به گزارش ایرنا، مجتبی راعی شامگاه جمعه در آیین رونمایی فیلم 'حیوان' ساخته برادران ارک در هتل کایای تبریز با اشاره به نخستین شناخت خود از این دو برادر فیلمساز جوان تبریزی افزود: در جشنواره همدان داور بودم و فیلم 'سویوق' از برادران ارک دیدم و احساس کردم که این فیلم نوید فیلم سازی بزرگ است و بقیه داوران نیز این نظر را داشتند، و جایزه برادران ارک به حق شایسته تلاش والایشان بود.
راعی با بیان اینکه همواره نگران بودم که این همه استعداد چه می شود، چون استعدادهای به هدر رفته زیاد دیدیم، تشریح کرد: با جرات می گویم که تبریز دو جوان با استعداد و توانمند دارد که فکر می کنم از بزرگان فیلم سازی آینده کشور خواهند بود.
وی خاطرنشان کرد: جامعه نقشی جدی در قبال استعدادهایش دارد و بدترین حالت این است که انتظار داشته باشیم دولت باید پا پیش بگذارد؛ در حقیقت دولت نیز در این زمینه وظایفی دارد و باید انجام دهد، اما اشتباه بزرگی است اگر برای تامین همه فرصت ها منتظر دولت باشیم.
هنرمند مطرح عرصه سینمای کشور، با بیان اینکه سرمایه یک شهر آدم های بزرگ آن هستند و شما هنرمندان سرمایه شهرتان هستند، تاکید کرد: این جوانان سرمایه تبریز هستند، باید خود شهر همکاری و برای تلاش و فعالیت آنها شوری ایجاد کند؛ برای موفقیت هنرمند این حمایت مهم است که رشد یابد و تشویق شود.
راعی با تاکید بر اینکه جوانان برای پیشرفت به این حمایت ها احتیاج دارند، ادامه داد: باید به این استعدادها پاسخ دهید، پیشکسوتان این عرصه وظیفه مهمی دارند که باید تشویق کنند زیرا تشویق های شما در ارتقاء کیفیت هنر و فرهنگ شهرتان نقش مستقیم دارد.
راعی خاظرنشان کرد: چیزی که انگیزه مرا مضاعف می کند، فرهنگی است که این جوانان را رشد داده؛ فرهنگ شمس است که این توان را به برادران ارک داده است.
وی با بیان اینکه این دو برادر می توانند بگویند ما فرزند شمس ام، تاکید کرد: این ظرفیت کوچکی نیست، مولانا اگر شمس را نمی دید استادی معمولی بود که به همان سادگی می مرد.
راعی اذعان داشت: شمس می گوید 'من نهنگی هستم که در تبریز جا نداشتم زیرا این شهر جای نهنگ های بزرگتر بودند'؛ این فرهنگ در ژن و کلام این جوانان است و امیدوارم بیشتر از هر کسی خودشان قدر این ژن را بدانند.
وی ادامه داد: برخی از جوانان کار را از فیلم فیلمسازان بزرگ دنیا یاد می گیرند و فرهنگ را هم از همان فیلمسازان می آموزند؛ باید تلاش کنیم تا در کنار بزرگان این عرصه چیزی برای گفتن داشته و بتوانم بنویسم؛ این جوانان باز نتیجه فرهنگ این شهر و مردمند که چه پرورش داده است.
فیلمساز بزرگ کشور با بیان اینکه این خاک چیزی دارد که چنین بزرگانی پرورش می دهد، گفت: امیدوارم برادران ارک فرهنگ تبریز، شمس، شیخ شبستری، علامه قاضی و علامه جعفری را رشد دهند و ما باید منتظر باشیم فیلمسازانی بزرگ با قد و قواره جهانی ببینیم.

**برادران ارک بار دیگر نام تبریز را جهانی کردند/ جای خالی رویداد مهم سینمایی پر می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این آئین گفت: برادران ارک با کسب جایزه جشنواره کن با معرفی فرهنگ و تمدن آذربایجان بار دیگر نام تبریز را جهانی کردند.
محمد محمدپور با بیان اینکه برادران ارک با گام بزرگ و ارزشمند خویش توانستند سرمایه بزرگی برای استان ایجاد کنند، تاکید کرد: جایزه جشنواره کن تنها افتخاری برای برادران ارک و عوامل این فیلم نیست، بلکه همه سینمای کشور، استان و آحاد مردم افتخار می کنند که این رویداد بزرگ را شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: اخیرا شاهد دو رخداد مهم در تولید فیلم 'حیوان' بودیم، حضور درخشان هنرمندان این شهر در عرصه های بین المللی افتخار بزرگی است که مسئولان این عرصه یقین می دهد هنرمندان ما جایگاه خود را خوب می شناسند و از حضور و درخشش در عرصه های برتر جهانی صرف نظر نمی کنند.
محمدپور گفت: کسانی که خود و فرهنگ و هنر خود را می شناسند، می دانند از کدام مجاری برای این کشور افتخار آفرینی کنند.
وی افزود: با کسب جایزه فستیوال کن توسط برادران ارک امیدمان بیشتر شده که قله های رفیع فرهنگ و هنر جهان را فتح کنیم، همچنان که نقش مهمی در شکل گیری فرهنگ و تمدن ایران داشته ایم.
محمدپور اذعان داشت: کسی کتمان نخواهد کرد که آذربایجان شرقی در شکل گیری فرهنگ و تمدن ایران زمین نقش موثری داشته است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی با بیان اینکه وظیفه ما این است که بستر پیشرفت فراهم و فراخ تر کنیم، تاکید کرد: به این نتیجه رسیدیم که باید عرصه هایی را فراهم کنیم که زمینه زایش در سینمای کشور را تامین کند و تلاش می کنیم در کنار پیشکسوتان عرصه های فرهنگ و هنری، بستر آموزش، فعالیت و پیشرفت جوانان را توسعه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: همه دوستان همکاری کردند تا به نقطه ای برسیم که فیلم تبریز حرفی برای گفتن داشته باشد، در طول این سالیان همه فعالان این عرصه در جشنواره های فیلم وحدت، فیلم رحمت تلاش کردند، اما جای جشنواره ای بزرگ و قدرتمند که امروز آغاز شده و تا دهه های متمادی ادامه پیدا کند در استان ما خالی بود، جشنواره فیلم تبریز در همین راستا شکل گرفت.
محمدپور ادامه داد: فعالان عرصه هنر استقبال خوبی از این اقدام داشتند، این استقبال ها عزم ما و فعالان سینمای جوان را جزم تر خواهند کرد؛ تلاش می کنیم فعالیت های سینمایی و نهادهای مدنی و مردمی سینمایی در تبریز شکل بگیرد و راهی تعریف شود که فعالیت ها پربارتر از گذشته ادامه یابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی اظهار امیدواری کرد با شرایط مهیا شده سایر هنرمندان بتوانند قله های بلند و پرافتخار جهانی را با سرعت فتح کنند.
محمدپور یادآور شد: رویداد مهم دیگر تقدیر از این جوانان تواناست که نشان از قدرشناسی مردم دارد؛ افتخار می کنیم که در گنجینه فرهنگ و هنر این استان ذخایر با ارزش تری از نفت و معادن داریم و اگر می خواهیم به جایگاه های بلندی در جهان برسیم باید از این دخایر معنوی حمایت کرده و بسترها را توسعه دهیم.
پنجم خرداد ماه امسال جایزه دوم بخش 'سینه فونداسیون' هفتادمین جشنواره فیلم 'کن' به فیلم 'حیوان' ساخته بهرام و بهمن ارک از مدرسه ملی سینمای ایران اهدا شد.
خبرنگار: مینا بازگشا**انتشاردهنده: محمد عزیزی راد
6120/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.