یداله بایبوردی روز چهارشنبه با اشاره به انجام موفقیت آمیز مرحله اول عملیات پیگرانی بر روی خطوط لوله 24 اینچ تبریز- تسوج ، 20 اینچ سلماس- خوی، 20 اینچ دوزدوزان – اهر و 20 اینچ اردبیل- خلخال جمعا به طول 300 کیلومتر در روزهای گذشته، گفت: گام نخست در جهت افزایش اطمینان و تقویت ضریب ایمنی خطوط لوله برداشته شد.
وی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه زمان بندی شده و منسجم، سعی داریم قبل از شروع فصل سرد سال، بیش از 2 هزار کیلومتر از مجموع خطوط فشارقوی این منطقه از طریق پیگ تمیز کننده و هوشمند مورد بازنگری قرار گیرد تا نقاط آسیب دیده احتمالی شناسایی، مرمت و بازسازی شود.
وی در مورد هزینه انجام این عملیات گفت: اجرای این طرح از برنامه های سالانه شرکت محسوب می شود و ردیف اعتباری جداگانه ای ندارد، زیرا برای اجرای آن از نیروی انسانی موجود استفاده می شود.
وی رسالت مناطق عملیاتی را حفاظت از سرمایه های ملی و انتقال بهینه گاز طبیعی دانست و گفت: ایجاد تمهیدات لازم از جمله پیگرانی خطوط لوله، اورهال تاسیسات، حفاظت از زنگ، تسطیح و بازسازی مسیرهای خطوط برای تردد ماشین آلات، ساخت ابنیه فنی مناسب در مسیر خطوط لوله، بازرسی و تعمیرات دوره ای تأسیسات تقویت فشار گاز، علاوه بر افزایش ضریب ایمنی موجب اطمینان از پایداری انتقال گاز به ویژه در زمان پیک مصرف می شود.
مدیر منطقه 8 عملیات انتقال گاز اضافه کرد: انتظار می رود با حذف عوامل ناایمن و کاهش ریسک، ضریب پایداری و اطمینان انتقال گاز در فصول سرد سال افزایش یافته و تقویت شود.
پیگ (از انگلیسی PIG که سرنام Pipeline Inspection Gauge است) وسیله‌ای مورد استفاده در لوله‌های انتقال سیالات از جمله لوله‌های آب، فاضلاب، انتقال نفت و گاز است.
از پیگ معمولا برای تمیزکاری لوله، ایجاد حائل فیزیکی بین دو سیال متفاوت، نظارت بر بدنه لوله و ضبط اطلاعات هندسی خط لوله استفاده می شود.
به عملیات استفاده از پیگ در داخل لوله‌ها، 'پیگ‌رانی' گفته می شود و پیگ‌رانی بدون متوقف کردن جریان سیال امکان‌پذیر است.
به گزارش ایرنا، ماموریت منطقه 8 عملیات انتقال گاز کشور، دریافت گاز طبیعی از مناطق 3، 7 و 9 و منابع خارجی و انتقال ایمن، پایدار، بهره ور و پاک به مبادی مصارف داخلی کشور و پایانه های صادراتی (کشورهای ترکیه، جمهوری خود مختار نخجوان و جمهوری ارمنستان) و همچنین بهره برداری و نگهداری 4 هزار کیلومتر خطوط لوله است.
خبرنگار: پرویز انصاری ** انتشار: رستگار
3071/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.