اول آگوست از سوی سازمان بهداشت جهانی و یونیسف به عنوان روز جهانی شیر مادر تعیین شده است و در ایران همه ساله از 10 تا 16 مرداد به عنوان هفته ی جهانی شیرمادر نام گذاری شده است. با توجه به اهمیت تغذیه ی طبیعی نوزاد با شیر مادر، متاسفانه برخی مادران شیردهی طبیعی را متوقف و شیر خشک را جایگزین شیر مادر می کنند. 
اما چرا از نظر بهداشت و پزشکی روز دنیا به اهمیت شیر مادر تاکید شده و تا سن دوسالگی   توصیه می شود تا نوزاد از شیر مادر تغذیه شود؟
دکتر حسن فرهاد غیبی، متخصص تغذیه در گفت و گو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی با بیان اینکه شیر مادر یکی از مهم ترین موضوعاتی هست که باید مورد توجه مادران قرار گیرد، گفت: وقتی نوزادی متولد می شود تغذیه ی اولیه کودک با شیر مادر انجام می شود و این موهبت الهی دارای فواید زیاد برای مادر و نوزاد است. 
وی افزود: برخی مادران که برای شیردهی نوزادان خود از شیر خشک استفاده می کنند باید نسبت به مسائل بهداشتی، سلامت و بهداشت شیشه ی شیر خشک دقت کافی داشته باشند تا شیشه به میکروب ها آلوده نشود چرا که نوزاد از این طریق آلوده شده و به بیماری های عفونی از قبیل اسهال دچار می شود. نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، 17 مرتبه کم تر از کودکانی که شیر خشک مصرف می کنند دچار بیماری می شوند. 
متخصص تغذیه با بیان اینکه استفاده از شیر خشک در تغذیه ی نوزادان ممکن است با دستگاه گوارش نوزاد سازگاری نداشته باشد، اعلام کرد: استفاده از شیر خشک علاوه بر هزینه های گزاف و سنگین می تواند در سلامت نوزاد مشکل ایجاد کند. 
وی در خصوص اهمیت شیر مادر برای نوزاد تازه متولد شده، اعلام کرد: شیر مادر نسبت به افزایش سن کودک تولید می شود و غلظت آن رفته رفته زیاد می شود. شیر مادر دارای انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آب، چربی و مواد قندی است که در 6 ماه اول تمامی نیازهای اولیه ی نوزاد را تامین می کند. شیر مادر در تمامی ساعات شبانه روز در دسترس است وبا شیردهی سلول های ایمنی مادر به نوزاد انتقال یافته  و سیستم ایمنی بدن نوزاد را ارتقاء می دهد. 
دکتر غیبی با اشاره به اینکه نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند کم تر دچار بیماری می شوند، تاکید کرد: طبق مطالعات انجام شده نوزادانی که شیر مادر مصرف می کنند در آینده دارای اعتماد به نفس بالا بوده و کم تر دچار بیماری های مزمن می شود. 
وی با تاکید بر اینکه مادرانی که به نوزادان خود شیر می دهند، از وضعیت سلامت بالاتری برخوردارند، یادآور شد: مادرانی که در دوران بارداری دچار اضافه وزن می شوند در دوران شیردهی وزنشان کم می شود و مجددا به وزن ایده آل دست می یابند.
وی افزود: شیر مادر در رشد طبیعی نوزاد تاثیر بسزایی دارد و توصیه ی بنده این است که مادران حدود 15 یا 20 دقیقه هر بار شیردهی انجام دهند و به طور متوسط دوسال به نوزادان خود شیر بدهند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.