دبیر چهارمین همایش ملی مشروطیت گفت: همایش ملی مشروطیت 14 مرداد ماه برگزار می‌شود.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، محمد علی پرغو در نشست خبری همایش ملی مشروطیت اظهار کرد: این همایش در تالار شماره‎ سه دانشکده‌ی جغرافیا در دانشگاه تبریز و راس ساعت 8:30 صبح الی 1:30 صبح برگزار خواهد شد.
 
وی افزود: این همایش با حضور سخنرانان برجسته از جمله نماینده‌ی ولی فقیه در استان و دانشمند مشهور، "موسی فقیه حقانی" و در پنج بخش ادبیات، الهیات، حقوق، علوم سیاسی و تاریخ برگزار خواهد شد.
 
وی با بیان این که بیش از 30 مقاله به دبیرخانه ی همایش ارسال شده بود، گفت: از این تعداد تنها 22 مقاله پذیرفته شد و مجموع مقالات در قالب کتاب چاپ شده و تقدیم شرکت کنندگان خواهد شد.
 
پرغو با اشاره به ضرورت برگزاری همایش ملی مشروطیت عنوان کرد: با توجه به تاکید دین اسلام بر مبارزه با بی عدالتی و استبداد، انقلاب مشروطیت نقطه‌ی عطفی برای تشکیل حکومت برخواسته از دین و دموکراسی بود.
 
وی گفت: حرکت طوفانی عالمان دین و روشنفکران زمان قاجار مردم را راهنمایی کرد تا برای مبارزه با هرگونه ظلم و ستم قیام کنند.
 
رئیس موسسه فرهنگ و تاریخ دانشگاه تبریز اظهار کرد:  عوامل حکومتی در آن زمان به جای مبارزه با استبداد داخلی و خارجی و خدمت به مردم، شروع به حمایت از بیگانگان کردند و علمایی همچون شیخ فضل الله نوری، شهید بهبهانی و نائینی بنا به وظیفه‌ی شرعی خود و با تمام وجود مبارزه کرده و دست استکبار را از کشور کوتاه کردند.
 
وی با بیان این که زوایای پنهان انقلاب مشروطیت هنوز آشکار نشده است، گفت: کتاب‌ها و مقاله‌های بسیاری در راستای روشنگری انقلاب مشروطیت نوشته شده ولی هنوز تمامی حقایق آن روشن نشده است، بررسی آراء و اندیشه‌های افراد، شخصیت‌های مهم دوران مشروطیت، نقش و جایگاه نهادها و طیف‌های مختلف در مشروطه به خصوص زنان، توجه به مباحث حقوقی و رویکردها و جریانات ادبی در مشروطه از جمله اصولی هستند که باید به آن‌ها توجه بیشتری کرد.  
 
پرغو با اشاره به اقدامات موسسه‎ی تاریخ و فرهنگ دانشگاه تبریز اظهار کرد: این مجموعه اقدام به تالیف، ترجمه و چاپ کتاب‎های بسیاری کرده است و کتاب «آذربایجان قصه‎لری» نیز از کتاب‎های در دست چاپ به زبان آذری است.
 
وی افزود: برگزاری همایش‌های «قره باغ»، جنگ‌های جهانی و عهد نامه‎ی گلستان از همایش‌های برگزار شده توسط این موسسه بوده است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.