هرچند نگاهی به رویکرد چندساله باشگاه بزرگ تراکتورسازی در بکارگیری بازیکنان گویای این واقعیت است که مدیریت باشگاه اعتقاد و اعتمادی به جوان گرائی و بومی گرائی نداشته است، اما محرومیت از سوی فیفا توفیق اجباری برای این تیم فراهم ساخت تا به سراغ بازیکنان جوان و بومی تربیت شده تیم های پایه برود که البته طی چند بازی آغازین لیگ برتر نمایشی قابل قبول داشته اند.
آخرین نمونه جوان گرائی و توجه به بازیکنان بومی در تراکتورسازی و حتی سایر تیم های بزرگ تبریز از جمله ماشین سازی و شهرداری به افزون بر 22 سال قبل برمی گردد که طی آن 'واسیلی گوجا'ی رومانیایی و 'آصف نمازاوف' آذربایجانی در دو تیم قرمز و سبر تبریز به سراغ جوانان آینده دار رفتند و مزد این اقدامات را فوتبال تبریز با بازیکنانی نظیر کریم باقری، سیروس و غلامحسین دین محمدی، ستار همدانی، حسین و رسول خطیبی، حسین حسن دخت، علی باغمیشه، مرحوم رضا حسن زاده، مرحوم دکتر علیرضا نیکمهر، کاظم محمودی، علیرضا پژمان و چندین بازیکن دیگر طی دو دهه اخیر گرفت.
با دوری تراکتورسازی از لیگ برتر و هجوم بازیکنان غیربومی و پا به سن گذاشته به این تیم روند، جوان گرائی در فوتبال آذربایجان به کلی از بین رفت و متاسفانه این روش تا حدی پیش رفت که حتی در دوره هایی از لیگ برتر هیچ بازیکن جوان تبریزی در تراکتورسازی دیده نمی شد و این موضوع برای هواداران آذربایجانی چندان خوشایند نبود.
تعصب خاص مردم آذربایجان و هواداران به تراکتورسازی موضوع تازه ای نیست، بلکه در بسیاری از تیم های مطرح جهان از جمله در لیگ های اسپانیا، انگلیس، آلمان و ترکیه نیز وجود دارد و هواداران تیم های حاضر در این لیگ ها تمایل دارند از بازیکنان بومی آن مناطق به جای بازیکنان غیر بومی استفاده شود.
لیگ هفدهم مسیر جدیدی را پیش روی تیم اول آذربایجان گشوده است که عنصر اصلی آن حضور جوانان جویای نام، پرانرژی و متعصب است و می تواند آینده این تیم پرطرفدار را برای سال های سال بیمه کرده و چهره جدیدی از آن برای فوتبال ایران و آسیا ارایه کند.
جوانان 18 و 19 ساله ای همچون علی طاهران، محمدرضا آزادی، محمد نادری، فاخر تهامی، امیر نصر آزادانی، محمدامین بهرامی، عارف آغاسی، محمد مسلمی پور و امیر اسدزاده که امسال افتخار حضور در تیم تراکتورسازی را به دست آورده اند، بدون تردید آینده فوتبال آذربایجان را در صورت رعایت اصول اخلاقی و حرفه ای از آن خود خواهند کرد.
تراکتورسازی مدل 96 ترکیبی زیبا و متوازن از نفرات باتجربه همچون مهدی کیانی به عنوان لیدر تمام عیار، محمد ابراهیمی، فرزاد حاتمی و محمد ایران پوریان و جوانان نخبه ورزشی را تشکیل داده است که طی روزهای آینده و در ادامه لیگ برتر چهره یک تیم منسجم و تاکتیکی را به خود خواهد گرفت.
با وجود اینکه تراکتورسازی لیگ هفدهم را با سه باخت پیاپی مقابل تیم های استقلال خوزستان، پیروزی و استقلال تهران آغاز کرد، اما ارایه نمایشی دلپذیر و بازی های هجومی مقابل دو تیم مدعی پایتخت نشان داد که قرمزهای تبریز حرف های زیادی در این فصل از لیگ برتر برای گفتن دارند.
پاس کاری های منظم و مرتب، استفاده از کارهای ترکیبی مقابل دروازه حریفان، دفاع تیمی منسجم و ارایه فوتبال با برنامه و بدون استرس در کنار پرهیز از سانترهای بی هدف از جناحین از جمله ویژگی های بارز و شاخص تراکتورسازی است.
البته ضعف دروازه بانی و بی دقتی مهاجمان از نقاط ضعف تیم فوتبال تراکتورسازی است که این مورد نیز بیشتر ناشی از جوان بودن تیم بوده و به مرور و با گذشت هفته های اولیه لیگ برتر، با تلاش کادر فنی می تواند مرتفع شود.
نقطه قابل توجه و مهم برای اوج گیری تراکتورسازی به نقش هواداران در حمایت از جوانان باانگیزه و با طراوت بر می گردد که البته تاکنون نیز هواداران این تیم بدون کوچکترین مشکلی و با تمام قوا و نیروی خود از تیم جوان شده تراکتورسازی حمایت و پشتیبانی کرده اند واین روند باید تا پایان لیگ امسال تداوم یابد.
بدیهی است که آینده درخشان، جوان و بومی تیم محبوب آذربایجان تنها با ایجاد انگیزه و تزریق روحیه برای افزایش اعتماد به نفس میسر خواهد شد.
یحیی گلرمحمدی، سرمربی جوان و کاربلد تراکتورسازان به خوبی به وضعیت این تیم در فصل جاری لیگ برتر آگاهی دارد و با توجه به کارنامه اش در تیم های ذوب آهن، صبا، پیروزی و نفت تهران که جوان گرائی را جزو اولویت های خود قرار داده بود، گزینه ای بسیار مناسب برای سرخ پوشان فوتبال ایران است.
گل محمدی با این رویکرد می تواند در پایان فصل کارنامه ای درخشان و به یاد ماندنی از خود به یادگار گذاشته و حتی با سپری شدن دوران محرومیت از پنجره نقل و انتقالات و اضافه شدن چند بازیکن زبده، برای فصل های آینده برنامه ای مدون ارایه کرده و همچنان به مربیگری خود در تراکتورسازی ادامه دهد.
* خبرنگار ایرنا در تبریز
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.