور را سرعت بخشید.
به گزارش ایرنا، دفاع مقدس برهه ای مهم و تاثیرگذار در تاریخ جمهوری اسلامی است که مقاومت یک ملت در طول هشت سال در آن خلاصه شده و حاوی ابعاد و زوایای پیدا و پنهان گوناگونی است که پرداختن به آنها از ضروریات و الزامات جامعه امروز است که به شدت به لحاظ فرهنگی و معنوی تهدید می شود.
تبیین و تشریح و بازگوئی خاطرات، آموزه ها و دستاوردهای دفاع مقدس می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات کنونی کشور باشد.
مردم آذربایجان شرقی نیز همپا با دیگر هموطنان خود در هشت سال دفاع مقدس حدود 9 هزار شهید، بیش از 22 هزار جانباز، یک هزار و 900 آزاده و 508 شهید جاویدالاثر تقدیم دین و مملکت کردند.
در جنگ تحمیلی افزون بر 65 هزار رزمنده از این خطه به جبهه های جنگ حق علیه باطل اعزام شدند.
گزارش از: سیدیحیی مرتضائی**انتشار: عزیزی راد
3038/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.