نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اینکه نماز جمعه، مرکز عبادت، آگاهی معنوی و سیاسی است، گفت: این آگاهی موجب نلرزیدن، راه کج نرفتن، راه کج نکردن و به زانو درنیاوردن یک ملت است، اغلب مشکلاتی که در جهان برای ملت‌ها حادث شده به دلیل ناآگاهی است، باید مردم لحظه‌ها را تشخیص دهند تا ناآگاهانه به دشمن کمک نکنند.
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام سید محمدعلی آل‌هاشم، در جلسه‌ی هماهنگی سالروز گرامیداشت اولین نماز جمعه در جمهوری اسلامی ایران، با تاکید بر اینکه روابط عمومی‌ها مانند ضربان قلب هر سازمان هستند، اظهار کرد: روابط عمومی می‌تواند تلاش‌های یک سازمان را به نحو احسن به جامعه معرفی کند و می‌تواند خدمات یک مدیر توانمند را در جامعه منعکس کند و بالعکس روابط عمومی اگر سوء نیت داشته باشد می‌تواند خدمات یک تشکیلات را وارونه جلوه دهد.
وی ادامه داد: بنده از سال ۷۲ تا ۷۵ معاون روابط عمومی سازمان عقیدتی-سیاسی ارتش بوده و خوب با این حوزه و مشکلات و سختی آن آشنا هستم، اگر برنامه‌های تشکیلات به نحو احسن اجرا شود کسی از روابط عمومی تقدیر نمی‌کند اما اگر مشکلی در برنامه باشد، همه ایراد خواهند گرفت، به همین دلیل به نوعی سختی‌ها و آسانی‌هایی را به همراه دارد.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم اضافه کرد: هرچند پیش از پیروزی انقلاب نیز نماز جمعه در شهرها اقامه می‌شد، اما نماز جمعه بعد از انقلاب مرکز وحدت جامعه‌ی اسلامی شد، در واقع مردم پس از انقلاب و به ویژه در دوران دفاع مقدس، سیاست‌های نظام و نظریه‌های نظام را در مواقع مختلف از طریق خطیب جمعه‌ی تهران دریافت می‌کردند.
وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه، قرارگاه ایمان و تقوا و عامل وحدت بین آحاد مردم و جریان های مختلف است، گفت: در نماز جمعه باید صدای وحدت شنیده شده و مردم با سلیقه‌های مختلف در یکجا جمع شوند، طبق فرمایش رهبری نماز جمعه قرارگاه فرهنگی، اخلاق و بصیرت و... بوده و امام جمعه نیز فرمانده این قرارگاه فرهنگی است.
وی اضافه کرد: ما در حال جنگ هستیم اما جنگ نظامی در کار نیست، بلکه جنگ معنوی، اعتقادی و سیاسی است و همانند هشت سال دفاع مقدس در حال جهاد هستیم، امروزه دشمن به بصیرت مردم، اعتقاد جوانان و به ایمان مردم ما هجوم آورده و به روش‌های گوناگون و خطرناک می‌خواهد معنویت را از میان مردم برچیند.
امام جمعه‌ی تبریز با تاکید بر اینکه وظیفه‌ی ما در این جنگ فرهنگی، دفاع است، خاطرنشان کرد: قرارگاه فرهنگی نماز جمعه باید همانند قرارگاه‌های زمان جنگ، برپا باشد و ما باید به نماز جمعه به چشم قرارگاه اخلاقی، اعتقادی و ایمانی نگاه کنیم و روابط عمومی‌ها رزمندگان این قرارگاه بوده و امام جمعه نیز به عنوان فرمانده مسائل را هدایتگری می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه نماز جمعه، قلب فرهنگی هر شهر است، تشریح کرد: مرکز فرهنگی هر شهر نماز جمعه بوده و جایی است که در آن هدایتگری انجام می‌شود و این هدایتگری صرفاً در مسایل سیاسی خلاصه نشده و مسایل فرهنگی را نیز در برمی‌گیرد.
وی با اشاره به اینکه ما هدایتگری فرهنگی را از هدایتگری سیاسی، بنیانی‌تر می‌دانیم، تاکید کرد: اگر اخلاق مردم اصلاح شود مسایل دیگر نیز اصلاح می‌شود، به عنوان مثال سبک زندگی اسلامی طی چند سال اخیر به نوعی در نماز جمعه‌ها مطرح می‌شود و هر خطیب با زبان‌های مختلف این موضوع را مطرح می‌کند.
حجت‌الاسلام آل‌هاشم ادامه داد: یکی از بزرگترین اهداف دشمنان ایران و اسلام این است که سبک زندگی مسلمانان و به ویژه مردم ایران را عوض کرده و شبیه سبک زندگی خودشان کنند، لذا در نماز جمعه باید بر این مسائل پرداخت کنیم، چرا که نماز جمعه حافظ ایمان مردم است.
وی با بیان اینکه در نماز جمعه باید وحدت را جایگزین اختلاف کرد، افزود: باید در نماز جمعه شیوه‌ی سخن گفتن و بهتر سخن گفتن را جایگزین بدبینی و بدگمانی کنیم، برکات خطبه‌های نماز جمعه را در طول دفاع مقدس نیز شاهد بودیم.
وی گفت: به عقیده‌ی بنده ما در ارتباط با ساماندهی حضور اقشار مختلف در نماز جمعه کوتاهی کرده‌ایم، آیا شما مدیران روابط عمومی می‌توانید اعلام کنید که چندین برنامه برای حضور کارکنان زیرمجموعه‌ی خود در نماز جمعه تدارک دیده و چندین برنامه‌ی تشویقی جهت حضور کارکنان خود در نظر گرفته‌اید؟ روابط عمومی‌ها باید در این راستا برنامه‌ریزی داشته و یک سری تشویق‌های اثرگذار و معنوی داشته باشند.
نماینده‌ی ولی‌فقیه در استان با اشاره به اینکه شناخت، آگاهی و معرفت، یک ملت را ضدضربه می‌کند، افزود: خطیب جمعه باید از حرف‌های تکراری خودداری کرده و مردم را معذب نکند، نماز جمعه منبری است که نظیر آن وجود ندارد و ائمه‌ی جمعه، پایگاه‌های هدایت و رهبری در سراسر کشور هستند، اگر این قرارگاه از انقلاب گرفته شود یقیناً لطمه‌ای سخت به انقلاب خواهد خورد؛ باید هم مردم را نصیحت و راهنمایی کرد و هم برای حضورشان ارزش قائل شد.
وی متذکر شد: تفریح، کسب و کار و عبادت هر کدام جایگاه خود را دارد و چنانچه که در سخنان معصوم (ع) نیز زمان مشخصی در طول شبانه‌روز برای تفریح و گردش سالم، در کنار دیگر امور درنظر گرفته شده است؛ برخی ادعا می‌کنند که در پارک ائل گلی افراد بدحجاب حضور دارند و جای مناسبی برای گردش نیست، اما باید همه‌ی اقشار جامعه به اینگونه اماکن بروند و پارک‌ها را پر کنند تا قشر باحجاب بر افراد بی‌حجاب غلبه کند.
وی با بیان اینکه هرقدر افراد بیشتری در نماز جمعه حضور پیدا کند به همان اندازه دشمن ناامیدتر می‌شود، گفت: باید برنامه‌ریزی شود و در این راستا به قشر دانش‌آموز بیشتر توجه شود، چرا که آینده‌سازان کشور هستند و اینان باید به نماز جمعه عادت کرده و با آن خو بگیرند، آموزش و پرورش نیز در باشکوه برگزار شدن نماز جمعه نقش بسزایی دارد.
جواد آهنگری، مدیر روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی نیز در این جلسه اظهار کرد: خانواده‌ی روابط عمومی‌ها ظرفیتی کاربلد و توانمند هستند که همواره در صف اول تصمیم‌گیری‌های مدیریتی و گرامیداشت برنامه‌های مختلف حضور دارند و تمامی زحمات در برنامه‌ها بر دوش این زحمت‌کشان است.
وی ضمن گرامیداشت، یاد و خاطره‌ی شهدای محراب و ائمه‌ی جمعه‌ی معزز سابق، افزود: نماز جمعه یک رسانه‌ی بزرگ و موثر بوده و می‌تواند در راستای آگاه‌سازی و همبستگی اجتماعی تاثیر بسزایی داشته باشد.
وی با اشاره به حضور اقشار مختلف مردم در نماز جمعه، خاطرنشان کرد: امید است که شاهد حضور پررنگ‌تر اقشار مختلف جامعه در این صحنه باشیم.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.