به گزارش ایرنا، ولی الله فرج اللهی روز شنبه در نشست کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان افزود: بارش های نامناسب و کمبود شدید آب و فروش نرفتن محصولات سردرختی آسیب بزرگی به کشاورزان زده که جا دارد اقدامات لازم برای حمایت از کشاورزان منطقه انجام شود.
وی با تاکید بر ضرورت جلوگیری از توسعه باغات در سطح منطقه اظهار کرد: در صورت ادامه این روند کشاورزی منطقه با بحران و تهدید جدی مواجه می شود.
رئیس کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی بناب با اشاره به قرار گرفتن در آستانه فصل پاییز و لزوم برنامه ریزی لازم برای انجام کشت پاییزه بر تغییر الگوی کشت تاکید و یادآوری کرد: کشت گیاهان دارویی و دانه های روغنی و کلزا باید در اولویت اول کشاورزان قرار گیرد.
فرج اللهی ادامه داد: به منظور تامین آب کشاورزی 20 میلیارد ریال اعتبار از محل ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تکمیل کانال دشت بناب و 10 میلیارد ریال برای بهسازی کانال نهر مهرآباد تخصیص یافته است.
مدیر جهاد کشاورزی بناب نیز در این نشست با اشاره به نقش و اهمیت بخش کشاورزی در اقتصاد منطقه گفت: وضعیت بارندگی در این شهرستان مناسب نبوده و با وجود اینکه سال زراعی 96-95 رو به اتمام است، در مقایسه با سال زراعی 95-94 به میزان 113 میلی متر بارندگی کمتری روی داده است.
حسین قلی فتحی افزود: میزان بارندگی در سال زراعی جاری 166 میلی متر است که این رقم در سال گذشته 281 میلی متر بود.
وی اظهار کرد: کاهش میزان بارندگی اراضی دیم این شهرستان را نیز تحت تاثیر قرار داده و محصول مناسبی برداشت نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی بناب سطح زیرکشت مزارع غلات در این شهرستان را 10 هزار و 139 هکتار اعلام و پیش بینی کرد 18 هزار تن گندم از این مزارع برداشت شود.
فتحی ادامه داد: 5 هزار و 207 تن گندم با نرخ تضمینی از کشاورزان منطقه خریداری شده و این میزان به مراکز خرید داده شده است.
وی گفت: در6 ماهه اول سال جاری تعداد 7 دستگاه ماشین آلات کشاورزی جذب این شهرستان شد و حدود یک هزار و 500 میلیون ریال برای خرید آن ها پرداخت شد که 35 درصد مبلغ به صورت بلاعوض و 65 درصد نیز آورده اشخاص بود.
مدیر جهاد کشاورزی بناب از تامین بذر مورد نیاز کشاورزان منطقه خبر داد و گفت: با وجود اینکه به دلیل عدم بارندگی های مناسب نگران تامین بذر مورد نیاز بودیم ولی بذر مورد نیاز تولید شده و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
فتحی افزود: تاکنون حدود 2 هزار هکتار از اراضی کشاورزی منطقه به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز شده و در صددیم که بخش دیگری از اراضی این شهرستان را تحت پوشش این طرح ببریم.
شهرستان 140 هزار نفری بناب در 110 کیلومتری جنوب تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی از قطب های کشاورزی استان است که همواره محصولات کشاورزی آن از نظر کیفیت و کمیت از مرغوب ترین ها به شمار می رود.
کشاورزان بنابی در طول سال محصولاتی مانند غلات، صیفی جات، انگور و میوه های مختلف سردرختی را تولید و عرضه می کنند.
تنظیم کننده: پرویز بابائی ** انتشار دهنده:رستگار
8023/6183
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.