به گزارش ایرنا، سعید شبستری خیابانی روز چهارشنبه در هفتاد و نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور در تبریز با بیان اینکه در گذشته، دانشگاه ها نقش مهمی در جهت دهی افکار عمومی داشتند، گفت: متاسفانه در زمان حاضر، این نقش بسیار کنرگ شده و آن چنان که باید و شاید تحرکی در حوزه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در این مراکز علمی شاهد نیستیم.
وی با اشاره به تاسیس نهاد انقلابی جهاد دانشگاهی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی اظهار کرد: خوشبختانه این نهاد موثر و انقلابی توانسته در مقایسه با سایر نهادهای مشابه، عملکرد بسیار درخشانی را از خود بر جای بگذارد.
شبستری ادامه داد: جهاد دانشگاهی می تواند نقش مهمی در پرکردن خلاهای فکری و اعتقادی جوانان داشته باشد.
وی با تبیین وضعیت فعلی وضعیت فرهنگی در دانشگاه ها اظهار کرد: در سال های نه چندان دور، در یک سخنرانی در دانشگاه ها، جای سوزن انداختن نبود ولی امروزه متاسفانه این برنامه ها کمرنگ تر شده است.
وی با تاکید بر اینکه باید فکری به حال وضعیت فرهنگی در دانشگاه ها کرد، افزود: هر نسلی، اقتضائات خاص خود را می طلبد و باید تلاش کنیم با در نظر گرفتن این موضوع، تدابیر و سیاست های عملیاتی مناسبی را اتخاذ کنیم.
شبستری با یادآوری برخی اتفاقات مربوط به انقلاب فرهنگی دانشگاه ها در دانشگاه تبریز گفت: در آن ایام، یک هرج و مرج و بی نظمی در دانشگاه ها ایجاد شده بود و گروه ها و گروهک های راست و چپ با تبلیغ افکار سیاسی خود، درصدد عضویت بسیاری از دانشجویان بودند.
وی با اشاره به اینکه انقلاب فرهنگی از دانشگاه تبریز آغاز شد، ادامه داد: در آن زمان، تمامی دانشکده های این دانشگاه در دست چندین گروه سیاسی بود و در جلوی درب یکی از همین دانشکده ها، پرچم شوروی نصب شده بود.
وی با اشاره به فتح دانشگاه تبریز و همچنین دانشکده هان آن توسط اعضای انجمن اسلامی گفت: بعد از فتح دانشگاه از زیرزمین یکی از دانشکده ها، نقشه های مربوط به عملیات های کردستان را پیدا کردیم که خوشبختانه با اقدام به موقع دانشجویان مومن و انقلابی، بساط چنین اقداماتی از بدنه دانشگاه برچیده شد.
سرپست استانداری آذربایجان شرقی با انتقاد از عملکرد برخی نهادهای فرهنگی گفت: بیشتر مردم فکر می کنند که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تنها متولی بحث فرهنگ در جامعه است در حالی که چندین نهاد فرهنگی دیگر در این حوزه مسئولیت دارند.
وی خاطرنشان کرد: حدود 17 درصد از اعتبارات فرهنگی دولت به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص داده می شود و بقیه به نهادهایی همچون سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه های علمیه اختصاص می یابد.
وی با اشاره به شبیخون فرهنگی دشمنان نسبت به جمهوری اسلامی ایران و نظام اسلامی خاطرنشان کرد: استکبار جهانی در ساده ترین اقدامات ضد فرهنگی خود، به ساخت سریال های 500 قسمتی با محوریت خانوادگی روی آورده و با پخش آن از شبکه های ماهواره ای، کانون گرم خانواده و عقاید جوانان را هدف قرار داده و بی بند و باری جنسی و روابط نامشروع را ترویج می دهد.
وی با اشاره به اینکه دشمن بیکار ننشسته و برای 50 سال آتی ما برنامه ضدفرهنگی دارد، گفت: ما نیز باید با مدنظر قرار دادن این موضوع، نهایت تلاش خود را برای مقابله فرهنگی و آگاهسازی جوانان به کار گیریم.
شبستری با بیان اینکه بی توجهی و سهل انگاری در ارتباط با مسائل فرهنگی، تزلزل بخش های مختلف جامعه را به دنبال خواهد داشت، بر لزوم پاسخ به شبهات جوانان، پرکردن خلاهای فکری آنان توسط جهاد دانشگاهی و استفاده بیش از پیش از فضای مجازی با روش های مدرن و پرهیز از روش های سنتی و قدیمی تاکید کرد.
وی خاطرنشان کرد: بسیاری از جوانان برومند نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران همچون ایام دفاع مقدس، صدها کیلومتر دورتر از خاک کشور، با استکبار جهانی و ایادی شوم آن می جنگند و خانواده های آنان انتظار دارند که دستگاه های متولی نیز، زحمات آنان را نادیده نگرفته و برای اعتلای نام اسلام و انقلاب اسلامی بیش از پیش تلاش کنند.
بر اساس این گزارش هفتاد و نهمین گردهمایی معاونان فرهنگی جهاد دانشگاهی و روسای مراکز و سازمان‌های تخصصی و فرهنگی به میزبانی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی در دانشگاه تبریز برگزار شد.
خبرنگار: پرویز انصاری**انتشار: عزیزی راد
3071/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.