مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور از تجهیز و راه‌اندازی حداقل یک خانه‌ی امن برای بانوان در معرض خشونت در 15 استان خبر داد.
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی،  فریبا درخشان‌نیا در آیین افتتاح اولین خانه‌ی امن بانوان در معرض خشونت با بیان اینکه خانه‌ی امن یکی از فعالیت‌های دفتر امور آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور است، اظهار کرد:  این طرح در راستای حفظ امنیت و حمایت‌های روانی، اجتماعی از زنان و دخترانی که تحت خشونت‌های خانگی هستند،  طراحی شده است و از سال 92 آغاز به کار کرده و در سال 93 به طور دولتی در هفت استان پایلوت شده است. 
وی افزود: مراکز غیر دولتی نیز در این طرح مشارکت کرده‌اند و مقرر شده سال جاری در 15 استان کشور حداقل یک مرکز خانه‌ی امن راه‌اندازی شود که 10 مورد این مراکز در هفته‌ی بهزیستی افتتاح رسمی می‌شود. 
درخشان‌نیا با بیان اینکه مراحل مختلفی برای راه‌اندازی این طرح پیش‌بینی شده است،  اعلام کرد: راهنمای عمل مداخلات تخصصی این طرح در قالب پروتکل اجرایی تدوین شده است و نیز غربالگری سال گذشته با همکاری مراکز بهداشتی و دانشگاه‌های علوم پزشکی انجام شده و در 15 استان غربالگری و شناسایی موضوع خشونت اجرایی شده که هنوز گزارش آن منتشر نشده است. 
وی ادامه داد: هدف از این غربالگری سنجیدن میزان خشونت در مناطق مختلف کشور است که این آمار در هر استان  باتوجه به فراخور فرهنگ متفاوت است.  
مدیر کل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه سال گذشته یک هزارو 600 نفر زن که در معرض خشونت خانگی بودند در این مراکز پذیرش شده‌اند، اعلام کرد: در مرحله‌ی اول برای تجهیر و راه‌اندازی هر یک از این مراکز به طور میانگین 100 میلیون تومان تخصیص یافته است. 
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست‌های مهم سازمان بهزیستی افزایش مشارکت‌پذیری و مسئولیت‌پذیری اجتماعی شهروندان است،  تاکید کرد: خانه‌های امن 15 استان در قالب مراکز غیر دولتی فعالیت می‌کنند ولی مجوزهای این مراکز را سازمان بهزیستی کشور صادر می‌کند و بعد از یک فیلترینگ سخت موسساتی که صاحب تجربه و سابقه ی فعالیت درحوزه‌ی زنان و کودکان هستند، انتخاب می‌شوند. 
درخشان‌نیا در بخش دیگر سخنانش به برگزاری دوره‌های آموزشی برای این موسسه‌ها اشاره کرد و یادآور شد: برای مسئولان فنی، مددکاران اجتماعی و روانشناسان که در این مراکز مشغول به کار می‌شوند دوره‌های آموزش‌های تکمیلی را هم اجرایی خواهیم کرد. 
وی با بیان اینکه این طرح، خانواده محور است و سازمان بهزیستی کشور از طریق توانمندسازی اجتماعی و روانشناختی زنان و سایر اعضای خانواده به دنبال تحکیم و تعالی خانواده بوده است، اعلام کرد: در زمینه مرتکبین خشونت سال‌جاری راهنمای مداخلات تخصصی با مرتکبین خشونت تدوین شده است، امیدوارم تا پایان امسال این موضوع ابلاغ شود.
مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به مسئولیت سنگین سازمان بهزیستی، خاطرنشان کرد: ساماندهی افراد نیازمندی که مشمول خدمات سازمان بهزیستی هستند، قطعاً کار سختی است؛ چرا که این سازمان علاوه بر مسائل فرهنگی و اجتماعی درگیر مسائل اقتصادی افراد است. گاهاً افراد تحت پوشش از لحاظ شغل و درآمد دچار مشکل بوده که ارتقای کیفیت زندگی این افراد هزینه‌بر است.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.