مدیر عامل خانه تشکل‌های غیر دولتی آذربایجان‌شرقی، برنامه‌های کمیته سمن‌ها برای رویداد "تبریز 2018" را تشریح کرد.
 
محمد حسین یعقوبی در گفت‌و‌گو با ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، با تاکید بر اینکه در خانه تشکل‌های غیر دولتی حدود 630 تشکل عضو هستند، افزود: این مجموعه با هدف حمایت همه جانبه و توانمندسازی گروه‌های مردمی تشکیل شده و معتقدم که با مشارکت آگاهانه مردم، مسائل و مشکلات جامعه حل شدنی است.
 
وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همکاری کشورهای اسلامی، بیان کرد: گردشگران در هنگام سفر، بیشتر با مردم محلی نسبت به ادارات و سازمان‌های دولتی در ارتباط هستند و از این لحاظ، بهتر است این رویداد به طور مردمی برگزار شود.
 
برگزاری جشنواره سفالگری و مجسمه‌سازی قرمز پالچیق
 
وی در خصوص برنامه‌های پیشنهادی خانه تشکل های غیردولتی استان، گفت: برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری سفالگری و مجسمه‌سازی تحت عنوان قرمز پالچیق، جشنواره بازی های محلی در میادین و پارک ها و معرفی شاخصه‌های تبریز به عنوان شهر بدون گدا، شهر سه علامه، شهر اولین ها و ... از جمله آن هاست.
 
رئیس کمیته سمن‌ها هم چنین از تلاش برای تشکیل تیم مترجمی زبان‌های خارجی با هدف راهنمایی گردشگران و آموزش رانندگان تاکسی، اتوبوس و آژانس برای همراهی هر چه بهتر گردشگران خبر داد.
 
نقش اثرگذار ناشنوایان و معلولان در معرفی آذربایجان‌شرقی
 
وی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ناشنوایان و معلولان نیز می‌توانند در برگزاری هرچه بهتر این رویداد مشارکت کنند، افزود: با ناشنوایان و معلولان استانی برای ارتباط با دیگر ناشنوایان و معلولان در نقاط مختلف جهان و دعوت آنان برای سفر و بازدید از تبریز، مذاکراتی داشته‌ایم تا از پتانسیل‌های این گروه از جامعه نیز نهایت استفاده را بکنیم.
 
وی در خصوص اهمیت وجود پلیس گردشگری در شهر بیان کرد: این پلیس بیشتر وظیفه نظم دهی و راهنمایی گردشگران را بر عهده دارد و از سویی سازمان ترافیک شهرداری و آموزش و پرورش نیز در این طرح شرکت دارند.
 
یعقوبی با اشاره بر تشکیل تیم بانوان بی‌سرپرست برای آموزش صنایع دستی به آنان، افزود: بیشتر بانوان در تهیه غذاهای خانگی و محلی و هم‌چنین در ساخت صنایع‌دستی و رودوزی‌های سنتی مهارت دارند ولی متاسفانه به طور جزیره‌ای در سطح استان فعالیت می‌کنند که نیاز به مدیریت واحد و سازماندهی شده برای فروش محصولات خود دارند.
 
وی  با بیان اینکه می‌توان بخشی از خیابان تربیت را به حالت نوستالژیک درآورد، گفت: تجهیز این خیابان به طور نمادین به تلگراف و پست‌های قدیمی، نظمیه، غذاهای سنتی و شربت‌های محلی جذابیت خاصی را برای گردشگران و شهروندان فراهم می‌کند که از این راه می‌توان درآمدزایی کرد.
 
راه‌اندازی موزه ویژه خانواده‌های قدیمی تبریز
 
وی با اشاره به اینکه خانواده‌های قدیمی تبریزی می‌توانند اسناد و مدارک خانواده‌های خود را در محلی مشخص به نمایش عموم بگذارند، ادامه داد: با احداث موزه خانواده در تبریز، اسناد و مدارک پراکنده در دست خانواده‌ها جمع‌بندی و حفاظت می‌شود و از سویی با غرفه‌بندی مناسب، عکس‌ها و لوازم و اسناد مربوط به هر خانواده نگهداری می‌شود و نماینده هر خانواده حتی می‌تواند در موزه حضور داشته باشد و توضیحات لازم را بدهد.
 
یعقوبی در بخشی از سخنان خود از نگاه مثبت اداره کل میراث فرهنگی استان به سازمان‌های مردم نهاد ابراز خرسندی کرد و همکاری مستمر مسئولان دولتی با تشکل‌های مردم‌نهاد را زمینه‌ای برای توسعه فعالیت‌ها دانست.
 
وی در پایان از برگزاری همایش توانمدسازی سمن‌ها در شهریور ماه امسال خبر داد و افزود: در این همایش به بررسی پیشنهادات و طرح‌های ارائه شده تشکل‌ها می‌پردازیم و بعد از تصویب طرح‌های کاربردی در ستاد تبریز 2018، فعالیت‌ها آغاز می‌شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.